El PSC diu que no s'atura res i que l'Estatut garanteix el futur
El diputat del PSC al Congrés, Francesc Vallès, va fer ahir una crida a la «responsabilitat» arran de «l'alarmisme» generat per CiU i el PP –als quals va acusar de «no tenir cap legitimitat per denunciar res perquè no van fer cap gran obra a la demarcació en els vuit anys que van manar»–, i va assegurar que no hi ha cap projecte de magnitud en perill a la demarcació per la retallada d'obra pública anunciada per l'Estat. «Tarragona té la singularitat que, justament ara, s'hi estan executant les obres que sempre s'havien demanat, per valor d'uns 500 milions el 2010, i per això mateix no hi ha cap risc de perdre'n cap», explica el diputat. Vallès es refereix al corredor mediterrani ferroviari en execució entre Vandellòs i Perafort –inclosa l'estació central de Reus– o a l'autovia A-27, sobre els quals «no s'ha de tenir cap dubte que s'acabaran, ja que Hisenda autoritza la dotació econòmica per a un projecte per la seva totalitat i no pas per fases».
Obres de futur, en projecte
«Una altra cosa seria si tinguéssim projectes redactats i a punt d'adjudicar», admetia Vallès, que també assegurava els grans projectes menys immediats. «Hi ha un altre seguit d'actuacions que no es replantegen, simplement perquè tot just estan en una fase embrionària», explicava, en relació amb la continuació de l'autovia A-7 pel sud i pel nord, o a l'alliberament de la façana marítima de Tarragona. «Per aquest cantó estem planificant, ja que se n'està redactant l'estudi informatiu», exposa Vallès, que constata que, «acabats aquests estudis, caldrà triar i redactar un projecte executiu, passar el tràmit de declaració ambiental, treure'ls a licitació i adjudicar-los, amb la qual cosa el procés fins que no comencin les obres pot durar quatre o cinc anys més», termini que quadra amb la idea de l'Ajuntament de Tarragona d'accelerar-los amb vista al 2017. «La part barata és fer els projectes, i en això podem anar avançant», explica el diputat, que confia que la situació econòmica sigui «bastant millor» a l'hora d'executar-los. En aquest sentit, de fet, està tranquil perquè la disposició addicional tercera de l'Estatut, que fixa fins al 2015 una inversió mínima equivalent al pes del PIB de Catalunya en el conjunt del de l'Estat, «blinda» el finançament de les infraestructures pendents.
El corredor mediterrani, bàsic
Vallès, en tot cas, ja avança que el ministre de Foment citarà demà el corredor mediterrani en ample europeu entre els eixos estratègics per a l'Estat que no es congelaran. A més, Blanco concretarà el pla de finançament públic i privat, que assegurarà la inversió d'uns 17.000 milions en infraestructures els propers anys amb un sistema semblant al de peatge a l'ombra, ja aplicat per la Generalitat en obres com la C-14 entre Reus i Alcover.