Economia

El cotxe, a remolc de la bici

Transport

Mentre que 186.944 persones a Barcelona estan disposades a pagar un lloguer per compartir una bicicleta, només 2.692 a Catalunya paguen per compartir un cotxe.

Són dues realitats per a una mateixa idea: impulsar, des de l'administració, nous mitjans de transport que promoguin un ús més racional del cotxe. No obstant, l'acceptació de les dues propostes per part de la societat ha estat radicalment diferent. I el motiu és clar: compartir un cotxe requereix un canvi cultural important, com és el de desarrelar-nos de la propietat.

Les dades són contundents. Avancar és l'única empresa de car sharing que hi ha a Catalunya. Es va crear l'any 2005 i a final d'aquest mes de març tenia tan sols 2.692 usuaris. Té 124 cotxes distribuïts en 37 aparcaments a Barcelona (29), Sabadell (3), Sant Cugat (3) i Granollers (2). Els seus cotxes han recorregut 7,1 milions de quilòmetres.

El Bicing es va crear dos anys més tard, el 2007, i compta amb 186.944 abonats, que disposen de 3.000 bicicletes distribuïdes en 389 aparcaments de la ciutat de Barcelona.

Amb aquestes dades a la mà, Josep Sala, director d'Avancar, explica que el car sharing i el Bicing són coses diferents i complementàries: "El Bicing no requereix un canvi cultural gaire important, sinó que es tracta d'adquirir un nou hàbit, que, a més, té l'avantatge que és al carrer i és molt visible per a la gent. El car sharing, en canvi, afecta una cosa que està molt arrelada a la nostra societat, com és la propietat d'un cotxe".

Per tant, el car sharing "no només és un canvi d'hàbits sinó també un canvi cultural, i els canvis culturals mai es produeixen de pressa". "Aquest és el motiu pel qual el nostre creixement –diu Sala–, segons com es miri, pot semblar lent. Els canvis culturals no s'imposen. Es proposen. I la societat els va assumint".

La mateixa tesi defensa Pere Sauret, director tècnic de la Fundació del RACC, per a qui a Catalunya passa el mateix que a Holanda: "El car sharing no acaba d'arrencar, perquè la propietat del vehicle és molt inherent a les persones, i el seu èxit requereix un canvi cultural molt difícil de fer".

Dit això, el director tècnic de la Fundació del RACC no descarta que es produeixin canvis socioeconòmics que capgirin aquesta situació. Al seu entendre, però, el car pulling, en què diversos usuaris es posen d'acord per fer un viatge amb un mateix vehicle, hauria de ser també una aposta a potenciar per les administracions.

Got mig ple
Malgrat tot, com sempre, el got pot estar mig buit o mig ple. "El car sharing de Barcelona és –segons Sala– un dels que han crescut més dins de les ciutats on s'ha implantat el car sharing darrerament, i en això podem estar molt satisfets".

Concretament, el nombre d'usuaris ha augmentat un 326% en dos anys. L'any 2005, quan es va crear, Avancar va aconseguir 475 abonats. El 2007, en tenia 1.251. I el 31 de març d'enguany, 2.692. D'aquesta xifra, aproximadament un 500 són empreses, que han apostat per aquesta modalitat de transport per reduir costos.

De fet, aquest és el cas de Miquel Miró, director de la Federació de Cooperatives. Coneix Avancar des de la seva fundació i, al seu entendre, per a la seva empresa és "sens dubte l'opció més econòmica".

"Disposes d'un cotxe sempre que el necessites –diu Miró–, i no és una despesa fixa, sinó en funció de l'ús, i amb l'avantatge que en les seves tarifes hi està tot inclòs: l'assegurança, la benzina, l'aparcament, el manteniment i l'assistència si tens problemes".

Empresa amb pèrdues
Els ingressos de la companyia l'any 2007 (últims disponibles) van arribar a 854.000 euros, mentre que les despeses operatives van ser d'1,1 milions d'euros.

