Economia

Corbacho: “No arribarem al 20,5% d’atur, el gruix ja s’ha patit”

El ministre de Treball defensa que el pitjor de la crisi ja ha passat i denuncia l'obsessió de la CEOE i el Banc d'Espanya amb l'abaratiment dels acomiadaments

Celes­tino Cor­bacho rep l’AVUI al seu des­patx del minis­teri de Tre­ball i Immi­gració en un moment en què la pre­o­cu­pació per les xifres de l’atur con­viu amb el sotrac al PSC per l’ope­ració Pretòria.

A l’espera que demà es cone­gui la taxa d’atur d’octu­bre, la de setem­bre ha evi­den­ciat que l’efecte balsàmic del pla E en l’ocu­pació s’ha aca­bat.
L’eco­no­mia està en situ­ació de decrei­xe­ment i, men­tre con­tinuï en recessió, això té un efecte nega­tiu en l’ocu­pació. Però sí que s’apre­cia que la força des­truc­tiva s’ate­nua. En l’EPA del pri­mer tri­mes­tre s’havien des­truït 800.000 llocs de tre­ball, men­tre que en la del segon hi ha una esta­bi­lit­zació de la població activa. La des­trucció de l’ocu­pació ja no és tan potent.

¿S’atre­veix a posar un sos­tre a l’atur?
Tindrà molt a veure amb què passa en les eco­no­mies inter­na­ci­o­nal i espa­nyola fins al pri­mer semes­tre del 2010. Si, com indi­quen tots els ana­lis­tes, la recessió ha tocat terra i a par­tir d’ara començarà una tímida recu­pe­ració, quan hi hagi crei­xe­ment, tot i que sigui petit, l’efecte pri­mer serà la fi de la des­trucció d’ocu­pació.

¿Des­carta que l’atur arribi al 20,5%, que és el vati­cini més cru de Fun­cas?
Crec que no arri­ba­rem a aquesta xifra. L’última EPA el situa per sota del 18% i rao­na­ble­ment cal pen­sar que el gruix majo­ri­tari s’ha patit entre octu­bre del 2008 i octu­bre del 2009. I no des­carto que el 2010 comenci a haver-hi cre­ació de llocs de tre­ball.

¿Com pot ser que en època de bonança Espa­nya ja tin­gui un 9% d’atur, igual que ara Àustria en recessió, i que a més el 30% de con­trac­tes siguin tem­po­rals?
Són dos pro­ble­mes greus del mer­cat labo­ral espa­nyol, d’ara i de fa 30 anys! Però no es resol per la via d’un decret. Un ele­ment nega­tiu és l’atur estruc­tu­ral: quan Espa­nya tenia plena ocu­pació hi havia més de 2 mili­ons d’atu­rats. Era impos­si­ble tro­bar algú per con­trac­tar, però teníem més de 2 mili­ons d’atu­rats. I con­vivíem amb un 10% d’atur com si fos supor­ta­ble! Això no és nor­mal. Quan els països de la UE arri­ben a la plena ocu­pació l’atur tècnic és del 4 o 5%, no del 9%. I segon ele­ment: Espa­nya és el país de la UE amb més tem­po­ra­li­tat. Quan arriba la crisi, la resta ajusta la pro­ducció i ajusta els hora­ris de la plan­ti­lla. I, en lloc de tre­ba­llar cinc dies, en tre­ba­lla tres o de vuit hores diàries passa a qua­tre. Però el tei­xit pro­duc­tiu es manté i la gent manté la feina i alhora apro­fita per for­mar-se sobre el que fa. A Espa­nya, l’ajust es fa sobre plan­ti­lla.

Doncs la CEOE insis­teix que l’antídot és una reforma labo­ral i que l’avala l’FMI, l’OCDE, el Banc d’Espa­nya...
Calen refor­mes, no ens hi neguem. Ara, no es pot sim­pli­fi­car com fa la CEOE que diu que la sor­tida a la crisi passa per un con­tracte més barat amb una indem­nit­zació de 20 dies en lloc de 33. No és el pri­o­ri­tari perquè, amb 1.500.000 aco­mi­a­da­ments en un any, ¿alguna fle­xi­bi­li­tat deu tenir el mer­cat de tre­ball, no? El camí és com incen­ti­var el man­te­ni­ment del lloc de tre­ball, amb EROs de sus­pensió si cau la pro­ducció...

