GASTRONOMIA
Una cervesa tecnològica
Una empresa gironina ha creat una marca especialitzada en l’elaboració de cerveses amb intel·ligència artificial
El sistema ha proposat la recepta, el disseny de l’etiqueta i les imatges de la pàgina web
Què passaria si un robot fos capaç de crear una cervesa per a humans? Aquesta pregunta la respon la gironina Cervesa WHYM, que ha creat TecnoCervesa, una marca experimental molt peculiar dedicada a la creació de cerveses dissenyades amb l’ajuda de la intel·ligència artificial (IA).
TecnoCervesa ha debutat en el mercat de les cerveses robòtiques amb dues varietats: Aipia, una IPA Nova Anglaterra, i AI Lager, una lager de tota la vida. Tots dos projectes han estat desenvolupats a partir d’eines d’intel·ligència artificial: el conegudíssim ChatGPT, Canva i Midjourney, aquests últims per a la creació del material gràfic.
Però realment què són aquestes eines? ChatGPT és un sistema de xat amb intel·ligència artificial entrenada per mantenir converses de manera casual, com si es tractés d’un amic. D’altra banda, Canva i Midjourney són unes IA que serveixen per crear imatges a partir de textos, és a dir, només escrivint-hi una idea pot generar una imatge; un pintor virtual particular, bàsicament.
La primera varietat, Aipia, ja és a la venda a la pàgina oficial de la marca (tecnocervesa.whym.cat), amb un preu de 3,50 euros per unitat. D’altra banda, l’AI Lager no es podrà gaudir fins al setembre, quan Cervesa WHYM la tregui oficialment al mercat.
Una idea a partir de Twitter
La iniciativa va néixer com una idea el passat Nadal, quan va començar la moda del ChatGPT. Francesc López, el fundador de la companyia, afirma que va veure un noi que feia un fil a Twitter on proposava fer una empresa a partir d’eines d’intel·ligència artificial, concretament ChatGPT: el tuitaire anava publicant una sèrie de tuits en què deia a la IA que busques inversors i tot el que comporta fer una empresa. Així doncs, a partir d’aquesta idea, López va pensar si aquest estri seria capaç de crear una cervesa des de zero.
A partir d’aquestes tres eines d’intel·ligència artificial van fer les etiquetes, les imatges de la pàgina web i la recepta de les cerveses, adaptada als gustos del consumidor. López acaba dient que ja ho tenen tot fet i, sense arribar a saber-ne, poden dir que el resultat final ha sortit força bé i obre noves portes per al futur amb la creació de nous productes.
Una cervesa innovadora
Una de les peculiaritats del producte és que el consumidor en pot consultar el procés de creació a la pàgina web de la marca. Allà s’hi detalla tot el desenvolupament i interaccions amb aquestes eines, els passos per arribar a l’article definitiu i els resultats escollits per a les receptes finals, el nom i les etiquetes. És a dir, que si s’hi dona un cop d’ull, qualsevol pot arribar a crear la seva pròpia marca seguint aquests passos.
Francesc López, cerveser i informàtic a temps parcial, esmenta que a Cervesa WHYM estan compromesos a portar l’elaboració de cervesa a nous plantejaments, sense trencar el seu compromís amb la qualitat i el respecte pel producte i el consumidor. A més, hi afegeix: “Amb TecnoCervesa, no només hem creat cerveses molt bones i de qualitat, sinó que també hem obert el camí per incorporar més innovació a la producció de cervesa artesana, de manera transparent per ajudar-nos a nosaltres mateixos i a altres empreses a aprofitar aquestes eines.”