Economia

economia

La NASA obre la porta a l’aviació supersònica silenciosa amb l’X-59

L’agència espacial mostra per primera vegada al públic aquest avió

La NASA va revelar aquest divendres l’avió experimental X-59 que és capaç de trencar la barrera del so sense el característic espetec sonor, la qual cosa permetrà el desenvolupament d’avions comercials supersònics que retalla el temps de vol.

En declaracions recollides per l’agència Efe durant la presentació de l’avió a la localitat californiana de Palmdale, la viceadministradora de la NASA, Pam Melroy, va explicar que avions supersònics basats en l’X-59 permetran, per exemple, reduir a la meitat el trajecte Nova York-Los Ángeles, que actualment és de sis hores i mitja.

L’X-59 volarà a 1,4 vegades la velocitat del so (uns 1.488 quilòmetres per hora) i ho farà sense el característic espetec sònic que generen els avions supersònics.

D’aquesta manera, l’X-59, en el desenvolupament del qual també ha participat Skunk Works (la unitat de programes avançats del fabricant aeronàutic Lockheed Martin i responsable d’històriques aeronaus com els avions espia U-2 i SR-71 Blackbird), supera el principal obstacle al qual s’ha enfrontat l’aviació supersònica.

En superar la velocitat del so, que se situa al voltant dels 1.235 quilòmetres per hora depenent de les condicions, els avions supersònics generen un espetec sònic que pot superar els 200 decibels.

Les molèsties que aquests sons provoquen en zones habitades ha fet que molts països hagin imposat límits a l’aviació supersònica, restringint de fet el seu desenvolupament.

La principal característica de l’X-59 és el seu allargat morro, molt més llarg que el que tenia el Concorde, l’avió comercial supersònic desenvolupat de forma conjunta per l’Estat francès i el Regne Unit (1976-2003) i que era capaç de volar a dues vegades la velocitat del so.

Melroy va explicar, segons recull Efe, que el morro de l’X-59 constitueix la tercera part de la longitud total de l’avió experimental. “Aquest disseny és realment clau per dispersar les onades sonores”, va dir la viceadministradora de la NASA, que va descriure el so que provocat l’X-59 com “un rumor” en comptes del bum habitual.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
política

La CUP llença un espot per denunciar la massificació turística a Catalunya

barcelona
BEGUR

Reclamen la readmissió del delegat dels treballadors d’Innova Coptalia

BEGUR
economia

Els treballadors de la planta de compostatge de Botarell faran vaga indefinida a partir del 23 d’agost

Botarell

Els preus es contenen amb un creixement interanual del 2,7% al juliol

GIRONA
economia

La inflació baixa gràcies a l’electricitat i els aliments

barcelona
economia

L’atur juvenil mundial marca la xifra més baixa dels darrers quinze anys

barcelona
economia

El Prat bat un nou rècord al juliol: més de 5 milions de passatgers

barcelona
economia

Es dispara el nombre de persones i empreses que no poden fer front als seus deutes

barcelona
VILOBÍ D’ONYAR

L’aeroport de Girona-Costa Brava supera el milió de passatgers

VILOBÍ D’ONYAR