Els primers turistes arriben a l’aeroport Girona-Costa Brava
Ryanair va començar ahir, avui ho fa Transavia i, a mitjan juliol, Jet2
Aquest mes de juliol la terminal de Vilobí tindrà connexions amb els Països Baixos, el Regne Unit, Irlanda, Alemanya, Bèlgica, Polònia i Estònia
Tot i que durant aquests tres mesos i mig de pandèmia l’aeroport Girona-Costa Brava “ha estat operatiu les 24 hores del dia per garantir els vols essencials de criteri sanitari i d’emergència”, els vols comercials s’havien aturat. Els primers turistes van arribar ahir les onze del matí. Eren turistes holandesos que van viatjar en un vol de Ryanair procedent d’Eindhoven. La majoria eren famílies que tenen segones residències o grups de joves que venien de vacances a la Costa Brava. El vol d’Eindhoven va ser el primer a aterrar en terres gironines, però no va ser l’únic, ja que ahir es van fer un total de quatre rutes: dues als Països Baixos (Eindhoven i Maastricht), una a Anglaterra (Bournemouth) i l’altra, a Irlanda (Dublín). Totes, amb avions de la companyia de baix cost Ryanair.
Entre els passatgers que van arribar ahir a la terminal de Vilobí d’Onyar hi havia l’Annelick i la seva filla, Elina. Tenen llogada una casa tot l’any a Palafrugell i hi van molt sovint. Va explicar que durant el confinament ha trobat a faltar molt poder anar-hi i ja feia moltes setmanes que havien reservat aquest vol perquè era molt barat i “ara cada vegada els bitllets són mes cars”. L’Annelick va explicar que l’avió de Ryanair no anava ple i que, tot i que a Holanda hi ha molta gent que té por, ella no. En part, també, perquè ha passat el coronavirus.
Un altre dels holandesos que té casa a la Costa Brava és Clay Of. Quan va sortir per la porta d’arribades de l’aeroport va saludar les càmeres de televisió i els fotògrafs per “la rebuda” que li han fet perquè “ha estat molt bona”, va dir. Va explicar que està “content” d’haver pogut tornar a venir i bromejava dient que el seu jardí, segurament, també s’alegrarà de veure’l “perquè deu estar ple de plantes”. En Clay passarà tres setmanes a Blanes i després es mourà per cases d’amics a Vic i Figueres. Tornarà a Holanda al setembre.
De l’avió de Ryanair procedent d’Eindhoven, també van arribar grups de joves: “Venim a passar uns dies en un càmping de Platja d’Aro; no és la primera vegada que vinc, i no estic espantada”, explicava una noia.
Ahir també hi va haver el retrobament d’una mare que viu a Begur amb la seva filla, que no havia vist durant aquests últims tres mesos i mig.
Transavia comença avui
Si ahir va ser Ryanair la que va reprendre l’activitat, avui ho farà Transavia, que operarà dues rutes als Països Baixos (a Amsterdam i Rotterdam) i que a mitjan juliol començarà la touroperació amb Jet2.
Això farà que al llarg d’aquest mes, l’aeroport Girona-Costa Brava recuperi les connexions amb els Països Baixos, el Regne Unit, Irlanda, Alemanya, Bèlgica, Polònia i Estònia. En total, Ryanair preveu operar aquest mes 18 de les 36 rutes que va anunciar per a aquest estiu des de Vilobí d’Onyar.
Represa progressiva
El director de l’aeroport de Girona, Vicent Pallarès, va explicar ahir que la represa de l’activitat comercial “és una gran notícia per al sector turístic de les comarques gironines”.
Va assegurar que s’han aplicat totes les mesures de seguretat pertinents per prevenir la Covid-19, sobretot amb l’objectiu de “retornar la confiança” als passatgers.
Entre altres actuacions, s’han instal·lat mampares als mostradors de facturació, cartells informatius, vinils al terra per garantir que es respectin les distàncies de seguretat o dispensadors d’hidrogel. Fins i tot a les màquines de vending, al costat de les begudes i el menjar, s’hi poden trobar –i comprar– mascaretes.
A la terminal, però, la zona de restauració està precintada i tampoc es poden fer servir carretons per transportar les maletes. Perquè, a diferència de les safates dels controls, que s’higienitzen cada vegada que un passatger les utilitza, és més difícil garantir la desinfecció dels carretons.
Vicent Pallarès va comentar que aquest juliol serà un “mes decisiu” i de “retorn” cap a la “nova normalitat”. “I esperem que la demanda sigui significativa perquè, de cara a l’agost, les companyies puguin implantar noves rutes i freqüències i incrementar l’activitat”, va subratllat el director, que va comentar que des de l’aeroport treballen amb les institucions del territori per tornar a ser motor de l’activitat turística.
Hi ha, però, una companyia que encara no se sap quan podrà reprendre els seus vols: l’aerolínia russa Pobeda. “En aquests moments, Rússia, per ara, no s’inclou dins la llista de tercers països; esperem que tan bon punt se l’inclogui, pugui recuperar l’activitat i hi hagi demanda”, segons va concloure Vicent Pallarès.