Economia

Guia de la Campanya de la Renda 2006

Està previst que aquesta campanya s'hi presentin un total de 17.620.000 declaracions

Aquest any es presentaran 17.620.000 declaracions, un 5 per cent més que l'any passat. D'aquestes, 13.275.000 tindran dret a devolució. Altres 4.210.000 seran positives; es a dir, encara hauran de pagar a Hisenda.

Les normes de la declaració de la renda d'aquest exercici, el del 2006, són molt semblants a les del precedent. Quan els contribuents facin la declaració l'any que ve sí que es trobaran importants diferències. De moment, aquests són alguns dels punts que s'han de tenir en compte:

1. Fins quan es pot presentar la declaració de la renda?
Si la declaració li surt positiva; és a dir, si ha de pagar a l'Agència Tributària, el termini finalitza el 25 de juny. Si li han de tornar diners, el termini acaba el 2 de juliol.

2. Qui està obligat a declarar?
Tot aquell que tingui uns ingresos superiors als 22.000€ per exercici.

3. Quin és el mínim personal que es pot aplicar a la base imponible de l'impost per reduir-ne l'import?
És de 3.440€ anuals. Si el subjecte passiu té de 65 a 74 anys, la reducció és de 800€. Però si té més de 75 anys, la deducció s'eleva fins als 1.800€.
Els treballadors que continuin actius despres dels 65 anys poden incrementar en un 10 per cent la reducció que els hi correspon per rendiments laborals.

4. Quines deduccions hi ha per compra o rehabilitació de l'habitatge habitual?
Amb caràcter general s'aplica una deducció del 15% dels diners dedicats a l'adquisició o rehabilitació. No es pot deduir més de 9.015,18€. El mateix percentatge es pot aplicar a les quantitats aportades a un compte-habitatge.

Quan s'utilitza finançament aliè, els percentatges de deducació són aquests:

-Durant els dos anys següents a la compra: un 25% amb un límit de 4.507,59€, i 15% sobre l'excés, amb el límit de 9.015,18€.
-Durant els anys seguents a la compra: 20%amb un límit de 4.597,59€, i un 15% sobre l'excés, amb un límit de 9.015,198€.

Aquestes deduccions també les poden aprofitar els que hagin ampliat el seu habitatge, els que tinguin estalvis en comptes-habitatge i els que hagin fet obres a casa seva per raó de minusvalia. En aquest últim cas, els percentatges s'amplien amb el límit de 15.025,30 i 22.8388,46€, respectivament.

5. Quins beneficis hi ha per tenir un habitatge llogat?
Tenen dret a una deducció en la renda que reben del 25%. Si la casa no ha estat llogada abans, la deducció és del 50%.

6. A quines deduccions donen dret els fills?
En general, quan només es té un fill hi ha dret a una deducció de 1.400€; per dos, 1.500€; per tres, 2.200€ i per quatre, 2.300€.

7. Quins beneficis fiscals té un contribuent discapacitat?
Els contribuents discapacitats redueixen la seva base imponible en 2.000€. Però si la minusvàlua és igual o superior al 65%, la reducció és de 5.000€.

Si el contribuent minusvàlid obté rendiments com a treballador actius té dret a reduir la base imponible en 2.800€ anuals. Si aquest treballador necessita ajuda de terceres persones, té mobilitat reduïda o pateix una minusvàlua igual o superior al 65%, la reducció és de 6.200€ per exercici.

8. Quis beneficis tenen les dones treballadores amb fills?
Si el fill té menys de tres anys i la mare està en actiu es poden deduir de la base imponible 1.200€ anuals. Aquesta deducció també s'aplica en casos d'adopció i d'acolliment previstos en la normativa civil durant els tres anys posteriors a la resolució judicial, independentment de l'edat del menor.

9. Les aportacions a Fundacions i ONGs donen dret a deduccions?
Amb caràcter general, si es fan donatius previstos en la Llei 30/1994 de Fundacions, la deducció és del 20%, que s'amplia al 25% si tenen finalitat de mecenatge i d'ajut al Tercer Món. Els donatius a fundacions legalment reconegudes i les associacions d'interès públic tenen una deducció del 10%.

10. Es pot fer la declaració per Internet?
Sí, sempre que la declaració no hagi d'anar obligatòriament acompanyada d'un document. Primer s'ha d'obtenir un certificat d'usuari accedint a www.cert.fnmt.es i seleccionar l'opció Obtenció del Certificat d'Usuari de la FNMT. Cal fer la sol·licitud, enviar-la i imprimir el Codi de Sol·licitud del certificat resultant. Fins al moment, la FNMT ja ha emès més 1,2 milions de certificats.

Cal que el declarant vagi a una oficina de l'Agència Tributària amb una fotocòpia del DNI i el Codi. Al cap d'un o dos dies hàbils, el sol·licitant entrarà novament a www.cert.fnmt.es, introduirà les dades que li demanin (NIF i Codi de Sol·licitud) i seleccionarà la Descàrrega del seu certificat d'usuari, que quedarà instal·lat a l'ordinador.

Per fer la declaració cal utilitzar el programa PADRE de l'Agència Tributària.

Si la declaració surt positiva, abans de presentar-la ha d'anar al banc o caixa a abonar l'import. Al fer l'ingrés obtindrà el Número de Referència Complert, necessari per a la presentació de la declaració.

Tant si surt positiva com negativa, quan envïi la declaració apareixerà en la pantalla un document validat amb el codi electrònic, la data i l'hora de presentació. És recomanable imprimir-lo i conservar-lo amb la declaració enviada.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.