Neix Enrique Tomás 4.0, i l’empresari l’ubica a l’Hospitalet
Un ampli local a La Farga acull el nou concepte d’espai gastronòmic
“M’agrada fer negocis, emprendre per l’emoció que em produeix. Guanyar diners o no és secundari”, afirma Enrique Tomàs , fundador i propietari dels establiments de restauració especialitzats en pernil ibèric que porten el seu nom, i que ja es poden trobar en onze països. “Precisament demà –referint-se al 22 de novembre passat– comencem a operar a Miami (EUA)”, anunciava.
El recorregut de la firma va començar quan Tomás encara era un preadolescent: “Tenia 16 anys quan li vaig demanar al meu pare que m’avalés per accedir a un crèdit i comprar la parada que ell i la mare dirigien al mercat de la Salut, a Badalona”, explica. Era el 1982 quan va adquirir la xarcuteria, la llavor de la marca Enrique Tomàs.
La constitució oficial de la firma es va fer vuit anys més tard, just quan va obrir la seva primera botiga i s’enlairava l’imperi basat en el pernil de qualitat, al qual després es van afegir altres embotits, formatges, vins i caves, entre altres productes gurmet. Les noves obertures són un constant degoteig, però fa un mes en va fer una que, segons el seu fundador, “és la versió 4.0 d’Enrique Tomás”. Es tracta del nou concepte d’espai gastronòmic inaugurat a La Farga de l’Hospitalet, el primer centre comercial on Enrique Tomás va tenir presència, el 2006.
“Hem volgut oferir un nou concepte d’establiment en sentit ampli. És un local de 300 m² amb terrassa, on hi ha un espai dedicat a la compra per endur (take away), taula de tall de pernil, botiga, barra de degustació i també planxa. D’altra banda, hem de destacar el nou model de servei d’atenció a les taules: els clients fan la comanda i els cambrers –els més ben pagats del sector!, assegura– la duen als comensals a la taula”, explica mentre ens presenta l’últim treballador contractat per la firma, en Javier García, que avui l’acompanya “per conèixer de dalt a baix el negoci”.
Al llarg de la trajectòria de creixement de la marca, Tomás ha anat afegint serveis als clients. Per exemple, poc després d’haver entrat en el segle XXI, va crear “No te cortes”, que oferia als clients la possibilitat d’emportar-se una peça sencera de pernil desossat, tallat i envasat al buit, amb la garantia que els tres processos es feien manualment. Va continuar, amb la inauguració de diverses barres de degustació, el creixement en centres comercials i es va endinsar en cinemes, estacions de metro, tren i aeroports. Arreu ha situat els ja famosos cons de tacs de pernil.
A tres anys vista.
El 2014 va començar la internacionalització de la marca, a Londres, i ara se’l pot trobar a Andorra, França, l’Argentina, el Perú, Mèxic, Puerto Rico, Santo Domingo, i a Sant Antonio, Dallas i Miami, als EUA. “I d’aquí molt poc obrirem al Japó”, anuncia. Va introduir la seva marca en el món de les franquícies, “però és una iniciativa que ja està morta” “El meu negoci depèn de les persones, que han de saber vendre les coses pel que valen, no pel que t’han costat, i això no és franquiciable”, diu.
Amb certa nostàlgia, Tomàs afirma que, tot i haver crescrut molt, a hores d’ara, els seus somnis segueixen sent els mateixos que quan era un nen: “Vaig aprendre aviat a treballar perquè no hi havia cap altra opció, tot i que mai va faltar de res, a casa. Soc el més petit d’onze germans i als 8 anys ja treballava. Llavors era un nen que jugava a ser gran i ara soc una persona adulta que encara se sent com un nen.”
ENRIQUE TOMÁS
Llibres i consciència social
A ‘Grandes mentiras sobre el jamón’, ‘Jamón para dummies’ i ‘El libro de la experiencia del jamón’ –l’únic llibre del món que es menja perquè conté cinc sobres de pernil– se sumarà ben aviat ‘Pa’lante’, l’última obra d’Enrique Tomás. “Explico com hem fet front a la pandèmia, com moltes decisions les he pres a cara o creu... És un llibre d’empresa que vull que traspassi fronteres”, diu, i anuncia que aquest desembre, a Badalona, presentarà el moviment Equilibri Social, “perquè hem de fer que el món sigui millor”.