benito.com
Fundició Dúctil Benito ultima l'obertura d'una fàbrica al Brasil
estratègia. El fabricant d'equipaments urbans d'Osona enllestirà d'aquí a pocs mesos el pla estratègic 2014, que accelerarà la internacionalització de l'empresa i reforçarà la seva divisió d'enllumenat públic per esmorteir la crisi
L'empresa de Manlleu actua a la Xina amb quatre plantes, tres de productives
L'empresa Fundició Dúctil Benito, que fabrica i comercialitza un ampli ventall de productes per a l'equipament urbà, enllestirà els propers mesos el nou pla estratègic 2014, que compta com a principals novetats amb la potenciació de la internacionalització i el reforçament de l'àrea de l'enllumenat públic, una de les set divisions del grup amb seu a Manlleu (Osona). La companyia, hereva d'una indústria centenària de forja i fosa de maquinària del sector tèxtil, ultima l'obertura d'una nova fàbrica al Brasil que podria ser una realitat a finals d'any.
La planta del Brasil serà estratègica, “perquè permetrà fabricar i comercialitzar bàsicament material de mobiliari urbà i enllumenat públic” en aquest país emergent en una primera fase. I més endavant podria servir com a plataforma per arribar a altres països llatinoamericans. El model preveu trobar uns socis adequats per compartir l'accionariat. Seria una fórmula similar al que utilitza el fabricant català a les quatre plantes que té a la Xina —tres de productives i una delegació— que actuen en joint venture amb socis locals.
Fundició Dúctil Benito, que treballa cada cop més sota l'ensenya Benito.com, va facturar uns 100 milions d'euros el 2009. El pes de la internacionalització representa el 25% per al grup. Al marge de les quatre plantes xineses, la firma osonenca —que té el complex industrial de 90.000 m² construïts destinats a magatzem, logística, qualitat, compres, acabats i personalització de materials a Sant Bartomeu del Grau— disposa d'una delegació important a França. De fet, recentment s'han adquirit uns terrenys en un parc industrial d'aquest país i s'està treballant en el projecte d'una seu social de Benito France, que passarà per la construcció d'un edifici emblemàtic que pugui servir de plataforma de llançament de la filial francesa. També es troba en procés de potenciació la delegació al Regne Unit, amb l'obertura d'una oficina comercial.
Sigui com sigui, la sensibilització de la companyia cap al mercat exterior és ben palesa. S'ha contractat un nou director d'internacional amb la finalitat de construir nous canals de venda, es fan cursos de reforç d'idiomes i “estem creant un planter de projectes focalitzada al mercat exterior”, explica David Roura.
Benito va instal·lar, ara fa un any, més de mil papereres i desenes de bancs en el nou circuït de Fórmula 1 de Yas Island, a Abu Dhabi (Emirats Àrabs Units).
Fundició Dúctil Benito, dedicada a equipar l'espai públic urbà, esdevé una de les poques empreses del mercat que controlen en primera persona tot el procés productiu. “Des del disseny i desenvolupament dels productes, la fabricació de motlles, matrius i utillatges, estudis de mercat, registre de dissenys i patents, fabricació de prototips o la difusió comercial, són dirigits per la mateixa empresa”, explica David Roura.
L'empresa s'organitza en set grans àrees: mobiliari urbà, tapes i reixes, jocs infantils i equipaments esportius, contenidors soterrats, tecnologia, art per a espais públics i enllumenat. Precisament, l'enllumenat públic és una de les divisions que més creixen els darrers temps. A tall d'exemple, l'any 2002 la seva facturació estava entorn del milió d'euros, mentre que fa dos anys ja es va situar a tocar dels 18 milions d'euros. L'àmbit d'actuació es focalitza a l'Estat espanyol, tot i que no es descarta també anar cap als mercats externs, “començant per aquells on ja som forts en altres divisions d'activitat”.
La potenciació de la internacionalització i el reforçament de l'enllumenat són dues accions fruit d'una llarga reflexió en el sí de l'empresa per fer front a les conseqüències de la crisi econòmica, que toca molt de prop l'administració local, un dels destinataris dels equipaments per a l'espai públic que comercialitza Benito.
En l'exercici del 2008 hi va haver una baixada en la facturació, coincidint amb el pitjor període de recessió: “Gràcies a la diversificació i a la internacionalització, estem observant una recuperació en els dos darrers exercicis”, expliquen fonts de la firma nascuda a Manlleu, que dóna feina a 180 treballadors a l'Estat i que ocupa 500 persones més al mercat internacional, bàsicament ubicades a la Xina.
El model de negoci de l'empresa es basa en la innovació, el dinamisme i la flexibilitat. Es destina el 3% de la facturació a R+D.
Del tèxtil a l'equipament urbà
Benito és l'hereva d'una indústria centenària de forja i foneria de maquinària del sector tèxtil de Manlleu. L'any 1992 l'empresa va iniciar l'activitat en els sectors del sanejament, prefabricats de formigó i mobiliari urbà, que suposen un primer pas endavant significatiu.
En una segona etapa d'expansió, al voltant de l'any 2001 la firma entra en el sector de jocs infantils i l'any 2002 en el de l'enllumenat públic, fet que “ens dóna una nova dimensió que cap altra empresa del sector ha pogut assolir”, asseguren fonts del grup empresarial.
Més recentment, ha entrat en l'àmbit de la recollida i gestió de residus urbans, i ha ampliat el concepte que hi havia hagut fins ara del sector de jocs infantils “introduint-hi la idea de jocs saludables i relacionats amb el món de l'esport: pistes multiesportives i rocòdroms”. També ha apostat per l'alta tecnologia en el mobiliari urbà, a través dels punts d'informació interactiva per al ciutadà.