Satisfacció general al sector turístic pel pont de la Puríssima
Les xifres han estat entre el 80 i el 90% al Pirineu i la Catalunya Central, i d’entre el 70 i el 80% a la costa tarragonina
Les estacions d’esquí, de les poques que han obert a l’Estat, han venut uns 62.000 forfets
Satisfacció generalitzada i expectatives acomplertes en aquest pont de la Puríssima a gran part del sector turístic de Catalunya. Gràcies a les nevades dels últimes dies i al temps hivernal, el Pirineu i la Catalunya Central han estat les zones més beneficiades amb ocupacions generalitzades d’entre el 80 i el 90% en hotels, càmpings i cases de turisme rural, segons explica l’Agència Catalana de Notícies (ACN). A la costa, el pont coincideix amb la temporada baixa –només un de cada cinc establiments continua obert- i les xifres han estat més minses, però el sector turístic parla d’un 70-80% d’ocupació al Camp de Tarragona.
“Vint anys enrere, això era gairebé impensable en aquestes dates de desembre”, ha destacat el portaveu de la Federació Empresarial d’Hostaleria i Turisme (FEHT), Xavier Guardià, qui ha assenyalat els esdeveniments esportius i l’atractiu de la zona com a reclams. La pernoctació mitjana s’hi ha quantificat en entre dues i tres nits, ja que els visitants han optat per “fragmentar” el pont. “La inflació ha fet que les famílies no deixin de fer vacances o ponts, sinó que les han reduït”, ha asseverat. Guardià pronostica que la política de les cancel·lacions gratuïtes als allotjaments turístics s’anirà normalitzant com abans de la pandèmia, i que les facilitats per anul·lar les reserves s’aniran reduint, amb la qual cosa tornaran a tenir un cost per als clients.
Entretant, l’ocupació ha estat d’un 60% als allotjaments d’ecoturisme del Delta de l’Ebre, una xifra més alta que a les cases rurals ebrenques, que han arribat al 40%, tot i que la reserva per fer activitats a la zona s’ha enfilat fins al 90%. L’episodi de vent de divendres ha frenat l’afluència a les Terres de l’Ebre, segons la membre de l’associació d’allotjaments d’ecoturisme Maria José Vergés, mentre per a Juanjo Bel, portaveu d’Aturebre, es tracta d’una situació que s’explica per la coincidència de dates, que hauria propiciat que els visitants hagin optat per volar a altres països o bé escollir destinacions de neu.
El sector ja posa la mirada ara en Nadal i Cap d’Any, quan preveu penjar el cartell de complet, si bé els caps de setmana previs auguren que seran més fluixos. En el cas de les cases rurals ebrenques, ja hi ha llista d’espera per poder dormir-hi i acomiadar aquest 2023.
Entretant, el Pirineu de Lleida ha posat el punt i final al pont amb una ocupació del 85% en hotels i càmpings i un 90% en el turisme rural. Així mateix, la segona residència també ha estat “molt ocupada”, segons el vicepresident del Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida, Juan Antonio Serrano, qui ha afegit que el sector del comerç i la restauració també estan “satisfets”. “Ens hem de felicitar pel pont que hem tingut a les comarques de Lleida i especialment al Pirineu”, ha dit Serrano, que destaca que el turista no només gaudeix de la neu, sinó també de les fires gastronòmiques i la natura: “No necessàriament tots els turistes són esquiadors i han fet totes les activitats que es poden fer a la nostra demarcació”, apunta. De fet, també hi ha hagut afluència a altres punts com al Parc Astronòmic del Montsec d’Àger (Noguera), que ha batut el rècord d’assistència en un pont de la Puríssima en els seus 15 anys de vida.El perfil de turista per excel·lència d’aquestes dates és el nacional i de zones d’arreu de l’Estat com el País Basc, Madrid o València.
Entretant, les estacions d’esquí han venut uns 62.000 forfets, la major part a l’estació de Baqueira Beret. Des de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) Turisme consideren “positiu” haver pogut obrir i oferir activitat cada dia en un context “difícil”, on poques instal·lacions a l’Estat han funcionat durant el pont. Així mateix, asseguren que les activitats més enllà dels esports de neu també han tingut bona acollida i han ajudat a consolidar l’oferta de les estacions i reforçar el procés de desestacionalització. Tot i que la falta de neu no ha impedit la inauguració de la temporada a Boí Taüll, PortAiné, Port del Comte i Espot Esquí, els complexos dedicats a l’esquí de fons només han obert com a estacions de muntanya. En aquest sentit, els esquiadors només han pogut fer baixades a la zona de Beret.
Entretant, les estacions d’esquí gironines estan satisfetes amb els visitants que han rebut i esperen que això “marqui l’inici d’una bona temporada”. El director de l’estació de la Molina, Xavier Perpinyà, ha dit que “obrir ha permès a la gent fer el tastet de neu i activar l’economia de la zona”. En la mateixa línia, el director de Vallter 2.000, Enric Serra, agraeix haver pogut obrir pel pont “en unes condicions similars a les de l’any passat”. Una situació que descriu com a “anòmala” perquè “les estacions d’esquí catalanes són pràcticament les úniques que ja han pogut obrir”. Pel que fa als apartaments turístics, l’ocupació ha estat bona sobretot al Pirineu gironí, al voltant del 90%, i més baixa als càmpings.
El turisme rural de la Catalunya Central també ha superat les expectatives i ha fregat el 90% d’ocupació, fins i tot una mica per sobre de les previsions.
Bones xifres també per al comerç del centre de Barcelona
L’associació de comerciants Barcelona Oberta creu que el pont ha anat “molt bé” i nega que hi hagi hagut problemes de mobilitat al centre de la ciutat i que els pàrquings estiguin saturats. Així ho ha assegurat l’ACN el seu portaveu Joaquim de Toca, que afirma que la combinació dels llums de Nadal i activitats com les de música i llum que es fan a la Casa Batlló, la Casa Seat o el Majestic fan que el centre sigui “molt atractiu”. De Toca, això sí, creu que no s’haurien de fer manifestacions al passeig de Gràcia en dies “assenyalats” per als comerciants, com va passar pel Black Friday. A nivell de vendes, creu que el global del Nadal serà similar a l’any passat amb un creixement d’entre l’1 i el 3% com a màxim. Segons De Toca, enguany els ha jugat a favor poder obrir el dia 6. Com que l’any passat pel pont les botigues van obrir un dia menys, la comparació és difícil. Per això la mirada dels comerciants és ja a llarg termini i volen valorar com ha anat el conjunt del Nadal a nivell de vendes. El creixement que han viscut, afirma això sí, ha vingut sobretot pels turistes estrangers, i en especial el nord-americà, que fa més despesa. “Això ens ha beneficiat”, indica, ja que els compensa el descens de despesa local. Amb tot, durant l’epòca de Nadal el turista estranger no ve tant. Durant el pont, per exemple, els clients que veuen els comerciants són sobretot nacionals, de l’àrea metropolitana, d’altres bandes de Catalunya o de la resta de l’Estat. Sobre els llums de Nadal, els comerciants es plantegen replicar-los als laterals l’any que ve perquè en gaudeixin els vianants, ja que ara es posen en perill per fer-se fotografies des dels carrils per on circulen els cotxes.