Economia

Transports Codina creix en logística per l’aposta pel congelat

La primera fase de la nova plataforma de fred, estrenada al setembre, ja està al 70% de la seva capacitat

La companyia d’Osona vol doblar la quota del mercat internacional fins al 25% del total

Les vendes de Transports Codina s’han disparat un 40% els primers mesos d’aquest any gràcies a l’impuls de l’activitat logística, especialment la vinculada amb el producte congelat, després de la posada en marxa el setembre passat de la primera fase de la nova nau de refrigerat: Codina Gel. El projecte, amb un pressupost total de 10 milions d’euros, preveu la construcció d’una plataforma amb capacitat per a 8.000 palets. De la inversió total, que se sufraga amb fons propis, se n’han executat 8 milions d’euros, que inclouen la compra del terreny (un solar al costat de la nau principal) i la construcció de les fases primera i segona. Aquesta última s’enllestirà aquest estiu i s’assolirà una capacitat total de 5.000 palets en 55.000 m² construïts. Les fases tres i quatre s’aniran activant en funció de les necessitats, fins a arribar als 8.000 palets esmentats. “Vam optar per un projecte modular per anar adaptant la construcció al creixement del mercat”, expliquen Sílvia i Lluís Codina, cosins i representants de la tercera generació de Transports Codina i, actualment, al capdavant de la gestió.

L’aposta pel congelat respon a la voluntat d’actualitzar i diversificar el servei de la companyia, i té lloc després de detectar la manca d’una oferta similar a Osona i a la Catalunya Central, on hi ha moltes empreses d’alimentació. I la resposta no s’ha fet esperar perquè ja tenen el magatzem al 70% de la capacitat gràcies, sobretot, a clients de gran volum, particularment del sector carni.

Tanmateix, aquest fort creixement també implica la logística de productes a temperatura ambient i controlada, fins al punt que les antigues naus, amb una superfície útil de 6.500 m², estan 100% de la capacitat. “A curt termini, hem arribat a acords amb empreses properes per guardar el sobreestoc i, a llarg termini, encara tenim dues fases de Codina Gel per construir, que no han de ser exclusivament per a congelats”, avança Lluís Codina, que porta la direcció operativa.

Transports Codina va començar el 1976 com una empresa dedicada al transport de mercaderies i va anar ampliant el seu radi geogràfic d’actuació gràcies a acords de col·laboració amb altres companyies, que ofereixen rutes de llarg recorregut i corresponsals per tot l’Estat espanyol que es responsabilitzen de la distribució més capil·lar. Només tenen una delegació pròpia a València. Disposen d’una flota de trenta-cinc vehicles i també treballen amb camioners autònoms per cercar la màxima flexibilitat. “Volem ser forts aquí i acompanyar-nos de bons companys fora”, diu Sílvia Codina, responsable de gestió.

El transport encara és el 60% de la facturació, però va perdent terreny en favor de la logística, que en pocs anys ha crescut molt. La tendència de molts productors és delegar el magatzem i la gestió de les comandes a empreses com ara Codina, que a poc a poc deixen de ser mers desplaçadors de palets per esdevenir operadors logístics integrals.

La tercera generació de la companyia, ja plenament al capdavant després de la jubilació del darrer representant de la segona l’any passat, està acompanyant aquest procés per impulsar la modernització de l’organització. “Ens volem especialitzar en el servei de qualitat del sector alimentari en tota la cadena logística, i el nostre fort és que podem oferir emmagatzematge i transport a totes les temperatures”, diuen Sílvia i Lluís Codina.

També volen diversificar la cartera de clients i adaptar el servei a qualsevol tipus de producte agroalimentari, tant d’origen animal com vegetal, i créixer també a l’exterior. La quota de transport internacional ara és del 12% i l’objectiu és que arribi a ser del 25%.

L’altre compromís de la nova generació és amb la sostenibilitat, en àmbits com la reducció d’emissions contaminants o la generació d’energia gràcies a les plaques solars que cobreixen la coberta de les naus, amb les quals obtenen uns 600 kW de potència. També disposen d’un dipòsit de recollida d’aigües pluvials que dona servei a les noves naus de refrigerat. D’altra banda, estan actualitzant la flota amb vehicles Euro 6 i aposten per fer les rutes més llargues amb gas. En aquest terreny, Transports Codina ha rebut un guardó Lean & Green pel seu compromís.

TRANSPORTS CODINA

Facturació
10 M€
Treballadors
50
Any de fundació
1976
Transports Codina va néixer a Tona i durant molts anys va tenir la seu central en aquesta localitat, fins que l’ampliació de la C17 els va obligar a traslladar les dependències a Hostalets de Balenyà. També va tenir una plataforma a Olot però es va haver de tancar.
La història

Roda a roda, pas a pas

Transports Codina no hauria pogut tenir un inici més ple de simbolisme. El seu fundador, Frederic Codina Bayés, originari de Tona, s’instal·la a la Seu d’Urgell quan acaba la Guerra Civil. Per guanyar-se la vida, cada dia i durant tres anys, creua la frontera amb Andorra, on compra un pneumàtic de camió que ven a la Seu. Més endavant, amb quatre socis compra el primer camió i es dedica al transport fins a consolidar, el 1960, una línia regular entre Vic i Saragossa. El 1975, mor a causa d’un accident i un any després neix Transports Codina a Tona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.