Possible inversió del fabricant de vehicles Chery a Catalunya
‘Pole' automobilística
Els municipis més ben col·locats mostren els seus encants al gegant xinès de l'automòbil i s'han situat per ocupar els primers llocs de la cursa
Les comunicacions són bàsiques per a la implantació de la fàbrica de cotxes i les instal·lacions portuàries prenen la màxima rellevància
Qui ho diu que això no és una cursa? Qui gosarà a no mostrar els seus encants davant una inversió industrial i laboral d'aquesta magnitud? Les veus de prudència i anàlisi arriben des dels estaments administratius i polítics més alts mentre que als locals s'han començat a moure tots els fils per reivindicar les excel·lències del sòl industrial per oferir connexions i, a la fi, mostrar una actitud de bona disponibilitat.
La inversió i l'acord –siguin verds o no– han dibuixat un nou horitzó en la dimensió industrial i laboral local. Més encara quan s'han identificat dues situacions d'interior –Vila-rodona i l'Espluga de Francolí– alienes al gran clúster de l'automòbil del Baix Llobregat, on sí que està situada Abrera, la tercera localització d'aquesta història. Tot va arrencar dimecres passat, amb la visita del president de la Generalitat, José Montilla, a la Xina, on havia d'establir un acord amb els màxims responsables de Chery Automobile SL. El govern es va comprometre a facilitar i cedir sòl amb qualificació industrial i, ja posats, va deixar anar tres possibles noms, on l'Incasòl té terrenys en propietat, amb les dimensions desitjades pel gegant xines, dalt o baix, unes 120 hectàrees.
La funció d'Idiada i el port
Les proporcions i la mateixa activitat, però, tenen altres requeriments: els canals de transport portuaris i unes instal·lacions com les d'Idiada, a Santa Oliva. Per descomptat, bona connexió viària i ferroviària. L'Institut d'Investigació Aplicada de l'Automòbil (Idiada) està implantat a la cruïlla de les autopistes A-2 i A-7, a Santa Oliva (Baix Penedès). Si se circula per l'A-2, Vila-rodona hi està a una distància de 26 quilòmetres, i l'Espluga, a 51 quilòmetres. Des d'Abrera s'hi arriba en uns 60 quilòmetres, per l'A-7. Les distàncies als ports de Tarragona i de Barcelona són les següents: Vila-rodona, a 31 i 93 quilòmetres, respectivament; l'Espluga, a 47 i 118 quilòmetres, respectivament, i Abrera, a 87 i 36 quilòmetres, respectivament.
Aquest últim municipi juga amb l'avantatge d'estar a la zona del clúster de l'automòbil. Els xinesos ja coneixen l'àrea per acords anteriors amb Seat, a la qual van comprar la cadena de muntatge del model Toledo, que Chery comercialitza amb el nom de Cowin. La política de concentració o clústers que teoritza el govern situaria Abrera en el primer lloc de sortida.
Els dos municipis de l'Alt Camp i la Conca de Barberà tenen empreses de components del sector en el seu entorn. A més a més, l'Incasòl hi ha invertit i, atesa la inèrcia del mercat, aquesta seria una bona ocasió per donar sortida a la inversió. El sòl industrial de l'Espluga, a més a més, té a tocar el centre intermodal de mercaderies, de Cimalsa, en terme municipal de Montblanc. Els factors són, a vegades, més circumstancials lligats a oportunitats i contactes. L'alcalde socialista de Vila-rodona, Josep Maria Comas, es trobaria en aquest grup. Des que va entrar al govern municipal ha estat un incansable promotor de l'espai industrial del seu municipi.
A la cursa per assolir la posició preferent també s'hi han afegit altres municipis, com ara Tortosa i l'Aldea. El circuit, ara per ara, no està en les millors condicions perquè prenguin part en aquesta carrera, tot i que continua oberta.