Els empleats de seguretat del Prat, en vaga indefinida
La plantilla rebutja pràcticament per unanimitat la proposta de l’empresa
Els portaveus laborals creuen que l’aturada no generarà cues, ja que els serveis mínims, que veuen abusius, són del 90%
Els treballadors de l’empresa adjudicatària de la seguretat a l’aeroport del Prat, Trablisa, inicien avui una vaga indefinida i durant les 24 hores del dia com a protesta per la negativa de l’empresa davant la seva reivindicació de millors condicions econòmiques i laborals. Així ho van decidir ahir en una votació que es va tancar cap a quarts de set de la tarda, per bé que la vaga es donava ja per segura quan dimecres va acabar sense acord la reunió entre representants dels treballadors i portaveus de l’empresa.
Dels 177 treballadors que van votar, 175 van dir no a la proposta feta la vigília per Trablisa a una plantilla, formada per unes 500 persones, que reclama una compensació econòmica d’un euro per hora per sobrecàrrega de feina, així com la introducció de descansos de deu minuts, rotacions, possibilitat de formació, paritat entre homes i dones i aparcament gratuït a l’aeroport.
La direcció va insistir que estan complint un laude que data del 2017 i el conveni col·lectiu de la companyia, i van acusar el comitè de vaga de tenir com a “únic interès” el pla econòmic. Pilar Albacete, directora de recursos humans de l’empresa, va afirmar que la convocatòria és “il·legal, abusiva i injusta”, i que l’empresa “no la pot acceptar”, per la qual cosa ha portat una denúncia als tribunals.
El portaveu dels treballadors i assessor del comitè de vaga, Juan Carlos Giménez, en canvi, rebatia la versió de Trablisa i assegurava que la vaga l’ha generada precisament l’incompliment dels compromisos i l’immobilisme de la companyia. Giménez, que també va ser assessor de la vaga que, ara fa dos anys, van protagonitzar els mateixos treballadors, aleshores contractats per Eulen, augurava abans de la votació, que la vaga es duria a terme, però també que aquesta no necessàriament havia d’afectar gaire el funcionament de l’aeroport, atès que, per començar, el govern espanyol ha establert uns serveis mínims del 90%, un percentatge que els treballadors consideren “abusiu”. “Això vol dir que fins i tot haurem de fer tornar treballadors de vacances, perquè si els descomptem junt amb els que estan de baixa, ni tan sols cobriríem els serveis mínims fixats”, s’exclamava Giménez.
El mateix portaveu va subratllar que si hi ha cues avui al Prat “serà perquè els filtres estan tancats o perquè hi ha massa afluència de viatgers, però no per culpa dels vigilants, que faran la seva feina”. Giménez no es va mossegar la llengua quan va acusar Trablisa de sentir-se “forta” perquè compta amb el suport tant d’Aena com de la delegació del govern espanyol.
Nervis per la jornada
Quan encara no se sabia si hi hauria vaga, a primera hora del matí, alguns passatgers van haver de fer cua, per bé que, segons van confirmar fonts d’Aena a aquest diari, aquesta situació es va produir tan sols en moments puntuals, “probablement per l’afluència d’alguns usuaris molt previsors o per incidències concretes que potser van retardar l’operació”. Per a avui, Aena recomana als viatgers acudir amb tres o quatre hores d’antelació i informar-se a les aerolínies sobre horaris i accessos. S’estima que la quantitat de vols dels pròxims dies sigui d’entre 950 i 1.000 diaris, entre sortides i arribades. De passatgers, se’n calculen uns 185.000 avui, uns 160.000 dissabte i uns 180.000 diumenge.
Precisament la Generalitat va demanar ahira Aena informació sobre les mesures del gestor aeroportuari al voltant de la vaga. El govern tem que hi pugui haver “dificultats” per als usuaris i per aquest motiu va reclamar dades com ara el nombre de vols i el de passatgers i els serveis de reclamació disponibles. La Generalitat també sol·licita que el Consell de Ministres pugui dictar un laude, com el 2017, i que la Guàrdia Civil pugui assumir la seguretat, “totalment o parcialment”. Finalment, l’Agència Catalana del Consum va recordar que en cas de pèrdua de vols, els usuaris hauran de reclamar al Ministeri de Foment i a Aena, i no pas a la seva companyia aèria.
LES FRASES
El personal de terra d’Iberia continua les converses
I mentrestant, ahir continuaven les incògnites sobre si altres col·lectius que operen al Prat protagonitzarien altres mobilitzacions. Fonts laborals del personal de terra d’Iberia, que els dies 27 i 28 de juliol ja van protagonitzar sengles jornades de vaga per protestar per les seves condicions de feina, continuen mantenint contactes amb l’empresa per tal de desbloquejar el conflicte i mirar d’evitar una nova convocatòria. Omar Minguillon, portaveu del comitè d’empresa, va comentar a aquest diari que de moment no hi ha novetats en la negociació. Entre les reivindicacions dels treballadors, hi ha la necessitat de fer estables els llocs de treball, d’una banda, passant els treballadors fixos a temps parcial al règim de temps complet i també fent indefinits els contractes de fins a 400 treballadors que tenen contracte temporal. Des d’UGT, un dels sindicats que lidera les protestes, “les càrregues de treball excessives, les hores extraordinàries obligatòries abusives, falta d’estabilitat en l’ocupació, la precarietat laboral, i un estrès laboral fruit d’uns calendaris no assumibles” han portat a aquesta situació. A principi de setmana, la mateixa font lamentava la immobilitat de l’empresa i no descartava noves mobilitzacions al llarg d’aquest mes d’agost.