La rossa del Montseny
Companyia Cervesera del Montseny és un dels principals elaboradors catalans de cervesa artesanal, un producte de qualitat que a poc a poc s'està fent un forat en el mercat
Cada català consumeix de mitjana uns 50 litres de cervesa l'any, en bona part –dues terceres parts del total– a bars i restaurants. Uns nivells de consum notables tot i que lluny de la mitjana europea. Ara bé, no tenim una gran cultura cervesera, si per cultura cervesera entenem coneixement, criteri i exigència a l'hora de demanar una ampolla o una canya. I com que no som selectius, l'oferta és limitada i està dominada pels grans grups productors nacionals i internacionals. Però això està començant a canviar tímidament amb la irrupció de les microcerveseres.
Companyia Cervesera del Montseny, CCM, va ser una de les pioneres a Catalunya. Va néixer el 2007 com una aventura d'un grup d'amics iniciats en aquest sector que van veure l'oportunitat en l'interès creixent pel producte natural i local. Actualment produeixen uns 3.000 litres de cervesa cada setmana i tenen una gamma de set productes, dos dels quals, de temporada. En aquest poc temps han aconseguit tenir presència als Estats Units, on el fenomen de les microcerveseres està molt consolidat. En aquest país hi ha unes 1.500 microbreweries, moltes de les quals van sorgir els anys seixanta del segle XX. També han entrat a Suècia i ara ho estan intentant a Dinamarca. Tanmateix, l'objectiu real de CCM és anar guanyant presència a Catalunya: “La cervesa artesana és un producte de proximitat, no per ser exportat”, afirma Olga Muns, sòcia i responsable d'administració de l'empresa. A diferència de la cervesa industrial, la que tots coneixem, l'artesana no és sotmesa a un procés de pasteurització, per tal de conservar el llevat i les seves propietats. Això fa que la fermentació continuï un cop envasada la cervesa, mentre que en el producte industrial s'injecta CO2. La contrapartida és que el producte natural és molt més fràgil pel que fa al transport i conservació: s'ha d'emmagatzemar en unes condicions de temperatura i llum determinades i mai en posició inclinada: la cervesa natural tampoc no es filtra i es genera un pòsit que queda al fons de l'ampolla.
Per tot això, després de la fabricació, la distribució és un dels factors crítics del negoci. Però també per la idiosincràsia del negoci a casa nostra, on hi ha majoristes i distribuïdors que tenen grans marques en exclusiva. Joan Barniol, responsable de comercialització, explica que la idea bàsica ha estat crear la necessitat introduint a poc a poc el producte en bars, restaurants i altres establiments de lleure. També han aconseguit el suport d'una cadena de supermercats de la comarca. Geogràficament s'ha seguit l'estratègia de la taca d'oli: primer a la comarca d'Osona i després les comarques veïnes, Barcelona fins a arribar a implantar-se a tots els països de parla catalana. De totes maneres, la presència encara és molt limitada. “La gran barrera és el desconeixement”, explica Barniol.
I mentre el mercat no acaba de fer l'esclat definitiu, el nombre de fabricants no deixa d'augmentar. De les dues marques que hi havia en el moment de l'aparició de CCM, s'ha passat a 30 marques i 12 productors només a Catalunya. Més a vendre, però també més a fer la tasca de difusió. Precisament ara estan donant les primeres passes per crear un gremi.
PICAR PEDRA.
CCM va facturar l'any 2009 uns 35.000 euros, un 33% més que l'any anterior. Per al 2010, la companyia preveu un increment del 20% de la producció i facturar uns 400.000 euros. Per tal d'afrontar aquest augment de producció, la companyia de Seva acaba d'invertir uns 130.000 euros en una nova màquina envasadora i dos dipòsits pressuritzats.
EL PROCÉS PRODUCTIU
Una afició consolidada a Anglaterra
Pablo Vijande, químic, va tornar d'Anglaterra, on havia treballat a la cerveseria Wolf Brewery, amb el projecte sota el braç de produir cervesa artesana. Pablo va convèncer el seu amic Julià Vallès, enginyer, d'afegir s'hi. El canvi de la maquinària de la companyia anglesa, que volia augmentar la producció, va proporcionar a Pablo i Julià Vallès l'empenta que necessitaven. Amb un total de nou socis i un crèdit de l'ICO van comprar la maquinària. CCM elabora el mateix tipus de cervesa que la cervesera Wolf, de la família ales, però adaptades a les necessitats de casa nostra: “Aquí ens agrada amb més gas i escuma”, explica Olga Muns.
Recentment han començat la producció d'una cervesa ecològica.