Brico Depôt preveu doblar el nombre de botigues en deu anys
La cadena de comerços de material de bricolatge té previst arribar als 62 establiments arreu la península Ibèrica
Brico Depôt Iberia, la cadena multinacional de botigues de bricolatge i material de construcció que pertany al grup Kingfisher, aspira a doblar la xifra d’establiments que té a l’Estat espanyol i Portugal, i passar de 31 botigues a 62 en poc menys d’una dècada. Així ho ha avançat en una entrevista amb L’Econòmic el director general de Brico Depôt Iberia, Mike Foulds.
Fa tres anys, el grup, que té la seu per a tota Ibèria al Prat de Llobregat, va fer, impulsat per les necessitats de la pandèmia, una aposta forta per la venda en línia amb enviaments a domicili, però també amb el model click and collect, és a dir de recollida a botiga en només mitja hora un cop el client ha fet la petició a través del comerç electrònic. “Tres setmanes abans del confinament havíem llançat una prova pilot del comerç electrònic, per implementar-lo progressivament, però el confinament ens va obligar extendre’l a totes les botigues en poques setmanes”, diu Foulds.
La venda en línia representa per a la filial un 10% del total de la facturació, i els plans són arribar almenys al 20%, en un període relativament curt, que és el percentatge de venda en línia que té el grup a la resta de països. Curiosament el sistema de click and collect impulsa el canal de venda físic. Foulds avança que per seguir fent créixer el comerç electrònic es requereix una ampla xarxa de botigues distribuïda per tot el territori que els apropi més al client. “L’opció de poder recollir la comanda a la botiga en un temps rècord de trenta minuts exigeix més presència física i disponibilitat de referències”, diu el director general d’Ibèria.
Així doncs, la trentena d’establiments que tenen previst obrir replicaran la mateixa tipologia de botiga de què disposen actualment, és a dir, espais d’uns 6.000 m², amb unes 15.000 referències que ocupen entre seixanta o vuitanta persones, depenent de la ubicació. De les trenta-una botigues que sumen en l’actualitat, quatre són a Catalunya, tres a Portugal i la resta repartides per l’Estat espanyol. “Amb els plans d’obertures d’establiments calculem que haurem de doblar també la plantilla”, afegeix Foulds. Ara com ara, la filial dona feina a unes 2.000 persones, 200 de les quals són a la seu del Prat de Llobregat, i la resta repartides per les botigues i el centre logístic que tenen a València.
Foulds detalla que l’altre bloc sobre el qual es falca el seu creixement és el client professional del sector de la construcció. Tot i que inicialment la firma semblava més centrada en el client particular, el grup ha desenvolupat un pla de beneficis especials per captar clients professionals. “Es tracta d’un perfil que té un tiquet de compra més alt i una major recurrència de visita a la botiga i que ens interessa que a Brico Depôt trobi el que necessita”, etziba Foulds.
Des que l’any passat van llançar l’iniciativa de focalització de client Club Brico Depôt, en què se’ls ofereixen facilitats com descomptes, agrupar els pagaments i agilitat a l’hora de servir les comandes, han aconseguit doblar el nombre d’aquesta tipologia de client. Ara com ara, segons explica Mikel Foulds, el 30% de les vendes provenen d’aquest col·lectiu: “No ens hem marcat una fita, però ens hem adonat que encara tenim molta trajectòria si seguim adaptant-nos a les seves necessitats i millorant els serveis professionals”, afegeix.
Gir de guió.
Primer perquè el confinament i la impossibilitat de poder contractar professionals van obligar molts particulars a estrenar-se en el món de les reparacions domèstiques i van triar firmes com Brico Depôt per nodrir-se de material. “Molts millenials, sobretot, van descobrir aleshores el plaer de fer bricolatge i ho han seguit fent després”, relata. L’altre canvi substancial que ha remat a favor del negoci de Brico Depôt ha estat l’increment del teletreball. “S’han hagut d’adaptar espais de la casa per poder-hi treballar i això ha generat noves necessitats”, diu.