El Festival de Peralada genera un impacte de més de 14 milions d’euros
Dona feina a 328 persones, 300 de les quals són a Catalunya
Per cada euro de subvenció que rep l’esdeveniment artístic es crea un retorn de 4,37 euros
El Festival de Peralada té un impacte econòmic de 14,1 milions d’euros a l’Estat espanyol, dels quals, 12,9 milions reverteixen a Catalunya, segons dades d’un estudi encarregat per aquesta mostra artística a la firma Deloitte. “L’impacte econòmic del festival ha crescut un 16% des del 2012, quan es va fer l’últim estudi”, segons va detallar ahir el director del festival, Oriol Aguilà, que assegura que Peralada respon actualment al model dels grans esdeveniments lírics d’estiu d’Europa com el de Verona.
El festival contribueix a la creació de 328 llocs de treball, dels quals 300 tenen el seu origen a Catalunya. La pròpia activitat artística del festival permet mantenir 3,2 llocs de treball a Catalunya per cada treballador contractat.
Pràcticament la meitat d’aquestes places d’ocupació (un 47%) es concentren en el sector de l’hostaleria a causa de les necessitats d’allotjament i restauració que generen els espectadors al festival. A més, l’activitat econòmica que genera el festival representa un 0,42% del PIB de l’Alt Empordà.
Això provoca que durant els mesos d’estiu que dura aquest esdeveniment, els 250 llits que hi ha als hotels del municipi estiguin plens. De fet, Aguilà va destacar que tenen “un repte” que cal abordar amb el sector turístic, que és el de la falta d’allotjaments. Va assegurar, a més, que “a vegades hi ha grups que s’interessen per la programació de Peralada; però, com que no hi ha places” hoteleres disponibles, no venen.
330 euros de despesa
En l’informe de l’impacte econòmic s’estipula que cada espectador del festival gasta, de mitjana, 330 euros sense tenir en compte el preu de l’entrada. Aquesta xifra “augmenta fins als 443 euros en els concerts de lírica i òpera”, que per Oriol Aguilà és un dels punts més forts d’aquest festival gironí.
Els assistents estrangers als concerts del festival equivalen a un 22%, de mitjana. Aquest percentatge, però, “puja vuit punts” quan es tracta de concerts de lírica. I aquesta dada encara augmenta més si són diversos concerts de lírica i òpera programats en dies seguits.
L’estada mitjana de l’espectador que assisteix al Festival de Peralada és de gairebé dos dies a la zona i el perfil del visitant és de persona adulta de nivell elevat d’estudis que planifica el desplaçament amb anterioritat.
LA XIFRA
LA XIFRA
Rep un 6% de subvenció
El Festival Castell de Peralada, de gestió privada, té un 6% de subvenció, genera 1,5 milions d’euros de retorn fiscal a l’Estat, de manera que es generen 4,38 euros de retorn fiscal a l’Estat per cada euro de subvenció pública rebuda. La participació de mecenatge privat al festival “és única i singular pel que fa a l’Estat”, amb uns nivells d’aportació de quasi un 60% del pressupost provinent del patrocini privat, desglossat en un 45% per part de la Fundació Castell Peralada, i un altre 15% del conjunt de copatrocinadors.
El vicepresident del Patronat de Turisme Costa Brava Girona, Jaume Dulsat, va dir ahir que el festival és una de les cites musicals d’estiu “més importants” de la demarcació de Girona.