El full de ruta del fabricant de llibretes Oxford és créixer fora
L’empresa ha facturat 53 milions, un 10% més que l’exercici anterior, i ha obert mercat al Brasil, Mèxic, Colòmbia i els EUA
La companyia, que pertany a Hamelin Brands, és la principal productora de llibretes i quaderns d’espiral a la península
L’empresa catalana Oxford, especialitzada en la fabricació de material escolar i d’oficina, amb seu a Flaçà (Gironès), ha tancat el 2023 amb una facturació de 53 milions d’euros, 5 milions més que el 2022. L’empresa encadena tres exercicis de creixement rècord.
La companyia, que pertany al grup multinacional francès Hamelin Brands, té la particularitat de ser la principal productora de llibretes i quaderns d’espiral de tot l’Estat espanyol i Portugal. De fet, la planta de Flaçà és la més gran del grup en aquests productes (les altres són a França, a Alemanya i a Polònia).
Josep Antoni Buixeda, director general d’Oxford, explica que aquest bon ritme de facturació respon a l’expansió internacional i l’efecte de la inflació en la pujada dels preus de la matèria primera. “El mercat de la península Ibèrica és madur, és difícil augmentar més les vendes d’unitats”, justifica Buixeda. De fet, dels 25 milions de llibretes i quaderns d’espiral que es fabriquen anualment a les instal·lacions que Oxford té al Gironès, 18 milions es venen a la península Ibèrica i la resta es distribueixen a les filials que té el grup a Europa, a més dels EUA i l’Amèrica Llatina.
L’aposta internacional d’Oxford va començar a agafar volada l’any 2021, quan va liderar l’entrada del grup als EUA, i ha continuat incorporant noves destinacions com ara Mèxic, el 2022, i el Brasil, el 2023. En aquest últim cas, la companyia hi ha obert una filial que dirigeix des de Flaçà i que també té planta de producció. “Des del 2016 que no hi érem, al mercat brasiler, i en poc temps hem aconseguit una facturació de 750.000 euros”, diu el director general.
7 milions d’inversió
Per poder donar resposta a aquesta implantació internacional, la firma ha fet una inversió de 7 milions d’euros a les instal·lacions productives. “Hem incorporat maquinària i també hem ampliat el magatzem, i, a més a més, hem reformat les oficines. La inversió permet ampliar la producció en un 50%”, descriu Josep Antoni Buixeda, que hi afegeix que, només en els propers cinc anys, preveuen fabricar un 30% més que ara.
Però no només de llibretes i quaderns vol viure la companyia. Oxford ha ampliat la seva cartera de propostes, així que, a més dels seus productes estrella, hi ha incorporat progressivament carpetes, agendes escolars i anuals i productes d’arxiu, així com blocs de dibuix, papers per a manualitats, estoigs i ampolles tèrmiques. L’última de les incorporacions són tres tipus de motxilles que han dissenyat a través d’un procés cocreatiu conjuntament amb estudiants de diferents edats. També disposa d’una línia de làmpades, penjadors i rellotges per a oficina i escoles. “Som la marca principal de Hamelin Brands, amb prop del 80% dels beneficis globals”, diu.
Gran grup
Hamelin és un negoci familiar d’origen francès fundat l’any 1864. És considerat un dels líders europeus en el camp del material per a l’escola i l’oficina. Té 2.300 treballadors, una facturació de més de 400 milions d’euros i és el primer fabricant de quaderns certificats amb l’etiqueta ecològica UE Ecolabel. Disposa de filials al Regne Unit, Itàlia, Suïssa, els Països Baixos, Alemanya, Dinamarca, Polònia, la República Txeca, Turquia, Tunísia i Austràlia i ven en més de 100 països.
El mes de juliol passat, Hamelin Brands va acordar l’adquisició del grup alemany Pelikan, que ajudarà Oxford a ampliar encara més la seva gamma de productes. La firma de paper, material d’oficina i productes de papereria té una cartera de 12.000 articles sota les marques Pelikan i Herlitz. El grup Pelikan va tancar el 2022 amb unes vendes netes de més de 200 milions d’euros.
Reescriure la història de Pelikan
“A partir d’aquest mes de febrer ja incorporem a Oxford tots els productes de la marca Pelikan a la península Ibèrica. A més d’ampliar la nostra oferta, ens permetrà millorar la nostra presència a Mèxic i Colòmbia, on la firma alemanya té plantes de producció”, avança Buixeda.
En els darrers anys, Oxford ha estrenat productes en què ha unit el món del paper i el digital amb l’aplicació gratuïta Scribzee, que ofereix funcions que ajuden a millorar la productivitat de l’usuari. L’app té més de 3 milions d’usuaris i permet digitalitzar les notes de paper i poder-les editar, accedir-hi de manera remota des de qualsevol lloc i dispositiu, compartir-les, fer cerques ràpides mitjançant diferents criteris de recerca, crear recordatoris i organitzar les notes automàticament en carpetes segons les fulles.
Impulsors d’una associació sectorial
La firma Oxford, juntament amb altres companyies del sector de la papereria i el material escolar com ara Carioca, Abacus, Folder i Stabilo, està ultimant els tràmits per a la creació de la primera associació empresarial del sector. “Volem que se’ns escolti com a sector, que quan es decideixin polítiques globals que ens afecten hi puguem aportar el nostre punt de vista. A més a més, pensem a posar en marxa iniciatives concretes com ara que es donin incentius per a les empreses que tenim aquí al centre de producció i que es prevegi la reducció de l’IVA per al material escolar”, explica Josep Antoni Buixeda, director general de la firma i un dels “instigadors” de crear l’associació.
El sector aspira, a més, a defensar en l’àmbit educatiu el món analògic de l’escriptura i de l’aprenentatge a través del paper, del llapis i el dibuix a mà. “Organitzarem formació i congressos per reivindicar el paper a l’escola”, diu.