Roldós: 150 anys rere els anuncis
L’agència de publicitat, ara dedicada a la planificació de mitjans, és un exemple d’adaptació i supervivència
Roldós ja havia viscut moltes vides quan va irrompre internet aniquilant la seva principal font d’ingressos, els anuncis classificats dels diaris: “Empresa cerca comercials per al seu equip de vendes”, “Es ven àtic a les Corts”, “Necessita diners? Refinancem la seva hipoteca”... per als quals el món digital estava trobant millors solucions en plataformes com ara Wallapop, Infojobs o Idealista. Aquella central d’anuncis que el pioner de la publicitat a casa nostra Rafael Roldós Viñolas havia fundat el 1872, tornava a tenir la necessitat de reinventar-se si volia continuar sent l’agència de publicitat en actiu més antiga del món.
“Què farem ara?”, era la pregunta que es van formular els responsables de l’empresa al tombant del segle XXI, i així ho recorda Carol Serra, consellera de Roldós Media, representant de la cinquena generació de l’agència i professora dels estudis de comunicació de la UIC. La resposta la van trobar en les paraules del fundador, que, com si es tractés d’un missatge a l’interior d’una ampolla llançada al mar i recuperada al cap de molts anys, els deia “de la transparència, el respecte, del tracte proper, la confiança”, que era el seu lema.
Els responsables de Roldós van detectar dos punts forts de l’empresa a partir dels quals podia reinventar-se. El primer era la relació de confiança que al llarg dels anys havia aconseguit amb els mitjans de comunicació. L’altre era que atresoraven una marca coneguda i reputada. “A partir d’això vam decidir especialitzar-nos en la planificació de mitjans, enfortint una relació que en molts casos era d’amistat”, explica Serra.
En el món actual, les agències de publicitat s’han anat concentrant en aspectes concrets del negoci. La planificació de mitjans és la identificació dels llocs (espais) més adequats per llançar una campanya de publicitat i aconseguir el màxim d’impacte: és a dir, falques en ràdio, anuncis a la televisió, tanques publicitàries, insercions en diaris en paper i digitals o la participació d’influencers.
D’una banda els mitjans i de l’altra els anunciants. En un negoci dominat per grans marques internacionals Roldós Media, que és com ara es diu l’empresa, ha trobat un nínxol d’anunciants potencials entre la petita i mitjana empresa i els particulars, que volen fer arribar els seus missatges a un públic proper. No obstant això, també han sabut seduir grans marques que cerquen un impacte local per al seu producte. És un mercat limitat –l’empresa va facturar l’any passat uns dos milions d’euros i enguany preveu créixer un 40%–, però d’aquesta manera, Roldós ha arribat enguany a celebrar els 150 anys de vida.
En l’actualitat Roldós és un grup d’empreses que dona feina a 25 persones i té la seu al passeig de Sant Joan de Barcelona. A més de Roldós Media, hi ha Houser&Houser, especialitzada en màrqueting en línia, i Comadi, en telemàrqueting B2B. Al capdavant de la companyia hi ha la quarta generació: Ruperto Serra n’és el president i José Manuel Casasnovas el conseller delegat, però ja està plenament integrada la cinquena.
Com ja s’ha esmentat, tots tenen ben viu l’esperit emprenedor del fundador. Rafael Roldós Viñolas va començar a treballar de molt petit en una impremta en una Barcelona plena d’oportunitats en el context de l’enderrocament de les muralles. Aleshores neix la professió de corredors d’anuncis i Roldós Viñolas s’hi aboca de ple fins al punt que acaba fundant el centre d’anuncis Roldós y Compañía el 1872 al carrer Escudellers. Per aprofitar al màxim l’aparador de l’Exposició Universal del 1888 fa una aliança amb altres empreses, la primera del sector a tot l’Estat. El 1896 funda el diari Las Noticias en un edifici al cor de les Rambles, on també hi havia l’agència, i que era popularment conegut com a Can Roldós. De la seva façana penjaven unes grans pissarres amb els resultats del futbol que reunia molts curiosos.
Amb la guerra civil el diari va ser col·lectivitzat i el franquisme va prohibir que tornés a editar-se. Els hereus de Rafael Roldós, mort el 1918, van traslladar el negoci al carrer Bergara. L’agència viu un moment d’esplendor perquè, durant l’autarquia, les firmes locals aposten per la publicitat. Als 70 i 80 Barcelona esdevé la meca de la publicitat i marca una fita en Roldós, però després el negoci decau i es va concentrar en els classificats. La família propietària ha tancat els actes del 150 aniversari amb una xerrada el 18 d’octubre a la Facultat de Turisme de la UdG.