La Fageda, 40 anys mostrant que la inclusió és rendible
L’empresa de productes lactis celebra un model d’èxit estudiat a tot el món
Al mas de Santa Pau hi treballen 480 persones, la majoria de col·lectius vulnerables
Ara fa quaranta anys, el psicòleg Cristóbal Colón, una barreja de filòsof clàssic i geni despistat, trucava a la porta de l’alcalde d’Olot per demanar-li un local on pogués posar en marxa una empresa de productes lactis amb una plantilla formada per catorze dels seus pacients. No semblava que hagués de tenir més recorregut que el d’un taller terapèutic, però avui La Fageda és una de les empreses més sòlides del sector sense haver renunciat als seus fins socials. Darrere cada iogurt que arriba al mercat, hi ha un projecte molt meditat d’atenció a les persones amb discapacitat, que pateixen trastorns mentals severs o que es troben en risc d’exclusió social, i l’estructura empresarial que el recolza és sobretot la via per avançar en la seva integració.
La fundació La Fageda, amb seu a Santa Pau, compleix 40 anys convertida en un model de referència: produeix 92 milions de productes lactis anuals, amb un l 7,4% de quota de mercat a Catalunya. Avui hi treballen 487 persones, de les quals 304 formen part de col·lectius vulnerables. Uns 170 empleats pertanyen a les diferents línies de negoci del centre especial de treball (jardineria, fàbrica de iogurts, gelats, melmelades, granja...), i la resta són usuaris d’altres serveis, com el d’habitatge o el taller ocupacional. Atendre’n les necessitats, perquè cada vegada són de perfils més diversos, i al mateix temps apostar per la viabilitat empresarial, són els principals reptes de la marca. Coincidint amb l’aniversari, ha incorporat una novetat: l’Escola de Noves Oportunitats, que ja atén uns vuitanta joves.
La directora general adjunta de La Fageda, Sílvia Domènech, posa en relleu que durant aquests 40 anys l’entitat “ha impactat positivament en la vida de moltes famílies” de la comarca. “La naturalesa i la missió del nostre projecte continuen més vigents que mai”, subratlla. Entre els principals reptes, la directora hi situa el fet de “donar resposta” a les noves necessitats dels col·lectius vulnerables, a més de com afrontar l’envelliment dels usuaris del centre especial de treball, perquè la normativa actual no “encaixa” amb les seves necessitats reals.
El model d’èxit de La Fageda ha traspassat fronteres: fins i tot s’estudia a universitats i centres de negoci de l’estranger. Hi han contribuït les 40.000 visites anuals que rep la finca del Mas Els Casals de Santa Pau (seu de la fundació) i la popularitat del producte estel·lar: els iogurts. Per commemorar els 40 anys, han començat a comercialitzar-ne un de nou, Orígens, “a mig camí entre el natural i el grec, molt cremós i amb més nata”, que seu suma al flam d’ou, el gelat de pastís de formatge o els desnatats sense lactosa.