La guixolenca Estal Packaging, al fons mundial d’innovació del vidre i més present als EUA
L’empresa d’embalatge i envasos adquireix el 50% del banc de propietat de patents més important, Dsigntank
Col·labora amb els líders mundials en producció, Owens-Illinois
L’empresa Estal Packaging, especialitzada en el sector del disseny i producció d’envasos de vidre i amb seu a Sant Feliu de Guíxols, ha fet dos passos endavant en l’aposta per la innovació. D’una banda, ha adquirit el 50% de les accions de Dsigntank, el banc d’innovació més important de la industria del vidre a escala mundial; i de l’altra, s’ha aliat amb l’empresa americana Owens-Illinois, líder en la producció d’envasos de vidre, perquè adopti algunes de les seves darreres solucions en el sector del vi i les distribueixi als Estats Units, el continent americà i altres mercats nous.
El gerent d’Estal, Gerard Albertí, explica que el poder de decisió a Dsigntank “consolida un negoci que ja es duia a terme des de fa anys, amb un dissenyador extern”, però que ara els permetrà disposar de referències de producte “diferents i més exclusives”, allunyades dels estàndards i explotant els atractius estètics, però també tècnics, que els permeten competir per al subministrament d’envasos premium de primeres marques, amb molt més valor afegit que les simples ampolles convencionals.
Obrir nous mercats
Pel que fa a l’acord estratègic amb Owens-Illinois, el cap executiu d’operacions de l’empresa guixolenca posa l’exemple del projecte O-I Sommelier, amb una nova col·lecció d’ampolles pensades per al sector del vi.
Al marge d’això, l’aliança pot obrir noves portes “en altres mercats, com ara el segment del beauty [flascons i envasos per a cosmètics], o l’interès de grans grups, directament” que ja treballen habitualment amb la firma nord-americana. A més dels Estats Units i els països de l’altra banda de l’Atlàntic, Albertí augura que de bracet amb l’empresa líder mundial el negoci també es pot expandir cap a altres mercats atractius, com ara el del Japó.
El benefici creix
Després d’anys de forts creixements en la facturació anual sostinguts en els dos dígits –per sobre del 10% respecte dels exercicis tancats–, el gerent d’Estal admet que la pandèmia els ha frenat els números del 2020, però només pel que fa al negoci global, on pesen els ingressos de fabricació.
Malgrat això, i amb un volum de negoci que situen estabilitzat al voltant dels 50 milions d’euros anuals, Albertí defensa que la cara positiva és que “els beneficis evolucionen a l’alça”, ja que la davallada d’entre un 10 i un 12% en facturació global s’ha compensat amb els ingressos provinents “de clients d’alt valor i obrint nous mercats”, que han resistit i els suposen més rendibilitat.