Vocació innovadora
En els darrers anys moltes empreses han perdut facturació i, sens dubte, la crisi hi té molt a veure. Però també hi ha molts casos on la caiguda de facturació és motivada per la insuficient adaptació a les transformacions que estan experimentant la majoria de sectors de l'economia. En el sector de les agències de viatges, per exemple, els va millor a les empreses que han aconseguit bons productes i serveis comercialitzats per internet. En canvi, a les agències de viatges més tradicionals no els va tan bé. En aquest cas, part del problema és a l'interior de l'empresa per la dificultat d'innovar i adaptar-se als canvis.
Per innovar no és imprescindible disposar de laboratoris o enviar coets a la Lluna. Innovar significa introduir canvis que incrementin la riquesa, financera i social. Aquests canvis han d'afectar el que fem i com ho fem. Innovant en el que fem té a veure amb els sectors econòmics als quals ens dediquem i els productes o serveis que venem. Una innovació dràstica pot consistir en un canvi de sector econòmic. Per exemple, IBM va començar fabricant màquines per tallar carn i al cap d'uns anys es va transformar en una empresa d'informàtica.
La majoria d'empreses sucumbeixen davant aquest tipus de reptes, o bé perquè no perceben que han de canviar o perquè no saben com fer-ho. Sempre hi haurà sectors amb bones perspectives de futur. Per exemple, en aquests moments són interessants sectors on es pot aprofitar les noves tecnologies de la informació i les comunicacions (vendes o formació per internet…), serveis a les persones, medi ambient...
Innovar en com ho fem té a veure amb el model de negoci. Un model de negoci és un conjunt de decisions que pren l'empresa sobre quines necessitats vol satisfer i com s'organitzarà per a aconseguir-ho, des de l'etapa d'R+D fins al servei postvenda, passant per la producció, la logística, la comercialització i l'administració. La recessió actual està demostrant que moltes empreses no poden seguir amb el model de negoci que fins ara havia funcionat. Els clients canvien i els competidors també, i per tant no podem pretendre sobreviure sense adaptar-nos a aquests canvis. Però la innovació no es produeix per casualitat.
Cal que la cultura de l'empresa estigui enfocada cap a la innovació, per això cal promoure la creativitat i no castigar les persones que assumeixen riscos. La revisió del model de negoci ha de permetre que l'empresa disposi d'avantatges competitius. En uns casos, l'avantatge competitiu ha de ser en costos. En uns altres ha de ser a través del disseny, la marca, el servei, la qualitat o la diferenciació.
En conclusió, la crisi no és la culpable de tots els mals. Els que se'n surten ho fan amb una actitud proactiva, que els permet aprofitar les oportunitats que sempre hi ha amb propostes innovadores que els permeten seguir generant riquesa.