El Circuit estrena la més gran instal·lació fotovoltaica pública del país
Té més de 1.200 plaques solars, i permetrà que el recinte es generi amb energia renovable un terç de l’electricitat que consumeix
En marxa la segona E-Mobility Experience, que permet provar tot tipus de vehicles elèctrics al mateix circuit
El conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent, i el d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, David Mascort, han presentat aquest matí la nova instal·lació de plaques solars amb què s’ha cobert gran part de la visera de la tribuna principal del Circuit de Barcelona-Catalunya, que esdevé així la instal·lació fotovoltaica d’autoconsum pública més gran del país, segons ha fet públic el govern en una nota de premsa. En total, s’hi han disposat fins a 1.239 panells solars que ocupen 2.710 metres quadrats i que generen un volum d’energia de 0,88 GWh anuals. Entre aquests de la tribunal principal i els de la marquesina i les cobertes, hi ha un total de 615 kWp instal·lats al circuit, fet que permetrà cobrir un terç del total de l’energia que consumeix anualment. Aquest “és un pas més en la transformació del Circuit de Barcelona-Catalunya, que volem que sigui el més sostenible, el circuit verd de referència a tot el món”, ha afirmat Torrent. “L’energia més neta, més barata i més nostra és avui una realitat a les teulades amb plaques fotovoltaiques, al carrer amb la mobilitat elèctrica o de la mà de l’Energètica pública de Catalunya”, ha presumit pel seu cantó Mascort, que ha posat en relleu el salt que s’està fent al país en el desplegament de les energies renovables, tant a nivell domèstic com de projectes de centrals eòliques i fotovoltaiques.
La fira e-mobility
L’estrena oficial de la instal·lació s’ha produït en el marc de la inauguració de la segona edició de l’e-Mobility Experience, que se celebra al circuit de Montmeló tot aquest cap de setmana. Segons Torrent, el certamen ha nascut precisament “amb vocació de ser la fira de mobilitat elèctrica més important del sud d’Europa” i consolidar Catalunya com a “puntal” en la indústria de l’automoció. Hi estan representades les principals marques mundials de tota classe de vehicles elèctrics, des de cotxes a motos, bicis o patinets, i es defineix com un esdeveniment totalment “experiencial” ja que unes quantes d’aquestes cases permeten provar els seus productes al mateix circuit. En total, 37 expositors. Així mateix al llarg del cap de setmana hi haurà simuladors de motos i de cotxes i es podran fer proves amb karts elèctrics. El recinte es completa amb una zona gastronòmica amb música en directe i diverses activitats infantils, gràcies en part a la col·laboració que s’estrena amb el canal SX3 de Televisió de Catalunya.
L’any passat, per la primera edició de la fira, que va tenir més de 30 expositors, ja hi van passar més de 15.000 persones i s’hi van fer més de 4.000 proves de vehicles elèctrics. Ara s’espera superar-los, i de fet des de primera hora del matí, segons informa l’ACN, ja s’han produït llargues cues davant dels expositors.
L’e-Mobility Experience també busca conscienciar sobre la necessitar d’optar per una mobilitat sostenible. En aquest sentit, les grans firmes que s’exposen afirmen que en els últims anys ha crescut la demanda de vehicles elèctrics però les xifres de vendes encara representen una petita part del total. Des de RomaCar Ford, un dels expositors, expliquen per exemple que les vendes de cotxes 100% elèctrics representen entre un 3 i un 4% del total. En el cas de Nissan, la xifra en canvi ja se situa a l’entorn del 15%, tot i que admeten que bona part de les vendes són de caire “institucional”, és a dir, per a ús de l’administració pública.
L’autonomia del vehicle, com es carrega i el preu són algunes de les preguntes més freqüents amb les que es troben. En aquest sentit, el principal repte pendent són els punts de càrrega, que encara són insuficients si es volen recórrer grans distàncies. Per això la instal·lació de més punts de subministrament d’energia és una de les peticions que fan a les administracions.