Economia

editorial

Incertesa en el sector del cava

Determinar l’origen i les característiques del cava ajudarà el sector a guanyar rigor, qualitat i valor econòmic

Els darrers moviments esdevinguts en el món del cava -un sector genuïnament català o més aviat del Penedès, on n’elaboren al voltant del 90%- han encès algunes alarmes que, segons com s’actuï en el futur immediat, podria fer desaparèixer les bombolles del glamur. Hi ha una certa tensió, perquè en pocs mesos hi ha hagut sorpreses inesperades en un sector que engloba més de 230 productors, elabora 250 milions d’ampolles i factura més de 1.150 milions d’euros. A finals del 2017, Codorníu, la segona firma del sector i una empresa amb arrels de quatre segles d’història, va traslladar la seu a Haro (La Rioja). Des de fa un any, aquesta elaboradora està controlada pel fons de capital de risc nord-americà Carlyle. La seva rival històrica i més gran en facturació, Freixenet, també va passar a mans del grup alemany Henkell. Fins passats uns anys no se sabran les conseqüències reals de l’entrada de capital estranger. Per alguns, aquestes operacions volen dir que el sector del cava està molt viu i és negoci. El gener passat, nou cellers de prestigi abandonaven la DO cava i creaven la nova marca Corpinnat (cor del Penedès). Un anys abans, el naixement de Clàssic Penedès ja va representar l’escissió d’una quinzena més de cellers. Les agressives campanyes de màrqueting també han disparat les vendes d’un altre escumós, el prosecco italià, en diversos mercats europeus. El boicot al cava català ha fet créixer els cellers amb seu fora de Catalunya, on en molts es comercialitza a preus molt baixos. La incertesa en el sector primari segueix, perquè el preu del raïm podria baixar encara més. Davant d’aquest panorama s’obren interrogants que només el sector podrà resoldre, i això no es farà fins que no es prioritzi el valor del cava, la facturació, en detriment de les ampolles venudes.

Les expectatives ara estan posades en el Consell Regulador del Cava i el pla d’acció que treballen amb urgència: la zonificació i la segmentació. Es tracta de buscar la manera de posar en l’etiqueta l’origen d’elaboració del cava i les característiques tècniques ben definides de tota la cadena de valor. Es pretén donar més valor a la terra, la proximitat i el territori; en definitiva, elaborar un vi escumós de més qualitat, que pugui elevar el preu mitjà de l’ampolla perquè tothom s’hi pugui guanyar millor la vida. El repte és gran, però si s’avança amb rigor, qualitat i màrqueting, l’alegria tornarà a les bombolles.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Noel creix un 16 per cent el 2023 i factura 638 milions d’euros

SANT JOAN LES FONTS
ECONOMIA

La plantilla de Vodafone accepta el preacord sobre l’ERO per a 898 persones

Barcelona
Economia

L’FMI eleva al 0,9% la previsió de creixement de l’eurozona per al 2024

Barcelona
ECONOMIA

Tarragona crearà miradors turístics digitals a la ciutat

Tarragona
Economia

Foment eleva fins a 42.500 milions el dèficit d’inversió en infraestructures

barcelona
Estat espanyol

Talgo rep una oferta de fusió de la txeca Skoda Transportation

Barcelona
ECONOMIA

Solsona i Cardona impulsen el relleu generacional en comerços

Solsona
ECONOMIA

Preacord d’ERO a Vodafone, que es sotmetrà a votació de la plantilla

Barcelona
ECONOMIA

Barcelona ha executat el 47% dels 276 milions que gestiona dels Next Generation

Barcelona