“El que sento és frustració”
Evarm, amb seu a Sant Boi de Llobregat, ha desenvolupat el primer prototip a Catalunya de vehicle que funciona amb hidrogen verd
L’empresa ha fet gestions, sense èxit, per formar part del Perte del vehicle elèctric
El primer prototip de vehicle que funciona amb hidrogen verd desenvolupat a Catalunya amb tecnologia pròpia és obra d’Evarm, una empresa amb seu i fàbrica a Sant Boi de Llobregat. Fa cinc anys que treballa amb el principal institut de recerca de Corea per investigar alternatives a l’ús de combustibles fòssils en l’automoció i junts han ideat una estació que transforma gas natural en hidrogen, de manera que es redueixen un 60% les emissions de CO2. El gran projecte d’Evarm és la creació a Catalunya d’una fàbrica de camions elèctrics propis amb pila d’hidrogen, un projecte que, a més d’impulsar la reconversió d’un sector tan contaminant com és el del motor, crearia més de 1.000 llocs de treball, entre directes i indirectes. El pla quadra perfectament amb la missió de dos dels Perte que la Generalitat ha definit com a estratègics per al país, el del vehicle elèctric i l’Hidrogen Valley, però el cas d’Evarm ens permet veure com de difícil pot ser, per a la pime, formar-ne part.
“El govern, a través d’Acció, ens va posar en contacte amb Seat, que és qui lidera el Perte del cotxe elèctric, i ens vam reunir amb ells al mes de març. Ens van demanar informació sobre el nostre projecte i, després de firmar un acord de confidencialitat, els el vam fer arribar”, relata Xavier Ribas, director d’Evarm. Des de llavors, lamenta, no han rebut cap resposta. “La sensació és que, tot i que aquests plans estratègics han de comptar amb les pimes, els fabricants ho tenen tot molt manegat des de l’inici.”
Evarm té acabat el seu tercer prototip de vehicle d’hidrogen, una solució que, pel director del grup, “és innovadora perquè és més fàcil de portar al món real que altres alternatives”. Gràcies al procés d’R+D que van iniciar el 2019, l’empresa està aconseguint que qualsevol vehicle industrial de combustió es pugui adaptar per funcionar amb hidrogen verd. L’enginyeria, que disposa de setze treballadors, espera poder portar les seves innovacions al mercat a partir de l’any que ve.
Ribas deixa clar que aquest és el full de ruta i que tira endavant, però també que formar part d’un Perte estratègic hauria suposat una gran embranzida. “No pots començar una fàbrica a mitges; necessites una inversió molt gran, de cinc milions en una primera fase, així que el que hem fet és dividir en trossos el projecte.” L’empresa, de fet, ha rebut una de les ajudes a projectes individuals dels NG, de 100.000 euros, amb la qual desenvoluparà una sèrie de components. La sensació que queda a Ribas en relació amb els Perte és de “frustració”: “El meu somni és crear una fàbrica de vehicles amb proveïdors locals i llocs de treball altament qualificats, i això permetria assolir un canvi de model revolucionari que de veritat impacti en les noves generacions, però massa vegades les pimes quedem apartades, tot i que som les grans propulsores de l’economia.”