Economia

Interior estudia si ha de prohibir les manifestacions de la Falange el 13-D

Els organitzadors del referèndum es reuneixen amb un càrrec de la conselleria de Saura. L'avisen que molts pobles no poden muntar un dispositiu de seguretat per controlar les protestes ultres

El depar­ta­ment d'Inte­rior estu­dia amb urgència si ha de limi­tar o pro­hi­bir les mani­fes­ta­ci­ons con­tra el 13-D que la Falange Española de las Jons pre­para per al 13-D, dia de les con­sul­tes sobi­ra­nis­tes que es pre­pa­ren en 161 pobles de Cata­lu­nya.

Repre­sen­tants de la Coor­di­na­dora per a les Con­sul­tes d'Inde­pendència s'han reu­nit aquest dime­cres al matí amb un càrrec del depar­ta­ment d'Inte­rior per dema­nar que s'impe­dei­xin les pro­tes­tes, prin­ci­pal­ment per raons de segu­re­tat: "La majo­ria dels pobles són petits i no poden mun­tar el dis­po­si­tiu de segu­re­tat que cal­dria", ha adver­tit Uriel Ber­tran, res­pon­sa­ble de la cam­pa­nya de la coor­di­na­dora.

Ber­tran i dos mem­bres més de l'equip han man­tin­gut una reunió d'una hora amb el secre­tari de Política Ins­ti­tu­ci­o­nal del depar­ta­ment d'Inte­rior, Rela­ci­ons Ins­ti­tu­ci­o­nals i Par­ti­ci­pació, encapçalat pel con­se­ller Joan Saura. Tot i que man­te­nen que se'ls havia comu­ni­cat que serien rebuts pel secre­tari de Segu­re­tat, Joan Delort, "mitja hora abans" s'ha can­cel·lat la par­ti­ci­pació en la tro­bada d'aquest alt càrrec, màxim res­pon­sa­ble de la segu­re­tat a Cata­lu­nya després de Saura.

Segons por­ta­veus de la con­se­lle­ria, però, la història és dife­rent. "Van dema­nar ahir mateix una reunió urgent amb Joan Delort i per pro­ble­mes d'agenda no s'ha pogut fer. Per tant no hi ha hagut cap reunió. Han entre­gat el seu escrit al regis­tre i ha bai­xat un moment un noi d'aquí a par­lar amb ells, res més", ha mati­sat la por­ta­veu.

Sigui com sigui, la coor­di­na­dora ha pre­sen­tat un escrit adreçat a Joan Saura que demana la pro­hi­bició de les pro­tes­tes ultres. I, ver­bal­ment, també han expo­sat els seus motius a Car­les Andreu.

"A més del pro­blema de segu­re­tat evi­dent, perquè la Falange sovint té acti­tuds vio­len­tes, cre­iem que cal donar exem­ple i com­por­tar-nos com un país democràtic i modern on no es per­me­ten mani­fes­ta­ci­ons fei­xis­tes i es pre­ser­ven les jor­na­des elec­to­rals", ha recla­mat Ber­tran en decla­ra­ci­ons a l'AVUI.​cat després de la reunió.

Mal­grat tot, no han arren­cat cap com­promís a Inte­rior. "Diuen que totes les pos­si­bi­li­tats estan ober­tes i que ho estan estu­di­ant amb molt interès", ha afe­git Ber­tran.

La con­se­lle­ria es troba entre l'espasa i la paret perquè tem que, si pro­hi­beix les mani­fes­ta­ci­ons, el jut­jat pot tom­bar aquesta decisió ja que, tècni­ca­ment, es con­si­dera que no hi ha prou argu­ments. És el que va pas­sar en el cas d'Arenys de Munt: Inte­rior va dema­nar ini­ci­al­ment un canvi d'ubi­cació però després, com a decisió política i en con­tra dels cri­te­ris dels tècnics, va impo­sar a la Falange un canvi de data, per evi­tar que la seva pro­testa coin­cidís amb el referèndum. El jut­jat va inter­pre­tar que aquesta decisió era bui­dar de sen­tit la pro­testa i va revo­car la reso­lució de la con­se­lle­ria.

Per la coor­di­na­dora, però, aquest fet no és motiu perquè la con­se­lle­ria no pro­hi­beixi les pro­tes­tes. "Ells han de pren­dre una decisió política. Si el jut­jat la tomba, serà res­pon­sa­bi­li­tat del jut­jat. I que la con­se­lle­ria digui ales­ho­res que no està d'acord amb la sentència. Si podem cri­ti­car el TC també podem cri­ti­car un jut­jat ordi­nari", els repta Ber­tran.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.