La taula de Nissan estudiarà els plans del ‘hub’
Els seus promotors van detallar ahir el seu pla de negoci en la comissió de reindustrialització
El Parlament Europeu aprova un paquet d’ajudes de 2,8 milions d’euros per als treballadors acomiadats
El hub d’electromobilitat que aspira a reactivar les plantes de Nissan a Barcelona va presentar ahir els seus plans de finançament a les administracions públiques i els sindicats, que s’han donat uns dies per analitzar-los, mentre que pren força l’opció de la ubicació de Silence a Zona Franca. Els promotors del hub van donar detalls del seu pla de negoci en la reunió que va mantenir ahir la comissió de reindustrialització de Nissan, integrada pel govern espanyol, la Generalitat, els sindicats i la multinacional japonesa.
Aquesta informació havia estat requerida als promotors del hub per la comissió abans de poder donar el vistiplau definitiu a un projecte que implica una inversió d’uns 800 milions d’euros, dels quals uns 200 procedirien d’ajudes públiques, i que preveu ocupar una part de la planta de Zona Franca, així com la de Montcada i Reixac. En paral·lel, la comissió va abordar la possibilitat que el fabricant de motocicletes elèctriques Silence pugui instal·lar-se també a la planta de Zona Franca, la més gran de Nissan a Barcelona.
D’altra banda, la comissió de Pressupostos del Parlament Europeu va aprovar ahir un paquet d’ajudes de 2,8 milions d’euros per als treballadors acomiadats després del tancament de la fàbrica de Nissan a Barcelona, a finals del 2021, tant a la fàbrica com a les seus que en depenien. Aquesta concessió, aprovada després d’una petició de l’Estat espanyol, és part del Fons Europeu d’Adaptació a la Globalització per a Treballadors Acomiadats, que pretén reduir l’impacte de la deslocalització de determinades empreses en la vida dels seus treballadors, facilitant-los la cerca de noves ocupacions, ampliant la seva formació o orientant-los per formar nous negocis. El cost aproximat de les ajudes als treballadors acomiadats se situa al voltant dels 3,3 milions d’euros, dels quals 2,8 milions (al voltant d’un 85 %) estaran coberts per aquest fons. L’aprovació definitiva es produirà en la sessió plenària del 7 al 10 de març que tindrà lloc a Estrasburg. L’informe sobre els factors en què se sustenta la petició de l’ajuda repassa les repercussions socials per als treballadors acomiadats a Catalunya –on la indústria automobilística és el tercer sector (després del químic i l’alimentació) de més pes tant pel que fa al volum de negoci com al nombre d’empleats– provocades pel canvi d’estratègia de Nissan.
La companyia va decidir retirar-se progressivament del continent europeu per centrar-se en els mercats xinesos, nord-americans i japonesos, decisió que va provocar més de 2.500 acomiadaments directes i la pèrdua de 8.000 llocs de treball indirectes més entre els proveïdors de la fàbrica.
El Fons d’Adaptació a la Globalització s’havia utilitzat per donar suport als treballadors aturats per culpa de la pandèmia de covid-19, però ara l’ajuda també es podria estendre a un altre tipus de reestructuracions empresarials, com les relacionades amb la descarbonització i l’automatització de treballs.