Economia

A la recerca del lideratge en temps d’incertesa

El lideratge del futur, començant pels recentment escollits consistoris locals i continuant pel sector empresarial, exigeix molt de diàleg i generositat. Ens calen més líders com agents del canvi, capaços d’adoptar un enfoc estratègic i holístic que abasti tant els aspectes econòmics com els socials i mediambientals

Avui ens trobem en una cruïlla, en una època de canvis i transformacions globals que ens plantegen reptes sense precedents. Però també, entre aquestes incerteses, s’obren finestres d’oportunitat per construir un futur pròsper. És deure d’aquells i aquelles que estan al capdavant de la nostra societat, política i empresarial, establir les prioritats correctes que hagin d’assentar les bases d’aquest futur i assegurar que estem preparats per aprofitar al màxim les oportunitats de desenvolupament econòmic i social que es presenten.

Observo amb preocupació un estancament persistent arrossegat des de fa temps. Ens enfrontem a problemes antics que dificulten la consolidació d’un model de convivència equilibrat, que combini el progrés amb una justa distribució dels beneficis i integri la resposta als reptes socials com la crisi climàtica, la igualtat d’oportunitats i l’equitat, com una variable fonamental de l’acció política. Per superar aquests reptes, cal anar més enllà de la conjuntura immediata i treballar per construir entorns òptims que permetin donar forma als projectes de futur.

La classe política d’aquest país ha de prendre consciència que les decisions a curt termini no resoldran els problemes estructurals que enfrontem i cal que s’aproximin al sector empresarial i les xarxes socials que el conformen. Necessitem mirada llarga, una planificació estratègica a llarg termini que permeti tractar les dificultats actuals, alhora que es garanteixen oportunitats d’emprenedoria i desenvolupament per a les noves generacions. En aquest sentit, cal comprendre que l’èxit no es pot mesurar únicament en termes de beneficis econòmics, sinó considerar també elements de responsabilitat social i d’impacte mediambiental.

Durant molt de temps, algunes empreses s’han centrat únicament en maximitzar els guanys sense considerar les repercussions externes de les seves accions. Tot i així, també veiem exemples inspiradors d’empreses que han aconseguit combinar l’èxit empresarial amb una contribució positiva a la societat. Permeteu-me compartir algunes iniciatives que exemplifiquen tant els reptes als quals ens enfrontem com les oportunitats que podem aprofitar per trobar un equilibri adequat entre el creixement econòmic i la responsabilitat social.

A nivell global, casos com el de Patagonia, una empresa de roba i equipament per a activitats a l’aire lliure, s’ha guanyat el reconeixement per la seva dedicació a la sostenibilitat. Han adoptat una sèrie de mesures per reduir-ne l’impacte mediambiental, com ara utilitzar materials reciclats i orgànics, promoure el reciclatge de peces de roba i defensar l’ús responsable dels recursos naturals. A més, han impulsat campanyes per conscienciar sobre el canvi climàtic i altres qüestions mediambientals. Aquestes iniciatives no han minvat l’èxit econòmic de l’empresa, que ha experimentat un creixement constant i ha fidelitzat els seus clients compromesos amb valors similars.

De forma més propera al nostre teixit, podem observar empreses com Roca, compromesa amb la sostenibilitat i la responsabilitat social durant dècades. Han desenvolupat una sèrie d’innovacions per reduir el consum d’aigua i energia en els seus productes, com ara sistemes de descàrrega eficients i tecnologies de baix consum. Altres exemples notables inclouen Casa Ametller, amb la seva forta orientació cap a la sostenibilitat, l’agricultura ecològica i de proximitat, i Biocop, dedicada a la distribució de productes ecològics i de comerç just.

Aquests exemples il·lustren com petites i mitjanes empreses catalanes han integrat la responsabilitat social corporativa en les seves operacions diàries. Mitjançant la utilització de pràctiques sostenibles, col·laboracions amb la comunitat local i promoció de valors socials, aquestes empreses han demostrat que el compromís amb societat no està restringit a les grans corporacions, sinó que pot ser una part integral de qualsevol empresa.

A banda d’això, en temps d’incertesa esdevé més rellevant que mai la col·laboració público-privada. Aquesta aliança ha demostrat ser una eina poderosa per abordar desafiaments complexos i promoure un desenvolupament equilibrat. Malgrat tot, massa sovint veiem iniciatives interessants aturades per barreres ideològiques i una manca de confiança mútua que obstaculitzen aquesta col·laboració. Caldria superar-les i treballar plegats per aconseguir un progrés sostenible en benefici de tota la societat.

El lideratge del futur, començant pels recentment escollits consistoris locals i continuant pel sector empresarial, exigeix molt de diàleg i generositat. Ens calen més líders com agents del canvi, capaços d’adoptar un enfoc estratègic i holístic que abasti tant els aspectes econòmics com els socials i mediambientals. No ens podem quedar estancats en el passat ni dependre únicament de les solucions a curt termini. Hem de mirar endavant, planificar amb visió de futur i treballar per construir un entorn propici per al creixement i el desenvolupament sostenible. Aquells i aquelles amb responsabilitats organitzatives públiques o privades, que no mirin més enllà del seu mandat o del seu període al capdavant de l’empresa, no ens convenen.

En temps d’incertesa, el lideratge no s’arruga ni s’angunieja, ans al contrari, pren acció per convertir les oportunitats en realitats. És ara que cal un lideratge amb visió estratègica, col·laboració efectiva i responsabilitat compartida, capaç de construir un futur ple de possibilitats on el progrés econòmic vagi de la mà amb l’equitat social i la sostenibilitat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia