La plantilla d’Alsina Graells a la Catalunya Central secunda al 100% la vaga
Usuaris de Berga es mostren comprensius amb la protesta convocada fins dissabte
Una vintena de conductors d’Alsina Graells s’han concentrat des de primera hora del matí a l’estació d’autobusos de Berga per denunciar la situació laboral de l’empresa. Els empleats, ha explicat Mario Garcia, xofer i membre del comitè de vaga, han secundat la protesta al 100% i només estan treballant una desena dels 35 treballadors que hi ha a la Catalunya Central. Consultats per l’ACN, usuaris que esperaven els primers busos del dia a la capital del Berguedà s’han mostrat comprensius amb l’aturada parcial del servei.
Xofers del Bages, Berguedà i el Solsonès s’han concentrat a primera hora del matí a Berga. Amb pancartes, on reivindicaven a l’empresa les retribucions pendents, fent ús de clàxons i amb proclames han mostrat la seva disconformitat amb la situació laboral que viuen. Entre els usuaris que esperaven els busos a Berga, la majoria desconeixien que feien vaga. Una d’elles era l’Assumpta Puig-Pey, que viu a cavall entre Borredà i Barcelona. La viatgera ha explicat que no sabia res del conflicte.
Tampoc sabia que hi havia vaga l’Alba Amigo, veïna de Berga. “Entenc que es queixin”, ha dit, tot mostrant el seu suport a la plantilla. La Marilin Céspedes, usuària habitual del servei, ha defensat el dret a vaga dels conductors; mentre que la Montse Rodríguez, a qui l’aturada també l’ha agafat per sorpresa, ha reconegut que malgrat que arribaria tard a la feina, ho comprenia.
Els xofers han volgut pujar als pocs autobusos que han anat sortint de la capital del Berguedà per explicar el conflicte als viatgers. “Són gent que coneixem, els nostres veïns”, ha justificat Garcia, que ha assegurat que en general “hi ha acceptació” entre els passatgers.
Simbòlicament, els xofers han volgut acompanyar a peu els autobusos pel Passeig de la Pau de Berga. “Però els cotxes que han de sortir , ho faran”, ha volgut deixar clar Garcia.
Després de la protesta a Berga, els conductors han anat cap a Manresa on tenien intenció de dur a terme una acció de denúncia similar.
Queixes d’alguns usuaris a Mollerussa per manca d’informació
Alguns usuaris que esperaven a l’estació d’autobusos de Mollerussa s’han queixat per la manca d’informació sobre els serveis que operaven aquest dijous, primer dia de la vaga de conductors d’Alsina Graells. L’Isidre s’ha mostrat indignat perquè no ha “trobat cap cartell de l’empresa indicant quins autobusos fan vaga”. Així, ha intentat contactar amb l’empresa per telèfon o consultar-ho per internet per saber si vindria el bus que esperava i “no hi ha manera”.
La majoria dels usuaris desconeixia que hi havia vaga i alguns s’han estat esperant per poder desplaçar-se fins a Lleida des d’un quart de nou del matí, quan havia de passar un bus, que no ha acabat passant. Alguns usuaris com el Zacarias o la Mirea han explicat que tenien hora al metge a la capital del Segrià i que confiaven que acabés passant algun bus. Tot i això, la majoria d’usuaris s’ha pres amb resignació la vaga. Finalment, a un quart d’onze, un quart d’hora més tard del previst, ha arribat un bus de la companyia Alsa que feia serveis mínims i, finalment, els usuaris han pogut anar fins a Lleida. Altres, però, han optat pel tren.
Vaga fins dissabte
Alsina Graells, que pertany al Grup Alsa, compta amb una plantilla d’uns 150 treballadors. La vaga té una especial incidència a les comarques de la Vall d’Aran, el Berguedà, el Solsonès, el Bages, Lleida i les terres de Ponent, que és on l’empresa és responsable de prestar servei a les principals línies de transport. També fa el trajecte entre Andorra i Barcelona, que també s’està veient afectat per l’aturada del personal de la companyia.
La plantilla ha convocat tres dies de vaga davant la “posició immobilista de l’empresa” i l’amenaça de portar a terme una inaplicació del conveni que regula les condicions laborals i salarials dels conductors. Els treballadors reclamen que l’empresa compleixi la sentència judicial ferma que l’obliga a respectar les variables de vacances.
En paral·lel, expliquen, fa nou anys que existeix un pacte pel qual les dues hores que els conductors dediquen a posar a punt els vehicles -una abans d’iniciar el trajecte, i una altra hora en acabar-lo- van una a càrrec de l’empresa i una altra a càrrec del treballador. Alsina Graells s’hauria negat a modificar-ho i, denuncien els empleats, volen que es comptin a efectes de treball i no es remunerin.