MonkingMe, la música que fa venir gana
L’app de cançons s’apunta al joc i sols accepta pagaments en “bananes”
El novembre del 2015, un grup de vuit joves estudiants al voltant dels 20 anys van aparèixer per primer cop en aquesta secció d’Emprenedors per explicar la seva proposta de valor al voltant de les descàrregues de música a la xarxa. En un moment en què el debat sobre la pirateria estava en boca de tothom, asseguraven haver trobat la clau de volta amb un model que gratificava els autors de les cançons.
Gairebé quatre anys després –ja amb els estudis universitaris acabats i després del pas pel programa Lanzadera Aceleración de Juan Roig, president de Mercadona–, els creadors de MonkingMe mantenen ben alt el desafiament a grans del sector com Spotify. Amb algunes incorporacions i alguna sortida, es conserva en essència el grup impulsor (ara són nou), en canvi la plataforma ha evolucionat significativament: ha guanyat atractiu i té un model de negoci creïble.
El nou MonkingMe té ara la principal font d’ingressos en la publicitat. Ara bé, a diferència d’altres plataformes que tenen un sistema d’usuaris dual –gratuït i prèmium– que penalitza el consumidor que no paga amb anuncis inoportuns, MonkingMe ha optat per un model no invasiu ni molest. D’una banda, perquè és l’usuari qui decideix en tot moment què vol fer i, d’una altra banda, perquè s’estableix una relació de complicitat en un entorn lúdic.
MonkingMe funciona com un joc d’intercanvis amb una moneda virtual: les bananes, com no podia ser d’altra manera. Amb les bananes es poden saltar anuncis en un moment concret o durant un període de temps com una setmana. Per aconseguir bananes, la plataforma planteja missions com ara veure un vídeo publicitari o respondre a una enquesta. També es gratifica l’ús freqüent de l’eina, de manera que l’usuari fidel té més bananes quan es connecta cada dia.
Un bon equilibri entre bananes guanyades i gastades permet escoltar música a la carta sense haver de pagar una quota. “Les noves generacions ni estan per pagar per escoltar música ni són fidels a ningú”, explica Ivet Anoro, responsable de comunicació de l’empresa emergent.
Amb el model ja clar i en rodatge, ara l’equip es vol concentrar a adquirir catàleg de cançons, un aspecte crític. Han signat acords amb una vintena de segells discogràfics i distribuïdores de música per integrar els seus catàlegs i esperen que en mig any hauran doblat la xifra. MonkingMe diu pagar entre 1,5 i 3 vegades més que Spotify, i 9 que YouTube, per descàrrega.
Per encarar aquesta fase necessiten més finançament: acaben d’aconseguir un préstec d’Enisa per 100.000 euros, motiu pel qual han obert una roda de capital inferior al que tenien en ment: serà per uns 250.000 euros. És la segona ronda. En l’anterior van aconseguir 165.000 euros. I en preveuen una tercera per abordar la internacionalització. Amb anterioritat també han signat préstecs participatius i han obert el projecte a socis financers del món de la música: per un total de 56.000 euros.
L’app de MonkingMe ja té més de 800.000 descàrregues en dispositius Android i més d’un milió en IOS. Moltes són d’Espanya però també de l’Amèrica Llatina.