LA CRÒNICA
Emili Agulló
El petit comerç es conjura
Onze associacions de comerç gironines reivindicaran plegades la seva dedicació els dies 17, 18 i 19 de novembre
La Comerçiada és la iniciativa festiva del petit comerç per bastir una nova diada, tot compartint l’esperit de festa i reivindicació sobre el seu futur, prevista per al cap de setmana entre el divendres 17 i el diumenge 19 de novembre. La novetat és que ho fan de bracet amb la FOEG i simultàniament en onze municipis (Girona, Salt, Sarrià, Celrà, Olot, Palafrugell, Sant Feliu de Guíxols, Palamós, la Bisbal, Calonge i Sant Antoni i Roses). Onze associacions s’han aliat i coordinat per donar el tret de sortida a la campanya nadalenca, el moment decisiu en el calendari, i han impulsat una campanya alternativa i avançada a les modes i als costums anglosaxons que, com passa amb el duel entre Halloween i la castanyada, defuig els anglicismes del Black Friday, el Cibermonday i el Shop Local Day, i se celebra una setmana abans per intentar tenir preparada la maquinària i copejar primer.
Els dies variaran en funció de cada població, ja que a Palafrugell, on ahir van presentar el projecte fet realitat, els diumenges són hàbils i allargaran durant els tres dies. En canvi, hi haurà variacions als altres municipis, d’acord amb els horaris setmanals convinguts. Les consignes, però, són compartides, com destacava el responsable de Comerç de la patronal gironina, Albert Gómez: “Consolidar una data de referència per als consumidors en el calendari anual”, i posar sobre el taulell de cada botiga els valors que la regeixen: “Una compra més conscient, sostenible i de proximitat.”
En l’acte, al Museu del Suro, no s’amagava la competència ferotge que anys enrere suposaven els centres comercials i avui impliquen les plataformes virtuals. Però Gómez recordava que, malgrat la petita diferència de preu, els tributs queden a casa, amb salaris menys precaris i que arrelen persones al territori, tant pel que fa a la mà d’obra com al conjunt de la població. L’alcalde palafrugellenc, Juli Fernández, va lloar l’aliança i va insistir que “qualsevol poble, sense comerç local, està mort”, i va instar el sector a continuar reivindicant millores als carrers i en l’aparcament –si no és en ple centre, a la rodalia, per tal de conciliar pacificació de trànsit i una possible rehabilitació d’eixos secundaris– i a aprofundir en la col·laboració entre el sector privat i la “cosa pública”.
Entre la munió de presidentes d’associacions implicades –una feminització que es va destacar–, com a amfitriones, les cares visibles de l’associació local de comerciants Oohxigen Palafrugell. La presidenta, Susanna Casademont, va fixar el repte que La Comerçiada no sigui flor d’un dia, o d’un cap de setmana, sinó que es consolidi. I la gerent, Verònica Serralvo, en va explicar algunes de les claus, com ara deixar de banda els descomptes i potenciar al màxim l’experiència del comerç de proximitat, amb regals o premis per fidelitzar, o experiències, partint del clàssic brindis amb cava fins a xerrades i activitats complementàries divulgatives per teixir xarxa. És el punt fort de les botigues, aquella experiència i coneixement mutu entre comerciants i clientela, el tracte personal, especialitzat, l’aposta per la qualitat i l’empatia amb els que cada matí aixequen la persiana i, al vespre, l’abaixen.
El dissenyador de la primera campanya ha estat David Font, amb una marca treballada perquè tingui continuïtat i el recurs inicial d’un expositor i decoració identificativa per a cada comerç, centrada en el batec i les petjades de cada client que els dona vida. El personal dels establiments adherits vestirà de blanc durant el cap de setmana, per acabar-ho de fer visible. I és una idea alineada amb les polítiques del Consorci de Comerç, Artesania i Moda de Catalunya (CCAM) de la Generalitat, la directora del qual, Agnès Russiñol, va agafar la iniciativa com a exemple per estendre-la a la resta del país, en paral·lel a campanyes de suport i promoció com ara la que, va avançar, llançaran en les pròximes setmanes en mitjans arreu del país, amb el lema El comerç t’espera.