Sumal empeny el carro
El fabricant de ‘roll containers’ per a la distribució, farmàcia i bugaderies prepara un pla per impulsar la internacionalització en un moment de forta expansió de les vendes, que el 2018 van créixer un 27%
Sumal, el fabricant de carros metàl·lics per desplaçar mercaderies, està decidit a incrementar la quota d’exportació -que actualment està en el 35% de les vendes– de manera que ens els pròxims anys passi a ser preponderant. La incorporació d’un director d’exportacions, prevista per a aquest gener, i la participació en una fira als Estats Units, al juliol, són algunes de les actuacions decidides, per obrir nous mercats, principalment al continent americà.
Unes primeres comandes de carros per a bugaderies industrials de Mèxic, Colòmbia i l’Argentina han fet veure a la direcció de la companyia el potencial de tot Amèrica Llatina i, per què no, dels Estats Units. “El futur depèn d’obrir una plataforma comercial i logística a algun país de l’Amèrica del Sud”, explica Eduardo Cifuentes, gerent i un dels dos socis que va fundar Sumal ara fa 30 anys.
Se sumaria a la filial comercial que l’empresa de Rubí va obrir a França el 2002, que ha estat clau per impulsar les vendes en aquest mercat, però també a Bèlgica. Més recentment, la participació en una fira a Milà a l’octubre també els fa ser optimistes sobre la possibilitat de penetrar de manera més sòlida a Itàlia i altres països europeus. “Tenim clients potencials a tot arreu”, conclou Cifuentes. El cert és que també tenen competidors a tot arreu, però Sumal s’ha especialitzat en un producte d’alta qualitat i que s’adapta a les necessitats particulars de cada client. D’aquesta manera han arribat a fer fins a 700 variants diferents de carros (roll containers), si bé els models estàndards són 30. Així, han aconseguit treballar per a grans marques de sectors tan dispars com ara l’alimentació, la distribució, la farmàcia, el reciclatge i la bugaderia industrial. En total tenen uns sis mil clients a tot el món. Per a una empresa que controla internament tot el procés de producció (només subcontracten la fabricació de les rodes i algunes peces encunyades), aquest ampli espectre de clientela acaba sent un veritable desafiament, industrial però també comercial. Per això ara volen simplificar la cartera de clients i avançar a poc a poc cap a una certa especialització, en concret, en el sector de la bugaderia industrial, en què han aconseguir una bona penetració. Aquesta especialització els ajudaria tant a guanyar competitivitat com a millorar l’enfocament de l’estratègia d’internacionalització.
Actualment algunes de les comandes més importants que Sumal ha aconseguit són bugaderies que sovint donen servei a centres hospitalaris tant d’Espanya com de França.
Sumal disposa d’una planta de 8.000 m² al polígon industrial Rubí Sud. La nau es va inaugurar el 2001, per reunificar activitats que havien estat repartides entre Terrassa (magatzem) i Castellbisbal (fàbrica). Els projectes d’expansió de la companyia no preveuen en cap cas desplaçar producció fora, motiu pel qual ja es preparen per assumir nous creixements de producció. Cifuentes pensa que poden assumir increments de fins al 60% amb la incorporació de robots per a algunes tasques de soldat, així com posar un segon torn a la fàbrica.
Sumal va facturar uns 10 milions d’euros el 2018, un 27% més que el 2017. Els motors van ser, a més de l’exportació, la recuperació del mercat espanyol i l’increment de la quota en el mercat francès.
SUMAL
Innovació per a la logística amb robots AGV
La predisposició a respondre a les necessitats canviants dels clients és el principal motor d’innovació de Sumal. Recentment han introduït una nova modalitat de carro pensada per a la logística interna amb robots AGV, vehicles de guiatge automàtic. La invenció de Sumal permet l’acoblament de dos carros quan el desplaçament el fa un robot i la manipulació individual quan la fa un operari. La firma pensa que serà el producte estrella del catàleg.