Nissan reprèn a mig gas l’activitat a la Zona Franca
S’engega la línia 1 amb un sol torn per acoblar la furgoneta elèctrica e-NV200
El grup està formant empleats per suplir Acciona, amb la qual va trencar el contracte i que està en ple conflicte laboral
Nissan va ressuscitar ahir l’activitat a la seva planta de la Zona Franca després de mesos de conflicte entre empresa i treballadors, en el que ha estat un dels estira-i-arronses laborals més tensos que s’han viscut en els últims anys a Catalunya. Finalment, després d’intenses negociacions i d’una vaga indefinida iniciada al maig, l’acord, que entre altres termes va determinar que no hi haurà acomiadaments abans del tancament total de les plantes a final del 2021, va establir que la producció es reprendria aquesta setmana, un cop acabades les vacances estivals.
La represa va ser, però, tímida, ja que tan sols es va reiniciar la línia 1, la qual, amb un sol torn, va acoblar unitats de la furgoneta elèctrica e-NV200. Quant a la línia 2, que dona sortida a les pick-up Nissan Navara, Renault Alaskan i Mercedes X-Class, es preveu que engegui màquines dilluns vinent.
Al marge del fet que les plantes de Nissan ja havien anat quedat òrfenes de comandes abans del conflicte i de l’expedient de regulació d’ocupació i a l’atonia de la demanda en temps de pandèmia, en aquesta baixa activitat també hi van tenir a veure els problemes a Acciona, una de les principals subcontractades de Nissan, concretament per a la gestió de la logística. Acciona té en marxa un ERO que afecta prop de 600 treballadors, presentat després de trencar de manera unilateral el contracte amb Nissan, que expirava el març vinent.
No hi haurà ERTO
Fonts de Nissan consultades per l’ACN van indicar que el nombre de vehicles comercialitzats s’ha reduït de manera notable durant els últims mesos i que no descarten paralitzar momentàniament la producció si la demanda és encara més baixa. En cas que es donés aquesta situació, l’empresa enviaria els treballadors a casa amb permís retribuït; és a dir, que en cap cas es tramitarien expedients de regulació temporal d’ocupació (ERTO).
Inicialment, estava previst que la fabricació de cotxes a la Zona Franca es reprengués el 24 d’agost, però la rescissió del contracte entre Nissan i Acciona protagonitzat per l’empresa multiservei va ajornar el reinici de l’activitat. Al llarg de l’última setmana, el grup automobilístic s’ha limitat a fer cursos de formació i prevenció de riscos, una activitat que aquests dies encara es manté. De fet, i segons fonts de Nissan, una part dels treballadors està rebent formació per cobrir els llocs de feina que ocupava Acciona. Portaveus de l’automobilística asseguraven que es tracta d’un pla B per si Nissan i Acciona no arriben a un acord per resoldre el conflicte que mantenen obert.
Seat torna de vacances al cent per cent
Seat va recuperar ahir el cent per cent de l’activitat prèvia a la pandèmia, amb els mateixos torns i objectius més ambiciosos: fabricar uns 2.000 vehicles diaris. Tot plegat implica la reactivació del segon torn de producció a la línia 3, que acobla l’Audi A1, més tres torns a la línia 2, que produeix el Seat León i el Cupra León, i dos més per a la línia 1, que munta l’Ibiza i l’Arona.