Economia

La Covid-19 desperta nous models de turisme del vi

Els cellers s’alien amb la restauració per sortir de la crisi provocada per la pandèmia

Reivindiquen les experiències enmig de la natura i el compromís amb la producció ecològica i la sostenibilitat

La producció ecològica i la sostenibilitat s’uneixen a l’oferta d’experiències úniques a l’aire lliure i en contacte amb la natura per garantir programes d’activitats atractius als cellers catalans. Els wine bars que ja havien arribat als cellers abans de la pandèmia s’han consolidat com una oferta que permet al client gaudir d’un producte de la terra en un país de vins, molt sovint a l’aire lliure o en espais singulars i culturalment interessants. Les restriccions, les distàncies i la necessitat d’estar a l’aire lliure en benefici de tots han donat ales a nous models d’enoturisme: concerts en petit comitè, maridatges per a petits grups, propostes de pícnics entre vinyes, etc. Els cellers, a més, s’han aliat amb el sector de la restauració per oferir paquets enogastronòmics interessants per als amants del vi i la cuina tradicional o innovadora.

Les etiquetes que certifiquen el compromís dels cellers amb la producció ecològica, com la del Consell Català de Producció Agrària Ecològica (Ccpae), i amb la sostenibilitat, com la Biosphere, s’uneixen ara a la Safe Travel, que certifica el compromís amb els protocols de protecció davant la Covid-19. L’objectiu és protegir el sector vitivinícola, que el 2019 representava més del 5,3% de les exportacions de Catalunya. Per fer-ho s’han de crear nous models.

‘Wine bars’

Les restriccions aplicades a causa de la Covid-19 van obligar els cellers a tancar les portes durant el 2020 i a oblidar tota l’activitat enoturística. Aquesta obligació, però, contrastava amb el fet que els espais exteriors s’han revalorat perquè ofereixen més garanties de seguretat quant a possibles contagis. Així, a mesura que s’anaven relaxant les mesures, van començar a cobrar força els wine bars. La iniciativa que cellers com Parés Baltà i Albet i Noya ja havien començat a treballar amb força abans de la pandèmia ha esdevingut un model d’èxit a causa de les restriccions marcades per la Covid-19. Seguint aquesta idea, han sorgit propostes com La Barbequiú de Torelló, que durant el mes de juny ha ofert àpats entre vinyes maridats amb vins tranquils i escumosos del celler. D’una activitat enoturística encara poc desenvolupada, Torelló ha ressorgit enguany amb aquesta idea, que s’afegeix als sopars que organitza dins del programa del Festival Gastronòmic Corpinnat. L’objectiu és fer pinya amb el sector gastronòmic per superar la crisi.

El col·lectiu Corpinnat, que aglutina cellers que elaboren escumosos de qualitat al cor del Penedès, ha posat en marxa una proposta enogastronòmica que ofereix 70 sopars en onze cellers amb 62 restaurants de tot el país, entre el 15 de juny i el 15 d’agost. Els cuiners es desplacen al Penedès per maridar els seus plats amb escumosos Corpinnat per a grups d’entre 30 i 40 persones.

Cuina i biodiversitat

Alguns cellers, com Segura Viudas, han introduït la gastronomia com un reclam per vestir les propostes enoturístiques, que s’afegeixen al wine bar del celler. Les visites, que incorporen elements culturals i informació sobre la biodiversitat de la finca, acaben amb un tast complet de cinc vins tranquils i escumosos maridats amb productes vinculats a la cuina tradicional (formatges, pernil ibèric, fricandó, mandonguilles estofades, catànies i carquinyolis). Per completar l’oferta lúdica, Segura Viudas ha programat un nou cicle de concerts en petit comitè (un 30% de l’aforament) per garantir “experiències úniques” i properes als assistents.

Des de principis de maig, a Vilarnau ofereixen propostes diferents per a públics diferents: postes de sol amb copa de cava, pícnics per dinar o sopar entre vinyes –amb catifes, tamborets o coixins– i aventures entre vinyes per als més petits. Vilarnau completa aquesta oferta amb visites al celler i la garantia de la firma del grup Cal Blay.

LES FRASES

Iniciem una etapa de rellançament i reinvenció amb la clau de l’enoturisme
Òscar Puig
responsable de màrqueting de segura viudas
Oferim propostes atractives, però hem de mantenir l’equilibri entre sectors
Ramon Riera
president del consorci de promoció turística del penedès


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.