El director d'Avancar afirma que, quan van iniciar aquest projecte, ja tenien clar que el resultat positiu trigaria entre 4 i 5 anys a arribar. "Aquest any preveiem unes pèrdues molt moderades i calculem que el 2010 assolirem l'equilibri entre ingressos i despeses", diu Sala.

I és que l'actual context de crisi, en principi, no perjudica Avancar. "En aquests moments, s'estan produint dos efectes a la vegada. Per una banda, estem augmentant de manera important el nombre de clients, però, per l'altra, el consum unitari dels abonats tendeix a moderar"-se, detalla el director d'Avancar.

Així, créixer en efectius no és tant un problema d'inversió. "Anem augmentant els vehicles i els punts d'aparcament en funció de com van augmentant els nostres clients. Els vehicles els tenim amb una modalitat de rènting. Per tant, només és una despesa addicional que s'ha de cobrir amb el rendiment dels cotxes".

De fet, aquest creixement en efectius i la seva implantació al territori és l'únic inconvenient que troba al servei Susanna Mendoza, una de les clients més fidels d'Avancar. "Encara hi ha zones de Barcelona per cobrir, i a tots els meus amics valencians els encantaria que Avancar desembarqués allà, però sóc conscient que això arribarà a mesura que creixi la companyia".

Mendoza és una soprano de 36 anys que fa quatre anys va deixar València per venir a viure a Barcelona. No utilitzava el cotxe cada dia i per això no volia assumir la seva despesa, però el cert és que de tant en tant el necessitava per fer compres, desplaçaments una mica més llargs o sortides esporàdiques amb els amics.

De fet, la jove valenciana considera que la crisi pot afavorir aquest servei i el seu creixement. "Aquelles famílies que disposaven de dos cotxes poden prescindir d'un, estalviar despeses i fer servir Avancar", diu Mendoza.

Distribució en el territori
En aquests moments, Avancar està present a Barcelona, Sabadell, Sant Cugat i Granollers. I, després de Setmana Santa, els responsables de la companyia tornaran a estudiar la seva implantació a Terrassa.

"Ja en vam parlar fa temps i ara ho tornarem a fer. Per obrir un nou punt a Terrassa s'han de donar una sèrie de condicionants, sobretot, relacionats amb el rendiment i la utilització que es pugui fer d'aquests vehicles", assegura Sala.

Madrid és un cas a part. Per als responsables d'Avancar "és important obrir a Madrid per crear una gran xarxa i que la gent de Madrid pugui venir aquí i agafar els cotxes i els de Catalunya anar a Madrid i tenir també vehicles allà". Però desembarcar a la capital de l'Estat costa, com a mínim, uns dos milions d'euros, i en aquest cas sí que, donada la conjuntura econòmica actual, "s'ajornarà el projecte una mica".

Per tot això, Sala avança que Avancar centrarà tots els esforços a curt i mitjà termini a "consolidar la implantació de l'empresa a Barcelona, generar una xarxa suficientment àmplia perquè qualsevol ciutadà disposi del servei a prop de casa seva i que això permeti arribar a l'equilibri econòmic".



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
ECONOMIA

Solsona i Cardona impulsen el relleu generacional en comerços

Solsona
ECONOMIA

Preacord d’ERO a Vodafone, que es sotmetrà a votació de la plantilla

Barcelona
ECONOMIA

Barcelona ha executat el 47% dels 276 milions que gestiona dels Next Generation

Barcelona

El cost de la vida creix un 0,6% el juny a la demarcació

girona
ECONOMIA

Inici de la campanya de la pera a Ponent, amb una previsió de 15.000 tones

Els Alamús
economia

Els congressistes gaudiran de promocions i descomptes al comerç local

girona
economia

La Fundació Habitatge Social alerta del risc de la manca d’habitatge social

Barcelona
Economia

El govern acorda un préstec amb el BEI per fer 4.300 pisos de lloguer social

barcelona
Economia

La compravenda d’habitatges cau un 24,5% al maig

barcelona