¿El sobta estar patint tant de foc amic de mili­tants soci­a­lis­tes com el gover­na­dor del Banc d’Espa­nya, Miguel Ángel Fernández Ordóñez?
El gover­na­dor té una mono­ma­nia, que és aba­ra­tir l’aco­mi­a­da­ment i fle­xi­bi­lit­zar entra­des i sor­ti­des del mer­cat labo­ral com la gran solució. Doncs això sol no és la solució. Jo li reco­nec la gran super­visió que ha fet, però li dema­na­ria també que inclo­gui en la reflexió qui­nes refor­mes neces­sita el sis­tema finan­cer. Perquè venim d’on venim i les pimes avui patei­xen per la liqui­di­tat i el crèdit con­ti­nua sense fluir. I si em diu que el mer­cat labo­ral té un pro­blema, li diré que el finan­cer també. En la mesura que la banca resis­teix rela­ti­va­ment bé la crisi, crec que ha de fer també una mica d’esforç perquè, amb les garan­ties necessàries, quan una empresa o una família vagi a dema­nar un crèdit se li doni. Si no costa molt que l’eco­no­mia fun­ci­oni.

Davant l’escàndol Goi­ri­gol­zarri, pre­ju­bi­lat del BBVA amb una pensió vitalícia de 3 mili­ons anu­als, ¿s’hau­rien de limi­tar els sous dels ban­quers? ¿Són ètiques aques­tes retri­bu­ci­ons?
Si una enti­tat mai no ha recor­re­gut al sec­tor públic per dema­nar un ajut, és evi­dent que és pri­vada i que fixa els sala­ris dels seus tre­ba­lla­dors. Són les regles del mer­cat i no es tracta de qüesti­o­nar-les. Ara, si han hagut de recórrer, per una via o una altra, a una injecció de diner públic, això sí que impe­deix que els sous es fixin sense con­trol. I, final­ment, en un moment de crisi, quan es demana que els sous no pugin més de l’1% i en algun sec­tor fins i tot con­ge­lar-los, no sem­bla lògic veure una notícia que s’ha pagat no sé quina indem­nit­zació o quina pre­ju­bi­lació, no és gaire gra­ti­fi­cant. Si estem dient a la gent que s’estre­nyi el cin­turó, tot­hom ha de fer-ho. I, a vega­des, ho ha de fer més qui més té. Perquè a qui no té res no se li pot dema­nar res.

¿Es veu pre­so­ner dels sin­di­cats en el diàleg social? ¿De debò tenen tanta por a una vaga gene­ral?
Les mesu­res no han estat con­di­ci­o­na­des per una vaga o no vaga, sinó per la força del tsu­nami de la crisi. Els sin­di­cats han dit: “¿Una vaga gene­ral per què? ¿Per des­gas­tar el govern? Doncs, no comp­tin amb nosal­tres”. I no hem reta­llat la pro­tecció social. La vaga gene­ral s’ha dema­nat més des de l’espai polític que des del sin­di­cal. Es demana en tertúlies... Però, ¿quin n’és l’objec­tiu, una vaga que des­gasti el govern o com sor­tim de la crisi?

¿Pot garan­tir que no tren­carà en tot el man­dat el Fons de Reserva, l’ano­me­nada guar­di­ola de les pen­si­ons que ara acu­mula 60.000 mili­ons?
En abso­lut. No hem de sacra­lit­zar el Fons de Reserva, perquè es va crear per abo­nar les pen­si­ons si hi havia pro­ble­mes en un exer­cici pres­su­pos­tari. No és el man­tell de la verge. Però és que a més el pres­su­post de la Segu­re­tat Social aca­barà el 2009 amb superàvit. I per al 2010 la pre­visió és també de superàvit, així que podem estar tran­quils amb la Segu­re­tat Social perquè les pen­si­ons estan ple­na­ment garan­ti­des. Dit això, hem de fer refor­mes però no per la crisi, sinó perquè la soci­e­tat d’aquí a 20 anys serà dife­rent.

