Economia
Aliança de l'ibèric i el Parma
Comerç internacional
No intentin menjar pernil ibèric a Singapur: els advertiran que està prohibit per raons sanitàries, com als Estats Units fins fa poc, i els vendran que el prosciutto italià de Parma és més sa i que gairebé té el mateix gust. I al Japó no provin la temeritat d'esquiar calçant-se uns Rossignol francesos o uns Völkl alemanys perquè la neu nipona, suposadament, és tan diferent a la de la resta del món que, fins no fa gaire, al·legant raons de seguretat, no es permetia la venda d'esquís no japonesos.
El Parlament Europeu ha declarat la guerra a aquestes "traves administratives i sanitàries inassumibles i absurdes" amb què alguns Estats, ara que les barreres aranzelàries s'han suprimit, intenten frenar les exportacions d'empreses europees. I ha aprovat un informe de l'eurodiputat de CiU Ignasi Guardans que fa una crida als Vint-i-set a unir esforços per trencar aquestes "barriers behind the borders", les barreres comercials que persisteixen tot i l'obertura de fronteres i que són un maldecap per a moltes petites i mitjanes empreses catalanes. La idea és que sigui la Unió Europea, i no cada Estat per separat, com ara, qui faci pressió i negociï l'entrada d'exportacions europees en els mercats exteriors.
"Només així tindrem prou força, les regles de joc seran netes i iguals per a tots els socis i les empreses europees podran competir en igualtat de condicions a l'exterior", defensa Guardans a l'AVUI. Les 38 oficines del Copca que la Generalitat té repartides pels cinc continents, per exemple, "no es coordinen" amb les delegacions internacionals de la resta de governs i cambres de comerç dels Vint-i-set, "tot i compartir un mateix interès, és a dir, ajudar els exportadors europeus, en aquest cas els catalans, i obrir mercats".
"No aprofiten el poder negociador que pot tenir Brussel·les", denuncia l'eurodiputat liberal. Contra aquests "obstacles de difícil justificació", l'informe Guardans reclama més coordinació i equips de funcionaris europeus ben formats, que aplanin el camí dels exportadors europeus.
Paciència davant l'absurd
Si una petita o mitjana empresa catalana vol exportar un perfum a la Xina haurà de tenir paciència, calcular un any de tràmits i proves sanitàries i "fins i tot revelar la fórmula de composició", critica Guardans.
Al Brasil es prohibia fins fa pocs mesos la importació de pneumàtics usats europeus, que es reutilitzen en el mercat de la goma, "al·legant que són molt més contaminants" que els argentins o els xilens, que hi podien entrar sense cap trava. I al metro de París es poden veure vagons fabricats per la canadenca Bombardier, "però Alstom, en canvi, no pot participar en concursos públics de construcció de ferrocarrils al Canadà perquè, també teòricament per raons de seguretat, aquests concursos estan reservats a les empreses estatals".
El Parlament Europeu ha declarat la guerra a aquestes "traves administratives i sanitàries inassumibles i absurdes" amb què alguns Estats, ara que les barreres aranzelàries s'han suprimit, intenten frenar les exportacions d'empreses europees. I ha aprovat un informe de l'eurodiputat de CiU Ignasi Guardans que fa una crida als Vint-i-set a unir esforços per trencar aquestes "barriers behind the borders", les barreres comercials que persisteixen tot i l'obertura de fronteres i que són un maldecap per a moltes petites i mitjanes empreses catalanes. La idea és que sigui la Unió Europea, i no cada Estat per separat, com ara, qui faci pressió i negociï l'entrada d'exportacions europees en els mercats exteriors.
"Només així tindrem prou força, les regles de joc seran netes i iguals per a tots els socis i les empreses europees podran competir en igualtat de condicions a l'exterior", defensa Guardans a l'AVUI. Les 38 oficines del Copca que la Generalitat té repartides pels cinc continents, per exemple, "no es coordinen" amb les delegacions internacionals de la resta de governs i cambres de comerç dels Vint-i-set, "tot i compartir un mateix interès, és a dir, ajudar els exportadors europeus, en aquest cas els catalans, i obrir mercats".
"No aprofiten el poder negociador que pot tenir Brussel·les", denuncia l'eurodiputat liberal. Contra aquests "obstacles de difícil justificació", l'informe Guardans reclama més coordinació i equips de funcionaris europeus ben formats, que aplanin el camí dels exportadors europeus.
Paciència davant l'absurd
Si una petita o mitjana empresa catalana vol exportar un perfum a la Xina haurà de tenir paciència, calcular un any de tràmits i proves sanitàries i "fins i tot revelar la fórmula de composició", critica Guardans.
Al Brasil es prohibia fins fa pocs mesos la importació de pneumàtics usats europeus, que es reutilitzen en el mercat de la goma, "al·legant que són molt més contaminants" que els argentins o els xilens, que hi podien entrar sense cap trava. I al metro de París es poden veure vagons fabricats per la canadenca Bombardier, "però Alstom, en canvi, no pot participar en concursos públics de construcció de ferrocarrils al Canadà perquè, també teòricament per raons de seguretat, aquests concursos estan reservats a les empreses estatals".
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.