Les oficines de la Seguretat Social estan desbordades
La falta de personal per fer els tràmits endarrereix el cobrament de les prestacions
De les nou delegacions de les comarques gironines, una està tancada i en set hi ha una llista d’espera d’un mes
Tramitar una discapacitat o una defunció, o cobrar la primera quota de la jubilació de la Seguretat Social, pot arribar a ser un calvari. La falta de personal a l’Instituto Nacional de la Seguridad Social (INSS) a les comarques gironines està provocant retards en el cobrament de prestacions socials. Les oficines estan tan col·lapsades que hi ha una llista d’espera d’un mes. És a dir, antigament els usuaris es podien acostar de bon matí a les oficines de la Seguretat Social, agafar número i ser atesos el mateix dia, tot i que s’havia de fer una cua molt llarga. Ara no. Qui vulgui tramitar una targeta sanitària internacional, el permís de maternitat o paternitat o la documentació de viudetat, per exemple, ha de demanar cita prèvia a través d’internet en el web de la Seguretat Social. El problema ve quan la falta de funcionaris per fer els tràmits provoca que la gran majoria de les oficines de les comarques gironines no donin hora fins al cap d’un mes. És el cas de Girona, Figueres, Blanes, Olot, la Bisbal d’Empordà, Sant Feliu de Guíxols i Santa Coloma de Farners. L’única que no té problemes és la de Puigcerdà, on es pot programar una cita per a la mateixa setmana. A l’altre extrem hi ha l’oficina de Ripoll, que està tancada temporalment i sense data d’obertura.
“No donem l’abast”
Aquest diari ha pogut parlar amb diversos testimonis que han viscut aquesta problemàtica. És el cas d’una funcionària que es va jubilar el 25 d’octubre d’enguany. Explica que va anar a l’oficina de Girona i que la van atendre molt bé i li van assegurar que cobraria la primera prestació al novembre. Però han hagut de passar dos mesos perquè li ingressessin els diners. Es jubilava el 25 d’octubre i va passar a cobrar el 21 de desembre. “Estem col·lapsats, no ho tenim al dia perquè no donem l’abast”, es van excusar els treballadors de la Seguretat Social quan va reclamar fa uns dies la seva prestació. Un altre cas molt més greu és el d’una mestra que es va jubilar el mes d’agost d’enguany i no va cobrar la prestació fins al novembre. “Entre que hi havia les vacances d’estiu pel mig i que hi falta personal, tot plegat es va retardar”, lamenta. El problema ve quan és de vital importància cobrar la jubilació per poder comprar menjar. “Has de tenir un raconet; si no, com t’ho fas?”, explica una funcionària que també s’acaba de jubilar. “Els llocs de treball s’amortitzen, i la feina és superior a la que poden arribar a fer”, afirma. No donen l’abast. No s’incorporen nous funcionaris, i a Girona no venen perquè el cost de vida és superior, i la posen l’última de la llista. El sindicat CSIF denuncia que sovint es troben amb la situació que ningú pot substituir les absències a les oficines comarcals com passava abans. El sindicat ho atribueix a la “mala gestió i a la falta d’organització dels responsables actuals de l’INSS a Girona”.
“El problema és notable”
El subdelegat del govern espanyol a Girona, Albert Bramon, reconeix que hi ha un problema i que és de difícil solució: “El problema és notable i afecta gairebé totes les dependències. Refer la situació és costós, però farem tots els possibles per resoldre-ho.” Bramon assegura que solucionar-ho és un procés “lent”, perquè la situació és conseqüència d’un període llarg sense que s’hagin convocat oposicions. A més, els catalans tenen poca tradició de fer-se funcionaris, i fer-ne venir d’altres punts de l’Estat és complicat. “Girona és lluny, la vida és més costosa i val a dir que el procés independentista hi ha influït”, explica. Malgrat les dificultats, el subdelegat espanyol està convençut que “aconseguiran parar el cop i anar millorant”. La solució implica, de manera gradual, cobrir moltes de les places amb personal interí. Un altre dels problemes que tenen és que els ciutadans s’acostumen a anar als serveis centrals, a Girona.
Segons assegura el subdelegat, som en l’era digital i ens hem de fer a la idea que, cada dia més, els tràmits es faran de manera telemàtica. “És un procés semblant al que van viure els bancs”, avança. “Lentament, la gent passarà a fer els tràmits per internet.” Aquest procés, a la llarga, suposarà el tancament d’algunes oficines a la demarcació.
LES FRASES
Tancat “per força major” a Sant Feliu de Guíxols
El Centre d’Atenció i Informació de la Seguretat Social (Caiss) de Sant Feliu de Guíxols va haver de tancar el mes passat perquè cap dels quatre treballadors adscrits a l’oficina estava en disposició de treballar. Tres dels treballadors, segons informacions del sindicat CSIF, estaven de baixa per malaltia i un quart tenia un permís, una situació que va forçar a penjar un rètol a la porta de les dependències, sota la porxada de la plaça del Mercat - 1 d’Octubre del 2017, en què només s’explica que el servei “romandrà tancat per força major, fins a nou avís”. El problema va agafar per sorpresa alguns usuaris que tenien cita prèvia.
A Ripoll, tres dies obert al desembre excepcionalment
La intermediació de l’Ajuntament de Ripoll ha permès que l’oficina de l’INSS del municipi hagi estat oberta durant tres dies aquest mes. L’oficina viu una situació excepcional de falta de personal, ja que la treballadora que hi ha destinada ha agafat una baixa de llarga durada, segons assenyalen fonts municipals. La inquietud d’alguns veïns de la vila per aquest tancament es va traslladar fins i tot al ple municipal. Després de converses amb responsables de l’INSS, l’Ajuntament de Ripoll va aconseguir que l’oficina obrís els dies 3, 10 i 18 de desembre amb funcionaris de Figueres i Olot. Els que necessitaven sol·licitar els serveis d’aquest organisme van haver de trucar a l’Ajuntament de Ripoll, ja que no podien demanar cita prèvia per internet.