Sundisa obre la línia de decorar vehicles comercials
La firma de solucions de comunicació visual està en procés de retornar al ritme d’activitat prepandèmia
Sundisa, companyia referent en la impressió digital, especialment en solucions de comunicació visual com ara lones de grans formats, banderoles i tota mena de rètols per a interiors i exteriors, vol basar el seu creixement a curt termini en l’entrada en el sector de decoració de flotes de vehicles d’empreses comercials o de l’administració.
Aquesta obertura d’una nova línia de negoci té lloc, tal com assenyala Joan Rovira, que amb el seu germà Lluís va fundar l’empresa l’any 1981, ara que l’empresa es troba immersa en el procés de redreçament, després que la pandèmia fes caure les vendes el 2020 fins a un 60% respecte de l’any anterior, després que molts esdeveniments (fires, congressos i festivals, entre d’altres) fossin cancel·lats: “Hem pogut aguantar perquè som una empresa que sempre ha estat molt curosa amb la tresoreria, i ara estem recuperant volum.” I diu: “El cert és que no hem perdut clients, sinó que aquests havien deixat d’invertir l’any passat, però ara observem que de cara al 2022 s’estan signant prou contractes per entendre que serà un any de recuperació.” Així mateix, Rovira confirma que en els pròxims mesos se superarà l’ERTO que l’empresa va haver d’aplicar arran de la caiguda de l’activitat.
I, en conseqüència, serà un temps propici per a noves inversions en maquinària: “Això de la impressió digital és com la tecnologia dels mòbils, que contínuament es renova i cal estar al dia.” Rovira creu que la publicitat de suport físic, tant a l’exterior com a l’interior, segueix gaudint de bona salut i té molts anys de vida, en convivència amb els anuncis de l’esfera virtual.
Actualment, el negoci de Sundisa, amb planta a l’Hospitalet de Llobregat des del 1994, es divideix en tres àmbits clars: en primer lloc hi ha l’street marketing, que engloba lones de gran format, decoració d’autobusos i banderoles; d’altra banda, hi ha el suport publicitari a botigues, tant a aparadors com a l’interior, i finalment tenim els esdeveniments. Amb tot plegat, a la seva cartera de clients hi ha noms tan destacables com ara Fira de Barcelona El Corte Inglés, Grup Godó, VSA, Sanitas, els ajuntaments de Barcelona i Madrid, Damm, Banc Sabadell, MNAC, Liceu de Barcelona, DHUB, Mobile World Congress, Primavera Sound i Festival de Cap Roig, entre d’altres. Entre la seva clientela, hi tenen un paper important les administracions públiques i els partits polítics, que representen un 30-35% de la facturació.
Sundisa va experimentar el seu gran enlairament el 1986, quan amb motiu de la celebració dels Jocs Olímpics, l’any 1992, va esdevenir el proveïdor oficial dels suports gràfics (banderoles, recobriments de les grades, senyals) del gran esdeveniment esportiu i de tot allò que feia referència als canvis que experimentava la ciutat. Rovira recorda: “Vam treballar molt amb l’Ajuntament de Barcelona en l’ordre cultural i l’anunci de la transformació urbanística que estava experimentant la ciutat.” En aquells temps va ser quan va fer el canvi d’era tecnològica, passant de la serigrafia clàssica a la impressió digital: “Ens vam submergir en la impressió digital, vam començar amb una impressora i ara en tenim nou.”
El 1993 va obrir delegació a Madrid, i això li ha donat molt recorregut al mercat de tot l’Estat, on materialitza el 40% del seu negoci. Precisament, és previst en els pròxims mesos reforçar la delegació de Madrid amb noves contractacions de personal. Com diu Rovira: “A Madrid hi ha molta activitat, i molts grans encàrrecs, com ara lones gegants de marques com ara Huawei i Netflix, ens arriben d’allà.”
Tot coincidint amb el seu 40è aniversari, Sundisa ha rebut el reconeixement dels premis Letra, guardons de comunicació visual i màrqueting. Sundisa ha rebut tres premis en les següents categories: Letra de Oro 2021 a la millor aplicació d’imatge en un vagó de metro, ferrocarril o metro pel projecte per a Ferrocarrils de la Generalitat; Letra de Oro a la millor aplicació en la cobertura d’un esdeveniment pel projecte del congrés internacional NetApp Insight, celebrat a la Fira de Barcelona, i el premi Selección Letra a la categoria Miscel·lània, pel canvi d’imatge de l’Empordà Golf Club.
Publicitat que descontamina
Sundisa ja fa temps que té consciència sostenibilista: un 60% més de lones 100% polièster, ús de tintes amb base d’aigua, reciclatge del vinil, transport amb cotxe elèctric... I ara arriba la descontaminació de les ciutats amb les lones de gran format. Mitjançant el tractament amb la tecnologia Pureti Print, que consisteix a impregnar la lona amb diòxid de titani, cosa que provoca un procés de fotocatàlisi en què l’oxigen i el vapor d’aigua de l’atmosfera netegen l’aire en descompondre el CO2.