Quan va assu­mir el minis­teri es va dir que tenia l’encàrrec de Zapa­tero d’endu­rir el dis­curs en immi­gració després de l’etapa de Jesús Cal­dera.
Zapa­tero volia donar-li un gir a la política d’immi­gració. No perquè fos nega­tiva, sinó perquè el feno­men havia tin­gut un crei­xe­ment molt potent i s’estava con­ver­tint en un pro­blema de gover­nació i cos­tava veure el govern cen­tral amb una política clara, nítida i deci­dida no per endu­rir la immi­gració, sinó per gover­nar-la. I aquí segu­ra­ment l’experiència d’alcalde d’una ciu­tat com­plexa en matèria d’immi­gració va fer que veiés que jo podia donar el per­fil per a la nova etapa. I l’encàrrec de Zapa­tero va ser gover­nar la immi­gració com la gran pri­o­ri­tat, però ningú no s’ima­gi­nava ales­ho­res que el tsu­nami que havia de venir era un altre...

I aquesta nova etapa inclou una nova llei, la quarta des del 1999, ¿creu que serà la defi­ni­tiva, ate­nent que hi ha molts grups que s’hi opo­sen?
Crec que sí, i no perquè sigui jo qui l’ha pro­mo­guda. Pri­mer, perquè la reforma que hem introduït li ha donat a la llei cen­tra­li­tat i rea­lisme. I també perquè recull la política euro­pea. La política espa­nyola pot ser sin­gu­lar, i fins i tot de referència per a Europa, però les grans línies no poden estar allu­nya­des d’Europa. I també és una llei que té punts de fle­xi­bi­li­tat perquè les rea­li­tats can­vien. Què ha pas­sat amb aquesta llei? Hi ha un nucli de cen­tra­li­tat política que és el que donarà suport a la llei amb PSOE, CiU i PNB. A par­tir d’aquí han apa­re­gut posi­ci­ons que mai no podrem accep­tar dels que dema­nen papers per a tot­hom. I això és l’espai d’ICV. El nos­tre objec­tiu és que qui no té papers ha de tor­nar al seu país. Al PP l’únic que li ha interes­sat és tor­nar a usar Cata­lu­nya, i l’argu­ment cen­tral del seu rebuig és que està en con­tra de la trans­ferència de les com­petències d’immi­gració a Cata­lu­nya. I ERC no sap què dir, lamen­ta­ble­ment. Tot depèn amb qui par­lis. Si par­les amb la con­se­llera (Carme Cap­de­vila) et diu que està d’acord amb la reforma i que fins i tot s’hau­ria d’haver endu­rit una mica més. I si par­les amb Joan Tardà, depèn del dia i de l’última reunió que hagi tin­gut. ERC governa a Cata­lu­nya i governa la immi­gració i, per tant, hau­ria d’haver estat una mica més cohe­rent. Perquè el resul­tat final l’hau­ria de fer refle­xi­o­nar, ja que ha estat CiU qui veri­ta­ble­ment s’ha con­ver­tit en la defen­sora de les com­petències de l’Esta­tut. M’hau­ria agra­dat una ERC en posi­ci­ons de cen­tra­li­tat.

Sabent que la gran recu­pe­ració de l’eco­no­mia no es viurà el 2010, ¿Tem que Mon­ti­lla pagui la crisi i perdi la Gene­ra­li­tat a la pri­ma­vera?
És evi­dent que la política té efec­tes sobre els governs, però la gent sap que la crisi és glo­bal i està per sobre de qual­se­vol govern, i més encara del de Cata­lu­nya. La gent farà con­fiança o no més enllà de la crisi.
Pre­vi­si­ble­ment, la cam­pa­nya es veurà esquit­xada per la sentència del Tri­bu­nal Cons­ti­tu­ci­o­nal sobre l’Esta­tut.

