Economia

Preocupació pels nous retards en la reindustrialització de les plantes de Nissan

Els sindicats alerten que s’esgota el temps de prestació d’atur dels treballadors afectats

Pacheco demana a les administracions que retirin els ajuts públics a les empreses que no compleixin amb el projecte

Els sindicats han alertat de la preocupació que provoquen els nous retards en el procés de reindustrialització dels terrenys i les plantes que Nissan va deixar buides fa gairebé dos anys. En aquest sentit, alerten que d’aquí a pocs mesos s’acabarà el termini en què els treballadors que es van quedar sense feina poden cobrar la prestació d’atur. Per aquest motiu, segons informa l’ACN, els representants laborals han reclamat als governs català i espanyol que pressionin el substitut del fabricant japonès, el Hub Tech Factory liderat per QEV i Btech, perquè compleixi els seus compromisos en el procés de recuperació dels llocs de treball.

El secretari general de CCOO de Catalunya, Javier Pacheco, ja ha demanat que es plantegin la retirada els ajuts públics que han de rebre per tirar endavant el projecte, que, en un inici, havia de donar feina a 600 persones a aquest any, xifra que es va acabar rebaixant a uns 300. La situació actual és que només hi ha un centenar de treballadors contractats, xifra que es podria ampliar en una trentena abans d’acabar l’exercici.

Encara que les marques aconsegueixen tancar els diferents acords que s’estan negociant, fonts coneixedores de la situació han explicat a l’ACN que el 2024 no serà un any amb el rendiment productiu previst, sinó més aviat de transició i que no serà fins al 2025 que les produccions ja arrencaran amb més força.

En paral·lel, hi ha 330 treballadors que estan fent cursos de formació a través del Conforcat, amb el compromís de ser contractats pel hub. Per a aquestes formacions, les empreses han rebut 2,1 milions d’euros de la Generalitat. A més, s’està treballant una altra línia de formació de FP dual per a contractar treballadors abans de començar a produir, a través de la qual es rebrien 13.200 euros per treballador.

Els sindicats alerten que el projecte que més preocupa és el de QEV, que és el primer que havia de començar a produir. Recentment, la companyia ha sortit a la borsa d’Amsterdam. En el cas de Btech, els sindicats veuen de més bon ull les negociacions amb altres marques. Alhora, demanen que es concretin ja els acords i apunten que està tenint problemes per aconseguir totes les peces necessàries per a produir els models que Nissan li havia prestat. L’empresa ha anunciat aquesta setmana que ha tancat una ronda de finançament de la marca Ebro de 20 milions d’euros.

L’esperança del projecte rau en l’acord que s’està treballant amb la marca xinesa Chery, que podria fabricar fins a 50.000 cotxes de la marca Omoda a la fàbrica ubicada a la Zona Franca de Barcelona.

Si les converses amb Chery fructifiquen, es podrien contractar 150 persones en la primera meitat del 2024 i la mateixa xifra el segon semestre, unes 300 en total. Precisament, el conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent, ha viatjat a la Xina aquesta setmana, on espera reunir-se amb directius de la companyia. A banda, també s’està treballant un acord amb la nord-americana Battle Motors per fabricar camions elèctrics.

Tan sols el fabricant de motos elèctriques Silence és a prop de complir amb els compromisos amb 99 contractacions de les 110 plantejades per a fabricar motos i bateries.

Els sindicats lamenten que dos anys després, i amb les prestacions d’atur que caduquen al gener, la situació encara continuï a l’aire. Per acabar-ho d’adobar, el guanyador del concurs per a gestionar els terrenys, la logística Goodman, no tindrà llestos els magatzems fins a finals del 2024. L’empresa podrà llogar a terceres empreses l’espai i aquestes no tenen obligacions de fitxar els exempleats de Nissan.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia