Economia

Galderma, la suïssa captivada per Barcelona

La multinacional de dermatologia va triar la capital catalana entre quatre destinacions més per situar-hi un centre global

La companyia ha instal·lat a Catalunya el centre europeu dedicat a temes TIC, àmbit legal, i recerca i desenvolupament

L’any 2023 van tancar l’exercici amb un increment de les vendes de prop del 8% i volen créixer un 12%

Passejant per Barcelona en un viatge de plaer, el conseller delegat de la multinacional dermatològica suïssa Galderma, Flemming Ørnskov, es va sentir captivat pels atractius de la ciutat, no només des del punt de vista d’un turista sinó com a seleccionador de la ciutat candidata a donar cabuda al centre de capacitació global del grup, per al qual buscaven ubicació des de feia mesos.

Poques setmanes després, hi va convocar alguns membres del seu equip més proper i es van posar a recórrer els carrers de la capital catalana com qui busca un senyal, i a ells també els va envair la sensació que aquest era el lloc. Així ho explicava el conseller delegat de la companyia suïssa el dia de la inauguració de les oficines del centre de capacitació global (Global Capacity Center, com ells l’han batejat), a l’edifici colonial de l’avinguda Diagonal de Barcelona. “Teníem quatre llocs més on ens podíem ubicar, però, a més d’aquesta bona sensació que ens va provocar la ciutat per poder captar talent, vam comprovar l’elevat nivell educatiu del talent local, la qualitat de vida i les platges, i ens hi vam llançar”, afegia Ørnskov en el seu discurs.

Així que, un cop presa la decisió, tot va començar a rutllar molt ràpid. L’activitat es va engegar a principis del 2023 amb només quatre empleats i en poc més d’un any el centre ha anat agafant dimensió. Com explicava el responsable del centre, Raphael Camargo, ara com ara tenen 114 treballadors i estan en procés de contractar 40 nous professionals, de manera que superaran els 150 llocs de treball a finals d’any. Actualment, poc més del 50% de la plantilla són professionals locals, amb la presència d’empleats provinents de més de 20 països en l’altra meitat. “Aquest grup ja s’ha convertit en un catalitzador de la nostra trajectòria de creixement, que està focalitzada a ampliar el nostre lideratge en la categoria de dermatologia”, hi afegia el conseller delegat.

Es tracta, doncs, de llocs de treball que requereixen professionals altament formats i que sovint han de buscar-los en altres companyies i l’empresa ofereix la ciutat de Barcelona com un atractiu afegit per captar aquests perfils, alguns dels quals escassegen. “Ara el nostre problema és que el talent que portem al centre de Barcelona per capacitar-lo no vol marxar d’aquí”, explicava somrient.

Les noves instal·lacions, de 1.500 metres quadrats, donen suport al creixement i l’expansió de l’empresa en els seus àmbits d’activitat, com la recerca i el desenvolupament (R+D), TIC, àmbit legal i dispositiu comercial. De fet, aquest espai el faran servir també com a centre per a la captació i la gestió del talent del grup a escala global. Aquest és, a més, l’únic que la multinacional tindrà a Europa. A l’Índia en tenen un altre, també global, centrat en funcions financeres i de recursos humans.

Per establir-se a Barcelona, Galderma va tenir, a més, el suport del govern mitjançant Acció –l’agència per a la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Treball–. El director executiu d’Acció, Joan Romero, que també va ser present en la inauguració del nou espai, va destacar que hi ha al voltant de 9.000 empreses internacionals instal·lades a Catalunya i va destacar que són conscients que empreses estrangeres com Galderma trien Barcelona per “la localització estratègica, per completar la cadena de valor, per l’ecosistema de start-ups, de recerca i tecnologia”, però “sobretot pel talent i per la capacitat d’atreure’n de tot el món: això ens diferencia d’altres regions”.

La decisió de situar aquest centre a Barcelona reforça, doncs, la posició de la ciutat com a pol d’atracció per a empreses del sector de les ciències de la vida i demostra la seva capacitat per competir en l’escenari global. El cas és que el sector de les ciències de la vida és altament estratègic a Catalunya i ja representa el 8% del PIB del país.

Amb seu central a Zug, al centre de Suïssa, Galderma es va crear l’any 1981 com una aliança d’empreses entre les grans companyies L’Oréal i Nestlé. El 2014, quan va néixer Nestlé Skin Health, l’empresa es va convertir en subsidiària de propietat total de Nestlé. Cinc anys després, va ser adquirida per un consorci d’inversors institucionals liderat pel fons suec EQT.

L’empresa té tres línies de negoci: la dermatologia terapèutica, la medicina estètica i la dermocosmètica, amb marques com ara Differin, Epiduo, Loceryl, Sculptra i Restylane, amb les quals tracten malalties com l’acne, la rosàcia i la ceratosi.

Durant el primer trimestre del 2024, la companyia va assolir un rècord de vendes i va superar per primera vegada els 1.000 milions de dòlars. L’any 2023 el va tancar amb 4.000 milions d’euros de facturació, un 8% més que l’any anterior. La companyia preveu la sortida de nous productes terapèutics, que esperen que els suposin un creixement del 12%.

Ara com ara, la multinacional té una plantilla de més de 6.500 professionals. És present en 100 països, amb fàbriques al Canadà, Suècia, França i el Brasil, des d’on es produeixen més de 300 milions d’unitats anualment.

Justament el conseller delegat de Galderma va deixar caure que no descarten la possibilitat d’acabar obrint un centre de producció propi a Catalunya.

Segons l’Informe de la BioRegió de Catalunya 2023, impulsat per Biocat, CataloniaBio & HealthTech i Acció, el sector de les ciències de la vida agrupa 1.400 empreses que concentren més del 50% de la indústria farmacèutica i del sector de les ciències de la vida i la salut de l’Estat espanyol. En total, més de 264.000 persones treballen en aquest sector a Catalunya –el 6,5% de la població ocupada–, que ha captat més de 1.600 milions d’euros d’inversió estrangera en els darrers cinc anys.

Galderma
Des del març passat, la farmacèutica cotitza en el SIX Swiss Exchange de Suïssa.
4.000
milions d’euros de facturació
6.500
treballadors
1981
any de fundació


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.