Quins inputs li arri­ben del TC?
No, a mi no m’arri­ben inputs, perquè dels tre­balls del TC els mem­bres del govern i jo en par­ti­cu­lar no en tenim conei­xe­ment. Però el que no podem fer és situar les valo­ra­ci­ons en una sentència que no exis­teix. Hem de par­tir de la segu­re­tat que el text és ple­na­ment cons­ti­tu­ci­o­nal i que la sentència ho cer­ti­fi­carà. I hem de con­ti­nuar tre­ba­llant desen­vo­lu­pant l’Esta­tut. Quan arribi ja en farem una lec­tura assos­se­gada i ja veu­rem en quin sen­tit hem de reac­ci­o­nar. El que no exis­teix no pot ser l’ele­ment cen­tral del debat polític.
Cata­lu­nya tra­vessa una con­vulsió a causa d’epi­so­dis que empas­ti­fen la política: el cas Millet, el Pretòria...

¿Aposta per ser expe­di­tiu en aquests casos o bé per espe­rar el dic­ta­men de la justícia per actuar, com fa el PP?
En un Estat de dret cal pre­ser­var sem­pre la pre­sumpció d’innocència i no escriure nosal­tres la sentència. Però el temps polític no necessària­ment ha de ser el jurídic. Quan hi ha afers de ressò ciu­tadà o que política­ment cos­ten molt d’expli­car, els par­tits estem obli­gats a actuar imme­di­a­ta­ment. Això no vol dir jut­jar, però sí donar expli­ca­ci­ons i pren­dre mesu­res. I mai dir que el que passa a casa meva es deu a no sé quan­tes cons­pi­ra­ci­ons de tots con­tra mi. En el cas Millet, res­pec­tant la pre­sumpció d’innocència, el més lamen­ta­ble és la uti­lit­zació d’ens quasi sagrats com l’Orfeó Català i el Palau de la Música. Hi ha coses sagra­des, que for­men part de l’ànima del país, i quan algú té la res­pon­sa­bi­li­tat de diri­gir-les està obli­gat a pre­ser­var-les. Per això sobta una mica més i pen­ses que si ja no es res­pec­ten ni aques­tes ins­ti­tu­ci­ons de tots... Quan era pre­si­dent de la Dipu­tació, el Palau per mi era el Palau! No un ens ges­ti­o­nat per una fun­dació! És que el Palau, el Liceu, la Sagrada Família... for­men part del patri­moni!

¿Com ha encai­xat l’ope­ració Pretòria i la presó incon­di­ci­o­nal per a l’alcalde Bar­to­meu Muñoz, tenint en compte que afecta Santa Coloma de Gra­me­net, un dels seus feus tra­di­ci­o­nals?
Cal dei­xar actuar la justícia. El PSC va anun­ciar, sense per­dre ni un minut, les acci­ons que duria a terme i està actu­ant d’acord amb l’evo­lució del pro­ce­di­ment judi­cial i res­pec­tant en tot moment la pre­sumpció d’innocència. Tinc la con­vicció, i la té el PSC, que la cor­rupció ha de ser inves­ti­gada, per­se­guida i cas­ti­gada, inde­pen­dent­ment de rela­ci­ons polítiques i inde­pen­dent­ment de la per­sona en qüestió. Però no s’ha de gene­ra­lit­zar. A Cata­lu­nya hi ha cen­te­nars d’alcal­des, de tots els colors, que són gent honesta que tre­ba­llen pel bé dels seus muni­ci­pis i de la comu­ni­tat que repre­sen­ten.

