Economia

El petit comerç apunta a la seva reconversió

L’associació Retail.cat, que aplega un 40% dels comerços catalans, destaca l’actualització de botigues i comerciants

El petit comerç urbà haurà de reconvertir-se per poder plantar cara als nous hàbits de consum i, sobretot, a la consolidació de les vendes en línia en la vida diària dels consumidors. L’associació Retail.cat, que aplega un 40% dels comerços de Catalunya, considera que, davant els canvis que viurà el comerç, caldrà un pla de reconversió perquè els comerciants “puguin actualitzar-se” i un pla de sortida i de reubicació per a la resta de treballadors.

L’entitat va presentar ahir els primers resultats del laboratori d’idees que van iniciar el 2018 juntament amb l’escola de negocis EADA i hi formulen set propostes orientades a afrontar els reptes que presenta el comerç a curt termini i en l’horitzó de l’any 2030.

“El rol de venedor serà molt diferent del que tenim ara; alhora que el sector serà menys intensiu en mà d’obra”, assegurava l’entitat a través d’un comunicat. “El venedor requerirà moltes més habilitats socials i tecnològiques. Serà molt més expert i la remuneració serà més alta”, vaticina. Amb tot, reconeix que “cal definir un pla de reconversió de les persones que es puguin actualitzar i un pla de sortida i de reubicació per a la resta”.

Retail.cat i EADA consideren que el nou venedor tindrà atributs d’“actor i de psicòleg, i que serà ambaixador de la marca i molt expert”. En aquest sentit, l’entitat de comerciants va anunciar ahir que desenvoluparà un programa de formació específic per al sector que prepari els treballadors per ocupar aquest nou perfil.

Segons va explicar l’associació, treballarà durant els pròxims dos anys en aquestes propostes per al sector, que inclouen també “la necessitat de flexibilitzar la jornada de treball en el comerç”, perquè els venedors “podran comunicar-se a distància i trobar-se a les botigues en hores acordades, faran d’assistents personals”.

D’altra banda, les iniciatives es basen també a fomentar la innovació amb incentius per a projectes transversals.

LA XIFRA

40.000
establiments
estan associats a Retail.cat, que aplega un 50% dels treballadors del sector (prop de 245.000).

La botiga com a “espai de relacions i de trobada”

La proposta feta per l’escola de negocis EADA i Retail.cat sobre cap a on s’ha de transformar la botiga física, tal com avui dia la coneixem, implica convertir-la en “un espai de relacions; un punt de trobada”. “Serà un contenidor de productes, serveis i sobretot d’experiències”, segons recullen les recomanacions dels experts. “Ha de tenir plena connexió amb l’smart city; i contribuir a facilitar la vida de la gent”, consideren, i creuen que estarà interconnectada amb molts altres sectors, com per exemple el de la mobilitat.

“La botiga serà un espai molt dinàmic i canviant; tindrem pocs establiments que perdurin en el temps sense modificacions”, creuen, per afegir-hi que “la majoria canviaran amb una alta freqüència”. En aquest sentit, l’entitat considera que caldrà revisar la classificació sectorial que marca l’impost d’activitats econòmiques (IAE) i pensar en contractes de lloguer que permetin els espais temporals, a més de facilitar, pel que fa a les administracions municipals, la implantació d’espais comercials efímers al carrer o també el canvi d’activitat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

HABITATGE

Més de mil euros de lloguer per un pis a dotze pobles del Maresme

Mataró
ECONOMIA

Els esports nàutics atrauen més turisme estranger a Barcelona

Barcelona

ITC guanya potència amb l’entrada en el grup Verder

Santa Perpetua de Mogoda
Carmen Sánchez
Directora del Consorci de teràpies digitals DTx

“«Start-ups» de noves teràpies digitals han hagut de marxar”

Barcelona

Sense ensurts en l’estratègia a borsa d’aquí a final d’any

Barcelona
ECONOMIA

Les exportacions creixen un 6,1% al Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre però el balanç segueix negatiu

Tarragona

Les exportacions gironines s’alenteixen al maig

GIRONA
economia

Les exportacions creixen un 2,2% i superen els 9.200 milions al maig

barcelona
TURISME

Els creuers amb Barcelona com a base baten rècords i ja són un 83% dels que arriben

Barcelona