El hub liderat per QEV contempla invertir 1.000 milions d’euros en 5 anys i crear 4.000 feines directes a les plantes de Nissan
La vallesana s’alia amb BTECH i Ronn Motor i una desena d’empreses per ser escollides com a substitutes de la japonesa
El hub liderat per la catalana QEV Technologies, juntament amb una desena d’empreses més, contempla invertir 1.000 milions d’euros en cinc anys i crear 4.000 feines directes i 10.000 indirectes a les plantes que Nissan tancarà a finals d’any, segons han informat les mateixes companyies en un comunicat.
QEV ha anunciat una ‘joint venture’ amb la també catalana BTECH i la nord-americana Ronn Motor per formar “la candidatura amb més opcions” per reindustrialitzar les fàbriques de Zona Franca, Sant Andreu i Montcada. El hub apostarà pel desenvolupament de productes elèctrics per vehicles industrials i d’última milla, així com de plataformes elèctriques per busos i camions petits. Cadascuna de les empreses fabricaria sota la seva pròpia marca.
De moment, hi ha cinc candidats per reindustrialitzar les fàbriques. Tres d’ells –el hub, Silence, i Punch– han presentat una oferta vinculant, mentre que hi ha dos fabricants més que han mostrat interès, però es troben en una etapa més inicial. Un cop acabat el procés de prejubilacions i baixes incentivades, quedaran al voltant de 1.500 treballadors per reindustrialitzar a partir del desembre, quan marxa l’automobilística japonesa. La mesa tripartita entre les administracions, Nissan i els sindicats, s’ha marcat octubre com la data d’inici de les negociacions finals del contracte.
L’aliança promoguda per QEV també està pensada per implementar una línia de fabricació sota llicència, amb l’objectiu de multiplicar de manera exponencial el volum de producció, i per la qual ja s’han interessat més de deu empreses com Inzile, Volta, Quantron, HispanoSuiza, Lupa, Voltia o Ebro.
El projecte contempla, a més, continuar amb la producció de la furgoneta e-NV200 que fabrica ara mateix la planta de Nissan de la Zona Franca, amb un nou nom de marca.
Entre algunes de les iniciatives que planteja acollir el hub hi ha un centre d’homologació i certificació de bateries amb Applus, la fabricació de piles d’hidrogen per part de Sisteam i la producció de bateries per a micromobilitat amb Vela. El pla inclou instal·lar un centre de desenvolupament de bateries per part d’Eurecat i la producció de llantes de fibra de carboni amb l’empresa W-Carbon.
Al seu torn, Ecopower planteja convertir la producció de la pick-up Navara en una elèctrica, ressuscitant la marca Ebro mentre que QEV aposta per fabricar una gamma completa de vehicle de repartiment i dues plataformes elèctriques de bus.
A més, Ronn Motor té la intenció de llançar la producció europea de la seva línia de productes de logística comercial Hydrron i dels seus vehicles Sedán i SUV premium dins del hub. Aquests models són vehicles elèctrics de pila de combustible d’hidrogen que comptaran amb un ampli rang de conducció de 700 quilòmetres. La nord-americana va ser una de les empreses que es va acostar individualment a la mesa de reindustrialització, però va acabar optant per presentar una oferta conjuntament amb el hub.
Els impulsors del projecte defensen que si es tira endavant, l’Estat se situaria com a líder en innovació de mobilitat elèctrica.