Tenint en compte que des de Brus­sel·les va dir que l’Ajun­ta­ment de l’Hos­pi­ta­let va tenir trac­tes amb Luigi i la cons­truc­tora Proi­nosa, ¿tem que el seu Ajun­ta­ment pugui sor­tir-ne esquit­xat en aquesta ope­ració Pretòria?
Miri’n, jo vaig dir, i dic, que ignoro si alguna empresa de Luis García va arri­bar a ser adju­di­catària o no d’alguna obra a l’Hos­pi­ta­let. Sí que recordo que Proi­nosa ha fet obres a la meva ciu­tat, però s’ha de tenir pre­sent que és una empresa molt impor­tant, que està exe­cu­tant cen­te­nars de grans obres a Cata­lu­nya. El que puc afir­mar amb tota segu­re­tat és que, amb totes les empre­ses que ha con­trac­tat l’Ajun­ta­ment de l’Hos­pi­ta­let, el pro­ce­di­ment es va ajus­tar a la trans­parència, la lega­li­tat i la fis­ca­lit­zació dels òrgans per­ti­nents.

Després del que ha expo­sat sobre algu­nes acti­tuds d’ERC i ICV, ¿és par­ti­dari de ree­di­tar un ter­cer tri­par­tit?
Hem d’anar a les elec­ci­ons amb dues idees clares. Rei­vin­di­car l’obra de govern, a la qual han con­tribuït tots, però amb el PSC de màxim artífex. Si no fos per la crisi, la del pre­si­dent Mon­ti­lla seria la millor obra de govern a Cata­lu­nya dels últims 30 anys. Segu­ra­ment Mon­ti­lla no és una per­sona que cada dia expli­qui 50.000 coses, però en fa 49.900. I al final comp­ten els resul­tats, des de rea­fir­mar l’auto­ri­tat del govern fins a rei­vin­di­car o pac­tar quan ha tocat. I ha fet Cata­lu­nya més sòlida amb el finançament i com­petències com la immi­gració o la ins­pecció de tre­ball. La crisi no pot tapar això. La bara­lla ara és en el sobi­ra­nisme, amb una CiU que se n’ha anat direc­ta­ment a l’espai del quasi inde­pen­den­tisme. I el PSC té la res­pon­sa­bi­li­tat d’aparèixer com un par­tit garant de la cen­tra­li­tat, sense aven­tu­res, defen­sant l’Esta­tut dins la Cons­ti­tució. El futur de Cata­lu­nya és a Espa­nya i a Europa, però no en l’aven­tura i l’endogàmia. I, comp­tats els vots, ja es veurà amb qui ho com­par­tim.

Sent minis­tre de Zapa­tero i mem­bre del PSC, ¿en la batussa del finançament entre Mon­cloa i Gene­ra­li­tat s’ha tro­bat entre l’espasa i la paret?
Home, no entre l’espasa i la paret, però sí en una situ­ació com­plexa. Perquè, per una banda, for­mes part del govern d’Espa­nya i la teva lle­ial­tat ins­ti­tu­ci­o­nal és a la taula del con­sell de minis­tres i en Zapa­tero, però, per l’altra, el meu ori­gen i el meu destí és Cata­lu­nya. Jo sóc aquí en un parèntesi, no sé quant durarà, he tin­gut la gran sort de venir a fer política a l’Estat però tinc molt clar que tor­naré a Cata­lu­nya. La meva referència ter­ri­to­rial és Cata­lu­nya i la política és el PSC. Quan es ten­si­o­nen les coses [entre PSOE i PSC], és evi­dent que qui té un peu en cada lloc té més pro­ble­mes. Però per sort es va resol­dre bé.

¿I se li va dema­nar mai que inter­cedís entre Zapa­tero i Mon­ti­lla per acos­tar posi­ci­ons que lla­vors eren dis­tants?
Específica­ment no. És obvi que una de les tas­ques de Carme Chacón i meva era expli­car a Madrid algu­nes coses de Cata­lu­nya, perquè a vega­des cos­ten d’enten­dre, i expli­car també al PSC algu­nes coses de Madrid. Durant la nego­ci­ació jo par­lava cada set­mana amb Antoni Cas­tells, perquè em ser­via per infor­mar-me i poder fer comen­ta­ris a Madrid i a l’inrevés, sense publi­ci­tat. Aju­dar a expli­car que no era inso­li­dari, que reso­lia una injustícia. Perquè si no algú es que­dava amb la dada que la renta per càpita a Cata­lu­nya supera en 40 punts la d’Extre­ma­dura, però això no vol dir que els ser­veis públics i l’edu­cació a Cata­lu­nya no tin­guin pro­ble­mes. Una de les tas­ques dels cata­lans és fer peda­go­gia a Madrid, perquè t’ado­nes que hi ha este­re­o­tips que no es cor­res­po­nen.

