Economia

Les vendes d'automòbils tancaran el pitjor gener a causa dels canvis fiscals

Automoció

La penalització fiscal per als vehicles més contaminants ha dissuadit els possibles compradors de cotxes i totterrenys de gamma alta, els que acostumen a emetre més gasos. En el que portem de mes, les vendes totals han caigut ja un 22% respecte al mateix període del 2007.
Ho va denunciar ahir la patronal dels concessionaris, Faconauto, que constata que la reforma fiscal ha provocat "fortes distorsions" en la demanda. Per l'associació, el comportament del sector és clarament negatiu, ja que en els darrers temps els cotxes de luxe són els que han sustentat "un mercat automobilístic debilitat per la pujada dels tipus i l'encariment de les hipoteques".

De tota manera, cal recordar que l'objectiu de la nova normativa és precisament desincentivar les compres dels vehicles menys ecològics. De moment, però, sembla que no s'està produint un traspàs de compradors d'un segment a un altre, ja que fins i tot els cotxes que no pagaran impost s'anoten caigudes. En alguns casos, el que ha passat és que la decisió de compra s'ajorna fins a tenir més clars els canvis o s'avança per aprofitar-los.

Recordem que al mes de desembre hi va haver una important pujada de les vendes de totterrenys i altres vehicles que lideren el rànquing de contaminació, per evitar així l'augment de l'impost de matriculació.

Tàctica dels fabricants
Faconauto confia ara que el mercat "recuperi lleugerament la tendència alcista", però no descarta que les marques "recorrin novament a les automatriculacions per engrossir les vendes a finals de mes i oferir unes xifres més positives".

Com mostren els gràfics, el comportament de les matriculacions de vehicles al gener té una relació directa amb els nous impostos: com més càrrega fiscal, més cauen les matriculacions. Així, el descens més important, del 57%, està protagonitzat pels totterrenys, que emeten més de 200 grams de CO2 per quilòmetre. També s'anoten una baixada similar els turismes menys ecològics.

La crítica de Faconauto als canvis fiscals no és nova. Els concessionaris es van oposar des del primer dia a la nova normativa, perquè creuen que el que cal fer és mantenir l'IVA com a únic impost i gravar l'ús que es faci del cotxe amb l'impost sobre hidrocarburs.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.