economia
El Vendrell ressalta la fortalesa del seu comerç de proximitat
Segons un estudi, a la ciutat hi predominen els serveis comercials per davant dels de l’hostaleria, un fet que demostra que no és tan sols un municipi turístic
També destaca el paper del mercat municipal com a pol d’atracció
L’Ajuntament del Vendrell ha presentat un estudi que constata la fortalesa del comerç de proximitat. És un mapa de l’activitat econòmica del municipi, que analitza en concret l’activitat comercial. S’ha dut a terme des de la regidoria d’urbanisme i l’EINA, un servei de suport a la creació d’empreses i al creixement empresarial. L’alcalde del Vendrell, Kenneth Martínez afirma que en ser “un municipi fonamentalment comercial per història, per actualitat i per voluntat de continuar sent un centre comercial no tan sols comarcal sinó a nivell regional”. “Ens calia, per tant, una radiografia del comerç i sobretot una comparativa amb altres poblacions semblants a les nostres per veure les mancances, les fortaleses i les oportunitats”, ha afegit Martínez.
Més comerç que serveis
De l’estudi es desprèn que el Vendrell és un municipi policèntric, com també ho és el seu comerç. S’hi troben densitats comercials de més de 600 establiments per quilòmetre quadrat (superior a la mitjana dels municipis catalans de més de 20.000 habitants), i una dotació comercial de 3 establiments per cada 100 habitants, que indica la presència d’un pol comercial urbà. En concret, al Vendrell hi predominen els serveis comercials (33%), per davant de l’hostaleria (22,5%). Segons ha explicat David Nogué, de l’empresa EIXOS, que ha dut a terme l’estudi, “la composició comercial ens indica que és un municipi on s’hi viu i s’hi treballa”. Per comparació, quan és municipi turístic la categoria amb més establiments acostuma a ser la restauració, i quan és una àrea residencial, hi predomina el quotidià (principalment, supermercats i botigues de queviures), detalla l’estudi.
A les conclusions també ressalta que el mercat municipal del Vendrell, amb més de 20 parades, és un pol comercial que funciona. La capital del Baix Penedès té el mateix nombre de mercats municipals per habitant que Barcelona (40mil habitants per mercat) i una ràtio de mercats per habitant 10 cops més favorable que el de París (1 mercat per cada 400mil habitants). És a dir, el Vendrell, amb prop de 40mil habitants, té un mercat i París, una ciutat de 2 milions d’habitants, només en té cinc.
Tot i tenir diversos nuclis habitacionals força dispersos, el Vendrell disposa d’una certa estructura comercial de proximitat. Per a preservar-la, segons apunta l’estudi, cal vetllar per eixos comercials com la Carretera de Valls, l’Avinguda del Baix Penedès, l’Avinguda de Sant Vicenç i l’Avinguda Palfuriana. Els establiments de venda no-quotidiana es concentren principalment al casc històric del municipi, al voltant de la Carretera del Doctor Robert, el Carrer Montserrat, el Carrer dels Cafès, Prat de la Riba i Plaça Nova.
D’altra banda, l’estudi també posa de manifest que el projecte de reforma de la riera del Vendrell, finançat amb fons europeus, pot contribuir a “cosir” comercialment les dues ribes i generar oportunitats comercials dins del cluster de la restauració (cafeteries, bars i restaurants) i el de les activitats de vida saludable (articles esportius, alimentació saludable, etc.). En aquest sentit, l’alcalde del Vendrell, Kenneth Martínez, creu que “cal seguir treballant en la millora de l’entorn urbà, per fer uns carrers més accessibles i còmodes a l’hora d’anar a passejar i comprar, i garantir zones d’aparcament, especialment quan s’acabin desenvolupant la peatonalització de la Rambla i l’execució del parc del Botafoc”.
El mapa comercial del Vendrell l’ha dut a terme un equip de geògrafs de l’observatori Eixos.cat que ha visitat prop de 1.700 locals comercials i naus, 1.200 dels quals allotjaven activitats comercials o empresarials.