¿Creu que el govern espa­nyol aca­barà por­tant la llei d’edu­cació cata­lana davant el Cons­ti­tu­ci­o­nal?
Jo m’he de basar en el que diu el minis­tre d’Edu­cació, Ángel Gabi­londo, i crec que la dis­crepància amb la llei del Par­la­ment es resoldrà per l’acord. Conec Gabi­londo i és molt sen­sat, amb un conei­xe­ment molt pro­fund de totes les matèries edu­ca­ti­ves i un con­vençut de la rea­li­tat plu­ri­na­ci­o­nal, plu­ri­cul­tu­ral i plu­ri­com­pe­ten­cial de l’Estat. I això aju­darà a resol­dre-ho posi­ti­va­ment.

¿Vostè és par­ti­dari que la Gene­ra­li­tat apli­qui la ter­cera hora de cas­tellà, com vol el govern cen­tral?
Això s’ha de resol­dre amb diàleg. La immersió lingüística a vega­des s’ha vist com a impo­sició i no sé quan­tes coses més des de fora, però jo vaig ser alcalde de l’Hos­pi­ta­let i, si la llei fos pro­blemàtica, ho hau­ria estat en una ciu­tat com aquesta. I mai vaig tenir queixa de cap pare o mare. El millor és paci­fi­car la dis­cussió de forma natu­ral perquè el sis­tema lingüístic d’una sola escola ha fun­ci­o­nat vint anys i és posi­tiu. I si ara s’ha d’ajus­tar en una direcció o en una altra no s’ha de fer mai a cops de dis­crepància i de decrets, sinó rao­nant-ho i escol­tant l’opinió acadèmica.

Si ens per­met la mal­dat, si el 2008 arriba a saber la crisi que venia, ¿hau­ria accep­tat el minis­teri de Tre­ball?
Sí, no em cal refle­xi­o­nar-ho gaire. Quan tre­ba­lles en política com jo des del 1976, adqui­rei­xes un com­promís i, si bé no saps mai on et por­tarà, sí que espe­res tenir ins­tru­ments per can­viar les coses. I això és l’impor­tant, no la como­di­tat. Jo tenia l’estadi ideal de qual­se­vol alcalde: conei­xia la ciu­tat, tenia una àmplia majo­ria i pre­si­dia la Dipu­tació. Ara, si en un moment et diuen que et fan con­fiança per a una nova funció a nivell de l’Estat: ser minis­tre, doncs no m’ho vaig pen­sar ni dos minuts. Si la pre­gunta és si espe­rava que la crisi fos tan dura, però, he de dir que no, no m’ho ima­gi­nava. Ima­gi­nava la difi­cul­tat de gover­nar la immi­gració, de moder­nit­zar tots els ser­veis públics i que tot això con­viu­ria amb una crisi d’impacte rao­na­ble. Però tot ple­gat ha vin­gut com ha vin­gut.

Quan aban­doni el minis­teri, ¿el seu futur passa per tor­nar a la política cata­lana o ja és un capítol tan­cat?
No, no, no... M’agra­da­ria tor­nar-hi, no em plan­tejo la hipòtesi de no tor­nar a Cata­lu­nya si no és per fer política activa. Una altra cosa és en quin àmbit i quan. Quan? Dependrà molt del temps que con­si­deri Zapa­tero que he de seguir sent minis­tre. On? On el PSC con­si­deri més oportú. El que sí que dic és que de cap de les mane­res tor­naré a la política local i que sem­pre acom­pa­nyaré el pre­si­dent Mon­ti­lla on pensi que li puc ser útil. El que m’agra­da­ria és que, quan torni a Cata­lu­nya, que no sigui per jubi­lar-me! [riu].


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.