Economia

Nexiona, el soci clau per avançar en la indústria 4.0

La firma de consultoria tecnològica preveu doblar la facturació aquest any i assolir els 5 milions d’euros

Està instal·lada al DFactory, del Consorci de la Zona Franca de Barcelona
La pandèmia ha accelerat els plans de les empreses industrials

“Saber adaptar-nos a la velocitat del client és l’aspecte crític del nostre negoci”, subratlla Jaume Rey, director general de Nexiona, una firma tecnològica que des de fa nou anys ajuda les empreses industrials en el repte de la transformació digital. Rey està convençut que aquesta filosofia els va permetre sobreviure durant la llarga travessa del desert, quan el mercat no era prou madur per incorporar els canvis tecnològics que s’estaven originant, i quan expressions tan habituals avui dia com ara internet de les coses (IoT) o indústria 4.0 ni existien.

Nexiona va optar per ser protagonista i vector del canvi i, de desenvolupar solucions IoT industrial que altres distribuïen, va passar a ser un soci tecnològic que proveeix serveis integrals: d’auditoria (per avaluar el grau de maduresa digital de l’empresa), de consultoria i d’implantació de la tecnologia necessària. És a dir, acompanyen la indústria en tots els passos.

Instal·lada ara al DFactory –l’ecosistema d’indústria 4.0 del Consorci de la Zona Franca de Barcelona–, Nexiona ha viscut l’eclosió d’aquesta tecnologia sobretot arran de la pandèmia. “El confinament va ser un accelerador d’entre vuit i deu anys de cop; per a nosaltres ha estat una benedicció”, reconeix el responsable de Nexiona. El cas és que molts fabricants de màquines van entendre que no sempre és necessari desplaçar un tècnic a casa del client per saber què li passa a l’equipament, perquè ja hi ha tecnologia que permet monitorar a distància i generar una resposta. El manteniment intel·ligent i la gestió remota dels aparells ha estat la porta per la qual moltes indústries han entrat en el món 4.0. I és una de les principals potes de la facturació de Nexiona en aquests moments; l’altra és la integració de les diferents fonts de dades d’una planta industrial.

Quan es creuen dades diferents i s’aplica l’analítica, es poden extreure conclusions i prendre decisions al respecte. Un dels principals focus d’interès dels directius és conèixer el cost real de fabricar una unitat de producte; també ho és saber-ne la traçabilitat quan hi ha problemes de qualitat. Però hi ha moltes dades que es poden creuar com, per exemple, la productivitat dels treballadors d’una cadena de muntatge i el seu grau de formació. Les possibilitats són infinites. “Es tracta que les decisions que es prenguin estiguin basades en dades i no en la intuïció”, assenyala Rey.

El darrer nivell de la indústria 4.0 és quan els sistemes aprenen i prenen decisions per si mateixos, és a dir, generen diferents escenaris i trien el més bo. Però malgrat que això ja és una realitat des del punt de vista tecnològic, el mercat encara no està preparat. En altres paraules: les empreses encara estan massa verdes perquè una màquina prengui les decisions: “Això no va de tecnologia, això va de persones, i quan no ho tens clar és quan et pots equivocar”, sentencia Jaume Rey.

Nexiona té una cartera de 200 projectes, amb un volum estable d’una trentena de clients, bàsicament de l’Estat espanyol. Entre els projectes més ambiciosos hi ha el que els ha encarregat la siderúrgica catalana Celsa, que té plantes per tot Europa, que Nexiona està digitalitzant. “Celsa fa cinc anys que està en aquest procés i és una de les empreses més avançades del món des del punt de vista de la digitalització”, explica el cap de Nexiona. Rey té clar que ni la dimensió de l’empresa ni el sector d’activitat són factors determinants en l’ambició de la companyia en aquest terreny. De fet, hi ha empreses capdavanteres ben petites i de sectors tradicionals. Per contra, també n’hi ha de gran envergadura que estan força endarrerides en camps aparentment més proclius a la innovació com la farmàcia o l’aeronàutica.

Sovint el motor de canvi més important és la voluntat de ferro d’un membre de l’equip directiu amb una visió clara del futur.

Nexiona té oficina a Mèxic, prop de la frontera amb els Estats Units, on hi ha molta indústria, i està avaluant si instal·lar-s’hi. També tenen sobre la taula créixer a Europa, però el cert és que tenen un volum de feina creixent a l’Estat espanyol que no se l’acaben: el 2023 van facturar 2,5 milions d’euros i aquest any tenen previst doblar vendes i assolir els 5 milions. Serà el tercer any duplicant volums. Bona part d’aquesta evolució s’explica per la dimensió dels projectes, que han passat de ser de desenes de milers d’euros a centenars de milers. En paral·lel, van augmentant la plantilla, que enguany passarà de 30 a 50 persones.

Avaluar el grau de maduresa digital

Quan Nexiona va començar a oferir serveis d’auditoria i consultoria amb relació a la indústria 4.0, l’equip directiu va decidir viatjar a Alemanya: “Vam buscar qui ho havia desenvolupat i vam trobar que el procés el va liderar el Fraunhofer Institute i Acatech”, diu Rey. Acatech havia ideat una metodologia per determinar el grau de maduresa de qualsevol indústria amb relació a les millors pràctiques del que avui dia és la indústria 4.0. Des del 2019, Nexiona està certificada en aquesta metodologia per oferir el servei a través de l’Industrie 4.0 Maturity Center d’Alemanya a les empreses espanyoles que el demanin.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.