Empatif s’enfoca a guanyar volum, també amb compres
El grup de recursos humans aspira a incrementar la facturació des dels 26 milions d’euros del 2023 als 65 el 2026
Una nova marca reuneix tots els negocis: selecció i contractació de personal, treball temporal, formació i prevenció de riscos
Empatif, el grup manresà de gestió integral dels recursos humans, té el focus en el creixement perquè l’elevada competitivitat del sector està reduint els marges i això l’obliga a guanyar volum i eficiència. En aquest sentit, aquest any han obert dues noves delegacions, a Girona i la Corunya, que s’afegeixen a les que ja tenien a Manresa, Barcelona, Granollers, Sabadell, Vic, Alcalá de Henares, Madrid i Saragossa. Aquesta última es va inaugurar l’any passat.
El desplegament futur de la xarxa inclou consolidar les places espanyoles (Comunitat de Madrid, Galícia i Aragó) i posar una bandereta en llocs estratègics de Catalunya per anar cobrint tot el territori. “Girona era un dèficit que teníem i que ja hem esmenat i els pròxims passos serien millorar la cobertura de l’àrea metropolitana de Barcelona i Lleida”, avança Albert Bartomeus, director general i cap de desenvolupament de negoci d’Empatif.
El mapa de delegacions respon, en part, a l’acompanyament dels clients que té l’empresa familiar, però també té en compte les conclusions d’un estudi sobre les necessitats de recursos humans que tenen aquests territoris a partir de variables com ara la creació d’ocupació present i futura i la natalitat empresarial.
Albert Bartomeus detalla que la implantació territorial ja no obliga com en el passat a teixir una malla espessa amb oficines molt properes, gairebé en cada municipi. Les noves tecnologies no substitueixen la presència al territori, però ara s’opta per delegacions amb més prestacions i una àrea d’influència territorial d’un radi molt més gran que abans.
Més serveis
En aquest mateix sentit, Empatif treballa per augmentar la gamma de productes per fidelitzar els clients. Actualment, les diferents empreses del grup permeten oferir un servei integral en àmbits com ara la selecció i contractació de treballadors, el treball temporal, la formació i la prevenció de riscos laborals. Els plans del grup inclouen obrir una nova pota d’activitat en l’externalització (outsourcing): “Ja fa temps que oferim alguns serveis d’externalització, però ara ho volem fer amb una marca pròpia”, diu el director general.
A més del creixement orgànic, el grup bagenc també obre la porta a l’adquisició d’empreses, que els permetria accelerar el dimensionament, a més de guanyar cartera de clients, talent i posicionament ràpid en alguns mercats. Bartomeus explica que l’actitud és estar pendent de les oportunitats que puguin sortir, però assegura que en aquests moments no tenen cap operació en el punt de mira.
No seria la primera vegada que Empatif surt a comprar. El 2013, ja va adquirir la firma Bages 2002 ETT, una empresa de treball temporal de la comarca. L’operació va ser liderada per ITM, una de les empreses del grup que també es dedica al treball temporal.
Dues germanes
Empatif té el seu origen el 2004 amb la creació de MB Prevent, especialitzada en prevenció de riscos laborals, que el 2006 obria una segona oficina a Granollers. D’aquesta manera, les fundadores, les germanes Àngels i Consuelo Rodrigo, tiraven endavant una nova aventura empresarial gairebé dues dècades després de la primera, Inter Manresa, que va esdevenir pionera del treball temporal a Catalunya, i que va ser adquirida el 2003 pel grup alemany Allbecon AG.
ITM veu la llum el 2008 i sis anys després ho farà Talent and Training Solutions (IEFE), empresa enfocada en la formació dels treballadors.
Amb la incorporació d’Albert Bartomeus, segona generació de la família, el 2022 es decideix reorganitzar el grup d’empreses sota una nova marca i el gener del 2023 es llança Empatif, que reuneix tots els negocis amb la idea d’oferir solucions globals. El 2023 també s’aprova un pla estratègic amb un horitzó de cinc anys (2023-2028) que estableix les bases del creixement actual. El hòlding, que va tancar el 2023 amb unes vendes de 26 milions d’euros, preveu arribar als 30 milions aquest any i el 2026, als 65 milions. El pes del negoci d’ETT en la facturació és el més important amb diferència, però es justifica pel fet que es comptabilitzen les nòmines dels treballadors que té contractats però que estan en altres empreses.
Empresa familiar
Bartomeus subratlla que Empatif, que actualment té uns 130 treballadors, és una empresa familiar i que no té la intenció d’incorporar socis capitalistes per finançar els plans d’expansió. “Fem front als reptes que ens hem marcat amb recursos propis i els bancaris habituals”, diu.
Entre els clients de la gestora de recursos humans, hi ha Acerinox, Excavacions del Bages, l’Ajuntament de Sant Just Desvern, Alacer Mas i Cantara Grup.
Pioneres del treball temporal a Catalunya
Les fundadores d’Empatif, Àngels i Consuelo Rodrigo, també ho van ser, el 1992, d’Inter Manresa, una empresa de treball temporal que ràpidament es va expandir per la península. El 1997, van decidir entrar també en el negoci de l’outsourcing amb Inter Human. Dos anys després, la multinacional alemanya del sector Allbecon AG va entrar en el capital del grup per accelerar-ne el creixement. Quan es complien 11 anys del naixement d’Inter Manresa i la facturació havia assolit els 60 milions d’euros, Allbocon va comprar la totalitat de la propietat del grup a les germanes Rodrigo.