Punch planteja fabricar 75.600 vehicles a les plantes de Nissan el 2030 amb una inversió de 1.000 milions d’euros
El grup belga diu que podrà donar feina a 2.000 persones i es compromet a invertir 80 milions d’euros en una nova planta de pintura
El grup belga Punch planteja fabricar 46.100 vehicles d’hidrogen, elèctrics i de dièsel el 2025 a les plantes que Nissan deixarà buides aquest any, i arribar als 75.600 el 2030.
Els màxims dirigents del grup especialitzat en diferents components de l’automoció s’han desplaçat a Barcelona per presentar la candidatura que afirmen que pot donar feina a 2.000 persones amb una inversió de 650 milions d’euros en els pròxims sis anys. La xifra podria pujar als 1.000 milions el 2030, segons ha explicat Andy Palmer, exdirectiu de Nissan i encarregat de la reindustrialització. Palmer ha remarcat que el seu és “l’únic projecte que aprofitarà” les tres fàbriques i s’ha compromès a construir una nova planta de pintura amb una inversió de 80 milions.
La companyia, que espera saber a finals de mes la decisió de la comissió de reindustrialització, ha presentat aquest dimarts a la capital catalana un prototip del cotxe de combustió d’hidrogen basat en el model de pick-up Navara de Nissan.
El grup considera que podrà tornar a posar al mercat aquesta pick-up, que Nissan considera obsoleta, sota la seva pròpia marca i enfocant-se a clients “molt específics” que busquin “vehicles per a treballar” i amb capacitat de càrrega. D’altra banda, també es planteja fabricar vehicles elèctrics destinats al sector del taxi basats en la furgoneta e-NV200 de Nissan.
Punch confia a poder arribar a un acord amb l’automobilística japonesa per a poder aconseguir les patents d’aquests vehicles i produir-los en sèrie a la planta de la Zona Franca a partir de 2022. La plantilla prevista per aquell any és de 1.000 persones.
En una segona etapa, es comercialitzaran models pick-up de motor dièsel que compleixin amb els requisits de la norma Euro7 així com els que facin servir un motor de combustió interna d’hidrogen, que es podrien començar a vendre el 2024. Serà a partir del 2025, amb la producció del vehicle d’hidrogen més consolidada, quan el nombre de treballadors necessaris ja se situarà als voltants dels 2.000, per sobre dels empleats actuals de les tres plantes de Nissan.
Pierpaolo Antonioli, responsable tècnic del grup, ha assegurat que els motors elèctrics no ofereixen prestacions tan bones com els d’hidrogen en els vehicles comercials. Segons Antonioli aquestes dues tecnologies no són “competidores” sinó que es poden complementar en solucions híbrides.
La distribució de l’hidrogen no seria un problema per Punch, que contempla que es puguin fer servir els mateixos gasoductes que ara transporten el gas natural. En aquest sentit, l’empresa vol ser formar part del “clúster de l’hidrogen” que s’està creant al voltant del Port de Barcelona.
El grup assegura que vol crear feines de qualitat i s’ha desmarcat de les feines precàries vinculades a la logística o a la restauració. “No necessitem treballs d’Amazon o McDonald’s. Fan falta feines de veritat”, ha subratllat el conseller delegat i propietari del grup Guido Dumarey.
Punch és una empresa familiar amb més de 30 anys d’història a la indústria del motor i defensa que ja té experiència reindustrialitzant fàbriques de components com la seva planta de transmissions automàtiques a Estrasburg. Tot i ser un proveïdor i no un fabricant, la majoria de treballadors tenen “més de 15 anys d’experiència en fabricants de vehicles”, han insistit.
Part de les innovacions que volen exportar a Barcelona són fruit dels treballs del centre d’investigació de la seva planta de Torí, que Punch va reindustrialitzar el febrer del 2020. Dins de les instal·lacions italianes s’estan fent proves de diferents motors d’hidrogen que es podrien fabricar a Barcelona, si acaben sent escollits per la comissió.
Pel que fa als altres competidors que opten a la reindustrialització –Silence, el hub de descarbonització i dos fabricants asiàtics–, Punch ha assenyalat que són els “únics” que utilitzen completament les instal·lacions actuals, però ha optat per no descartar projectes.