Seat torna a la feina amb 3.000 empleats d’ERTO
El grup realitzarà tests d’antígens massius per prevenir contagis
El comitè destaca l’alta demanda de vehicles
Uns 3.000 empleats en situació d’ERTO i un gran estoc de tests d’antígens preparats per tal d’evitar contagis entre els treballadors van definir ahir el retorn a l’activitat de Seat després de les vacances de Nadal. El període de descans ha estat més llarg del normal per l’escassetat de semiconductors que afecta la indústria automobilística a escala global. D’aquesta manera, més d’11.000 treballadors van avançar una setmana les vacances i van plegar el 17 en lloc del 24 de desembre. Les línies 1 i 2 es van engegar amb un i dos torns, respectivament, mentre que continuava inactiva la 3, la que acobla vehicles d’Audi.
El panorama resulta preocupant per al president del comitè d’empresa de Seat, Matías Carnero, que en declaracions a Efe va lamentar: “Comencem el 2022 pitjor que com vam deixar el 2021, ja que ho vam fer treballant a sis torns i mig i ara només ho fem amb tres.” Per Carnero, la situació es complica pel gran nombre d’empleats en ERTO, en principi fins al mes de juny. Creu que “el primer semestre serà complex”, i que caldrà esperar uns quants mesos per saber si caldrà renegociar un nou expedient temporal. El comitè calcula que al final de gener es podria arribar als 350 torns de treball tancats en aplicació de l’ERTO acordat al setembre, que preveu una afectació total de 430 torns fins al juny.
Malgrat l’ERTO, Carnero dona valor a “la gran demanda” que tenen al mercat els models de Seat i Cupra, que comporta que la mitjana de lliurament d’un vehicle estigui en els tres o quatre mesos.
Tot i que el rècord de producció de Seat es va assolir el 2019, les circumstàncies de la pandèmia i de la crisi dels xips han fet que l’automobilística ajustés les seves previsions. El 2020 va donar sortida a uns 350.000 cotxes, una xifra que probablement s’igualarà quan es coneguin les dades definitives del 2021. Les previsions per a enguany apunten a unes 400.000 unitats. Carnero va advertir de la possibilitat que la suma de la pandèmia i les dificultats d’obtenir xips acabi “en una tempesta perfecta” al sector de l’automoció, per la qual cosa va defensar els ERTO com a mitjà per “protegir la plantilla”.
En paral·lel als antígens, Seat assegura que reforçarà la vacunació dels empleats amb la tercera dosi en coordinació amb el Departament de Salut.
El ‘hub’ de rescat de Nissan invertirà 800 milions
El hub de mobilitat verda que lidera QEV i que aspira a ocupar les plantes que ha abandonat Nissan a Catalunya preveu una inversió privada inicial de 800 milions, als quals creuen que es podrien sumar uns 200 milions més de fons públics entre ajuts i subvencions. Tal com va explicar ahir el conseller delegat de QEV, Joan Orús, en una entrevista exclusiva a TV3, acompanyat del seu homòleg a Btech, Rafael Ruiz, el hub el formaran bàsicament tres empreses, dues de catalanes, QEV i Btech, a les quals s’unirà l’americana Ronn. La intenció és destinar les instal·lacions de Nissan a la fabricació de diversos tipus de vehicles, com ara furgonetes, tot terrenys i camions, i donar feina, d’entrada als 1.600 treballadors de Nissan que no han entrat en el pla de prejubilacions ni de baixes incentivades, i que estan en espera de la reindustrialització de les plantes. La plantilla s’aniria incrementant per arribar a un total de 4.000 treballadors d’aquí a cinc anys per tal de superar el nombre de vehicles que produïa la multinacional nipona. Tot i que ara estan pendents del finançament per part de fons de capital risc, els promotors del hub creuen que podrien produir unes 30.000 unitats a partir de l’any vinent i arribar a treure’n fins a 100.000 el 2025.
Totes aquestes propostes s’hauran d’anar confirmant en les pròximes reunions de la taula de reindustrialització de Nissan, en la qual participen tots els actors implicats, i que té prevista la pròxima trobada per al divendres 21 de gener.