Xavier Garcia
director del Tech Tourism Cluster de Catalunya (TTC)
“L’impacte del turisme té resposta des de la tecnologia”
“Estaríem encantats de ser el braç executor del Compromís Nacional per un Turisme Responsable en la part d’innovació”
“Som molt bons en agafar tecnologia catalana del sector i exportar-la a altres mercats, sobretot als emergents”
El perfil
Xavier Garcia va començar treballant en hotels fins que un viatge als Estats Units li va obrir altres perspectives del sector menys tradicionals i, en tornar, es va vincular a diverses empreses emergents: primer a Waynabox i després a Welcome Pickups, la presència de la qual va ajudar a consolidar a Barcelona. Entre els anys 2019 i 2022 va ser director d’innovació del Gremi d’Hotels de Barcelona. També és professor associat en el CETT.
L’Ajuntament de Badalona ens ha demanat ajuda per portar visitants a la localitat
El turisme va ser un dels primers sectors que va patir l’impacte de la disrupció tecnològica i la digitalització.
Efectivament, vam ser dels primers sectors a tenir una disrupció a través d’una gran empresa que comercialitzava habitacions d’hotel. Però curiosament, sempre se’ns etiqueta com un sector tradicional, tot i que no ho som: els hotels, les agències de viatge o les aerolínies estan superdigitalitzats.
La disrupció va entrar per l’agregació i comercialització de l’oferta i després va impactar a tota la cadena de valor, on es pot seguir innovant?
Hem d’entendre innovar no com a crear alguna cosa totalment nova, sinó com a millorar el producte que tenim. Hi ha molts debats sobre com impacta el turisme a Catalunya, a Barcelona, i a això sempre hi ha alguna manera de fer-hi front des de la tecnologia. Podem millorar l’experiència del client, tot afavorint també el ciutadà. Hem d’anar a trobar la fórmula d’aquest equilibri.
Hi ha propostes tecnològiques que puguin aportar solucions?
Aquest és un dels nostres objectius. El Tech Tourism Cluster de Catalunya va ser impulsat per Octavi Bono, aleshores director general de Turisme de la Generalitat, en col·laboració amb Acció –l’agència té una política de clústers des de fa 30 anys–, perquè ja tenia aquesta visió de dir: “Hem de trobar l’equilibri del turisme, què podem fer?” El març del 2023, amb Marta Domènech ja en la direcció general de Turisme, es va presentar el Compromís Nacional per un Turisme Responsable, amb què Catalunya vol ser líder mundial de turisme, però d’una manera més responsable, tant socialment com econòmicament i mediambientalment, i la innovació i la tecnologia estan recollides com a palanques.
Alguna proposta concreta?
Traçabilitat de fluxos, i aquí parlo d’un futur que ens encantaria a tots. Si un turista preveu visitar la Sagrada Família al matí i si, d’alguna manera, podem detectar-ho, i sabent que estarà saturada, se li podria enviar una notificació per aconsellar-li millor una visita alternativa i que deixi la Sagrada Família per a la tarda, per exemple. Per molt utòpic que soni, amb totes les dades que es poden tenir i la tecnologia que tenim, és possible.
Aleshores?
No és fàcil, aquí ens hem d’alinear moltes entitats, i hi ha moltes dades que hem de recaptar. Però un dels nostres objectius és col·laborar amb la direcció general del Turisme en la consecució del Compromís: si podem ser el braç executor de la part d’innovació i tecnologia del Compromís, estaríem encantats. En aquest sentit, ja tenim grups de treball que es dediquen a tecnologies específiques, en concret l’espai de dades, que en diem, que recapta dades de tots els socis i les posa en comú per prendre millors decisions. Per això ens serveixen les dades. Un altre és de blockchain i web3. Aquí tenim tot el que és traçabilitat de la informació i veracitat –un notari en línia. També estem treballant en aquesta línia.
Quin és el perfil de socis del clúster?
Les empreses híbrides de tecnologia i turisme. Ara som uns 80 socis i només tenim dos anys de vida! L’objectiu d’aquest any és arribar als 100, però mirant el potencial podem arribar als 150. Tenim una bona representació dels diferents àmbits d’activitats i de dimensions: des d’empreses molt grans, com pot ser un Vueling o un Amadeus, fins a empreses que són mitjanes, però que tenen molt de bagatge dintre del territori català, com ara Prestige Software, que té la presidència del Clúster, i Voxel. Després hi ha empreses emergents que comencen ara, un James & Rita, un Wipass, un Bookline. També tenim les set universitats principals de Catalunya vinculades al turisme.
La formació també ofereix aquest perfil híbrid?
Poc, i volem que l’estudiant de futur entengui la tecnologia i el turisme com un binomi i amb les universitats ho estem definint. En aquesta línia, també treballem molt el suport a l’emprenedoria. Catalunya té una capacitat d’atracció de talent molt gran, i volem que constitueixin les seves empreses dins aquest subsector que nosaltres anomenem traveltech.
Hi ha qui manté que l’economia i els llocs de treball que genera el turisme són de baix valor afegit, no ho sembla sentint-lo.
Això està canviant radicalment. La capacitat del turisme d’atreure talent innovador està creixent molt. A més és un sector que ven tecnologia. Al clúster som molt bons en agafar tecnologia turística catalana i exportar-la a altres mercats, sobretot als emergents, com ara els països dels Balcans i de l’Orient Mitjà.
Hi ha projectes de cooperació entre membres del clúster?
Sí, s’estan duen a terme en els grups de treball que comentava. Però a vegades passa com ara fa dues setmanes, que vam haver de fer una crida a tots els socis perquè l’Ajuntament de Badalona ens va demanar ajuda. No li venen turistes, tot i que té costa i muntanya i està al costat de Barcelona. Farem una sessió de cocreació per poder fer projectes per a la destinació. El clúster no és el lloc per fer negoci, però sí per ajudar a tenir un impacte positiu al territori i ho estem fent.
Parlava de turisme responsable i de sostenibilitat però és un sector que, en aquest moment de sequera, s’ha assenyalat perquè té un impacte negatiu en aquest sentit.
Sempre podem assenyalar el sector però fem moltes tasques en aquest àmbit. Hi ha eines per mesurar consums, sigui energètic o d’aigua. I tenim eines de predicció. Si posem totes les dades és probable que sapiguem quants turistes vindran en una època, quants turistes en una altra. D’aquesta manera podem prendre millors decisions d’estalvi. De fet ja es fa.
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.