Economia

comerç

Barcelona oberta demana que les botigues de la zona turística puguin obrir tot l’any

Un estudi diu que entre el 15 de maig i el 15 de setembre la Zona de Gran Afluència Turística (ZGAT) ha facturat 306 milions d’euros addicionals en despesa turística

Barcelona Oberta, que representa 21 eixos comercials turístics de la capital catalana, voldria que les botigues enquadrades a la Zona de Gran Afluència Turística (ZGAT) poguessin obrir tots els diumenges i festius de l’any i no només entre el 15 de maig i el 15 de setembre, com està permès ara. Entre altres motius, Gabriel Jené, president de Barcelona Oberta, ha recordat aquest matí que aquest 2024 la celebració de la Copa Amèrica –i l’arribada de milers de turistes a la ciutat– es farà de finals d’agost a finals d’octubre i que seria bo “que a partir del 15 de setembre les botigues que vulguin puguin continuar obrint per aprofitar l’allau de possibles compradors”. Igual que la Copa Amèrica Barcelona Oberta veu que el comerç hauria de poder obrir en zones turístiques durant la celebració d’esdeveniments especials de la ciutat, com els grans congressos, entre els quals el Mobile World Congress, que se celebrarà aquest mes de febrer i portarà més de 80.000 turistes de negocis a la ciutat.

Segons un estudi presentat aquest matí, per Barcelona Oberta, la Zona de Gran Afluència Turística (ZGAT) ha facturat entre el 15 de maig i el 15 de setembre passats 306 milions d’euros addicionals en despesa turística, un 9,5% afegit al total de la facturació. L’estudi, que recull 2.600 entrevistes fetes a compradors residents i turistes per conèixer l’impacte de l’ampliació de l’activitat comercial, manté que el perfil més habitual, el 71% de les persones que acudeixen al ZGAT els diumenges i festius, tenen intenció de comprar, un 51,7% són turistes, i de mitjana cada persona gasta uns 86 euros, sent 117 euros entre turistes i 57 euros entre els residents a l’entorn metropolità.

Així mateix, l’informe remarca que les sinergies entre el comerç i els locals de restauració són més forts els diumenges i festius que durant la resta de la setmana, i calcula que de cada 2,1 euros que es gasta en comerç, es genera un altre euro a bars i restaurants.

Pel que fa a l’ocupació creada, l’anàlisi calcula que obrir els diumenges i festius de maig a setembre genera al ZGAT entre 1.600 i 1.800 llocs de treball addicionals, que se sumen als que ja es necessiten per a l’activitat habitual.

Malgrat que el 91% dels compradors que acudeixen al ZGAT creuen que obrir els diumenges millora la visita al centre de la ciutat, entre els residents la visió optimista es redueix al 52,9%. Entre els comerciants, el 63,4 % creu important o molt important ampliar les obertures als festius, mentre que un 17% es manifesta clarament en contra.

Tot i que encara no han fet cap petició a l’ajuntament en relació aquest estudi i la possible ampliació d’horaris comercials, Barcelona Oberta també considera necessari treballar per fer més accessible la ciutat pels visitants i compradors de l’àrea metropolitana que volen accedir al centre de la ciutat. Segons aquest estudi, els visitants de la Regió Metropolitana de Barcelona que van a la ciutat a fer compres, als restaurants i a fer turisme, el 45% es desplaça en cotxe. El 64% dels enquestats diuen que no vindrien en diumenge a la ciutat si no poguessin venir en cotxe.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.