Economia

Contra les ‘fake news’: coneixement

YouCheck posa en contacte periodistes amb experts per millorar la informació

Internet i les xarxes socials han significat la fi del monopoli que els mitjans de comunicació tradicionals tenien en la producció i difusió massiva de notícies. Fabricar continguts i propagar-los s’ha popularitzat i, en bona mesura, desprofessionalitzat, en allò que alguns han anomenat “periodisme ciutadà”. Però aquesta transformació està comportant no pocs inconvenients, com ara la proliferació de notícies falses, o fake news, muntatges versemblants amb un alt poder d’influir la ciutadania.

Sensibilitzat per aquest problema i amb ganes d’ajudar a millorar la informació i l’esperit crític dels lectors, Lorenzo Marini va fundar Precept, per desenvolupar aplicacions i serveis “amb què ajudar el periodisme”, assegura. La primera iniciativa va ser una eina de fact-checking (verificació d’afirmacions sobre fets) que a mans dels lectors més crítics havia de permetre posar al descobert les notícies falses, sobretot en l’àmbit polític. Els lectors podien qüestionar la veracitat d’informacions i interrogar directament experts en la matèria amb l’objectiu de crear tot un espai de coneixement, una mena de Viquipèdia de notícies d’actualitat. Es va posar a prova durant les últimes eleccions generals a Itàlia: “Però no vam aconseguir aixecar la participació que perseguíem”, explica Marini.

No va defallir en el seu propòsit i el resultat és YouCheck, una plataforma en línia de preguntes i respostes que funciona des de fa uns dos mesos en fase beta, és a dir, de proves; periodistes i altres creadors de continguts formulen les preguntes i especialistes en totes les matèries faciliten les respostes. “No és un directori d’experts per a periodistes, sinó un lloc on trobaran resposta concreta a la seva pregunta, i de manera ràpida, en un futur volem que sigui immediata”, diu l’emprenedor italià.

D’una banda, el portal facilita la feina al professional de la informació i, d’una altra banda, genera oportunitats a experts d’aparèixer en mitjans de comunicació. La necessitat d’aconseguir visibilitat és cada dia més gran entre professionals de molts camps, ja sigui per reforçar la seva marca personal, la de l’empresa o institució per a la qual treballa o la d’un producte concret. “Nosaltres oferim oportunitats mediàtiques”, resum Marini. I això respon en part a la pregunta que sorgeix a continuació: quin és el model de negoci? Els promotors pretenen monetitzar la plataforma venent subscripció als experts amb la promesa de possibles aparicions en mitjans de comunicació. I amb altres serveis complementaris. “Hem participat en programes de mentoria a Barcelona Activa i la UOC que ens han ajudat a orientar la nostra proposta en la línia de fer-la sostenible econòmicament.”

A finals d’aquest any pretenen obrir una ronda de finançament de 150.000 o 200.000 euros. Part d’aquests recursos seran per ampliar l’equip tècnic, sobretot en intel·ligència artificial, perquè volen que el sistema aprengui i afini en la cerca d’experts i que les respostes siguin com més útils millor. La sortida a altres països serà el 2020, començant per Itàlia, per entrar el 2021 al món anglosaxó.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.