Economia

Els interrogants del nou pla 2000E bloquegen les vendes

Els concessionaris no poden tancar operacions perquè no saben encara com s’han de tramitar les ajudes

“Doncs encara no ho sé. La veritat és que això és un embolic”. Ho admetia ahir el gerent d’un concessionari d’Osca quan una possible clienta catalana li preguntava si es podia acollir a l’ajuda de 2.000 euros –500 més que al Principat– si es desplaçava a Aragó per comprar allà el cotxe. La desinformació va marcar el primer dia del pla 2000E, ja que el govern central l’ha posat en marxa sense haver-ne desplegat les instruccions. Com indica Joan Pla, director general de la xarxa de concessionaris multimarca Quadis, el resultat de tot plegat és que “un programa que ha d’ajudar a remuntar les vendes paradoxalment les ha paralitzat, ja que ahir vam poder formular pressupostos i tancar operacions, però encara no les podem tramitar, ja que no sabem com s’ha de fer”.

“No només desconeixem com hem de facturar i com cobrarem aquest descompte sinó que d’entrada hi hem de posar els diners nosaltres”. Jaume Roura, gerent de tres concessionaris Seat, es queixava així del fet que han de ser els punts de venda els que avancin els diners del pla. “Per a nosaltres són molts diners –explica–, ja que 500 euros pot suposar el marge de benefici d’un vehicle”. “I això en un moment en què necessitem líquid més que mai”, recordava.

Com explica Joan Blancafort, secretari general del Gremi de Venedors de Vehicles a Motor de Barcelona, qui gestiona les ajudes és la nova fundació Fitsa, formada per l’administració i les patronals. “El termini perquè ens paguin és d’un mes, però ens fa por que s’allargui”, indica.

Frenar un 15% la caiguda
Tot i que Blancafort es va passar el dia d’ahir atenent els socis del gremi i pot confirmar que “hi ha molta confusió i manca d’informació”, recorda que les ajudes directes són una mesura reclamada des de fa molt temps pel sector i confia que ajudin el mercat. Indústria preveu que la caiguda de vendes es frenarà en més d’un 15%.

Com les comunitats autònomes, els venedors lamenten que el president Zapatero hagi ideat un pla sense consultar-les, ja que al cap i a la fi també hi han de posar diners. De fet, segons les marques hauran de pagar entre un 30% i un 40% dels 1.000 euros promesos pels fabricants, ja que fan totes les promocions a mitges.
Sigui per la incertesa, perquè era dilluns o per la ressaca del Saló de l’Automòbil, als concessionaris catalans hi va haver ahir poca activitat. Poca clientela nova i, en canvi, sí alguns clients que ja s’havien interessat per algun model i que havien posposat la compra a l’espera que comencessin a donar-se les ajudes directes. Ahir van tornar a la botiga per fer números, però el tràmit de la seva compra haurà d’esperar a les desitjades instruccions d’Indústria.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.